Den har stått i 3-4 år. Får nu delvis dra ut kolven.
Kollar jag hydraloljan är den flytande där man fyller på men hur det ser ut i slangarna har jag ju ingen aning om.
Kan den tjocka igen där inne?
Eller är det för kallt?
Tips?
1-2 grader nu bara.... En väderbiten vedklyv utomhus med synliga hydraulslangar och kolven delvis utsatt, omgiven av gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cheesen
Antagligen nån ventil som tjärvar. Alternativt ingen olja i pumpen
 
Nu har den stått och gått en timme. Helt orkeslös. Orkar trycka ut den typ 1 dm.
Oljenivån sjunker när jag kör ut kolven och om jag håller kvar spaken i läge när jag kör in kolven svämmar det över....:thinking:
 
J Joachim skrev:
Den har stått i 3-4 år. Får nu delvis dra ut kolven.
Kollar jag hydraloljan är den flytande där man fyller på men hur det ser ut i slangarna har jag ju ingen aning om.
Kan den tjocka igen där inne?
Eller är det för kallt?
Tips?
1-2 grader nu bara....[bild]
Är det mig du snackar om?
 
Cheesen
J Joachim skrev:
Nu har den stått och gått en timme. Helt orkeslös. Orkar trycka ut den typ 1 dm.
Oljenivån sjunker när jag kör ut kolven och om jag håller kvar spaken i läge när jag kör in kolven svämmar det över....:thinking:
Kan du ta loss slangen från pumpen? Kommer det olja där?
 
Helt kass på sånt här....
Vilken slang menar du?
Hydraulisk vedklyv med flera svarta slangar och metallkomponenter på en blå vagn utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hydraulik på en vedkap bland staplade björkvedsträn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det brukar vara kugghjulspumpar på sådana där, så felet kan sökas i pumpen. Har klyven varit överbelastad någon gång kan kilen, (en halvmånformad medbringare), mellan ingående axel och ett av kugghjulen klippts av och då kan inte pumpen pumpa. Plocka isär och kolla.
 
Redigerat:
J Joachim skrev:
Helt kass på sånt här....
Vilken slang menar du?
[bild] [bild]
Ska du ta loss slangen, är det den med det krökta röret i bakändan av hydraulcylindern.
 
Cheesen
Den högra verkar vara en högtrycksslang, den vänstra med slangklammer är väl troligen returen.
Tror som föregående talare att det är problem med pumpen, alternativt något skräp i ventilpaketet.
 
vart är slangen till oljetanken ?
Kan va för lite olja
 
Går motorn åt rätt håll?

Protte
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
H
Ja som föregående sa.
Kolla motorn så den går rätt håll innan man börjar felsöka vidare.
Tar alltid det lätta först
 
Ni har helt rätt. Motorn gick åt fel håll. Bytte kabel till en som var kopplad "tvärtom" . Så nu funkar det.
Tack!!!!
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
:love::love: Jag hade rätt :rofl:
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A
Klassiskt exempel från filmens värld "Try reversing the polarity" :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.