Har ungefär samma förutsättningar som dig.

Har en Stihl fs130 och kombinerar den med en Makita 18V med samma batterier som mina andra Makita-grejer.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
En trimmer ska ha ett riktigt styre, inte någon liten fånig bygel. Den ska också ha en bekväm sele.
De 200 metrarna kan du enklast ta med lie.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Har ungefär samma förutsättningar som dig.

Har en Stihl fs130 och kombinerar den med en Makita 18V med samma batterier som mina andra Makita-grejer.
Hur tuffa ska uppgifterna vara innan du parkerar Makitan och drar igång din FS130?
 
Jag kör också batteritrimmer med snöre på gården och röjsågen för större jobb. Saknar inte alls selen för att trimma lite gräs runt uthus o.dyl. Håller mig med lite billigare Ryobimaskiner för det batteridrivna och Husqvarna när det brummar.
 
M Micke_TH skrev:
Hur tuffa ska uppgifterna vara innan du parkerar Makitan och drar igång din FS130?
Kör väl egentligen mest Fs130. Diken, uppe i skogen mm. Makitan går runt odlingslådor, uteplatsen och andra ställen där man riskerar att skada t.ex. trä, träd eller buskar med Stihlen.

Hittade nån sjukt bra tråd till Stihlen som gör att jag aldrig kör gräsklinga längre. Avverkar på ett otroligt sätt...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Hittade nån sjukt bra tråd till Stihlen som gör att jag aldrig kör gräsklinga längre. Avverkar på ett otroligt sätt...
Det vore ju väldigt synd att avslöja vilken tråd det är också.....:) För egen del gör jag med ett snäpp grövre tråd och köper det billigaste jag hittar nuförtiden.
 
Cheesen
Var på mässa i höstas, blev tokförälskad i Husqvarnas nya batteridrivna trimmer/såg. Det som sålde mig var möjligheten att köra tråden bakvägen. Perfect när man går vid en kant, då är man inte beroende av vilket håll man kommer ifrån.
 
  • Gilla
ArWo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det vore ju väldigt synd att avslöja vilken tråd det är också.....:) För egen del gör jag med ett snäpp grövre tråd och köper det billigaste jag hittar nuförtiden.
Haha, sorry. Köpt på lokala Bolist-järnaffärn.
 
  • Röd trimmertråd i förpackning märkt GLOBAL GARDEN PRODUCTS, text på olika språk, 3 mm – 56 m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Kör med två maskiner här, en större Husqvarna 245R deras näst största gräsröjare. Eller ja, det var när den inhandlades iaf för ganska många år sedan nu. Lite tung och klumpig, men går utmärkt att köra många timmar i sträck om man har en bra sele. Jag har kört mkt sly, buskar, mindre träd och stora mängder gräs, den funkar till allt, även en del finlir runt husen etc, men då får man vara försiktig.

Ganska nyligen inhandlades dock en batteritrimmer, Makitas 2x18V'are, med trimmerhuvud och klinga, gick på varianten med "riktigt" handtag/styre/grepp. Jag är grymt imponerad över hur pass mycket man kan får gjort med den lilla rackaren. Så nu för tiden är den helt klart förstavalet om det inte är väldigt mkt/tungt som ska röjas. Den är ju otroligt lätt och med selen är det nästan som att inte han nån maskin alls på sig :cool:

EDIT
Den här modellen för att slänga in en länk också
https://www.proffsmagasinet.se/verk...kg6TvVVgqTzFLJcRAzDNJ9vV518KckLhoCdJcQAvD_BwE
 
Jag har kört Husqvarnas batterimaskin en del och den fungerar bra att putsa gräs runt hus och gångar. Och det är kanon att kunna köra motorn baklänges så kan man gå åt vilket håll man vill!

Men ska du röja en yta med högt gräs måste du ha en röjsåg med sele! Annars får du psykbryt på hur sakta det går och hur svaga batterimaskinerna är. Och gräs som inte slås av utan lindas upp kring röjhuvudet. Man blir tokig!

Själv kör jag en 336 FR i villaträdgården :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Såhär ser den delen ut som ligger utanför tomten och behöver hållas i schack. Som sagt är det bara ca 2-3 m från häcken och ut som ska klippas. Kanske inte världens tuffaste jobb?


Övergivet gräsområde med vissna växter nära en häck och en betongstruktur i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men det är 200 m och då vill du kunna röja i halv promenadfart. Och när SU kommer hem från semestern är det 1m högt.....:)
 
Riktig bra och kul att läsas allas tankar. Har landat i att köpa ett kit med batteridriven häcksax + trimmer.
Detta för att ha bra prylar till tomten och för att testa lite utanför. Om det inte funkar så kommer jag att skaffa en bensin-trimmer/röjsåg för att jobba med utanför tomten.

Dessa två kit har jag satt ihop:
1. Stihl FSA 85 (trimmer) + HSA 66 (häcksax) + AP pro 200 batteri (5.2 Ah)
2. Husqvarna 536LiLX (trimmer) + 115IHD45 (häcksax) + 4.2 och ett 2.6 Ah

Båda paketen kostar ca 6400 kr.

Några tankar om dessa? Några större olikheter dem emellan eller är det bara tycke och smak?
Ska försöka klämma och känna på alla maskiner imorgon.
 
Patrioten säger Husqvarna ;)
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Jag lägger utan minsta lilla tvekan min röst på Stihl. Inte för att jag påstår att alternativet är sämre eller inte bra, utan för att jag vet att Stihlprylarna är väldigt bra.

Hittills kör jag en FS130, en FSE 71 (sladdtrimmer), en HSE 71 häcksax och till sist en lövblås. Samtliga fungerar väldigt bra och har gjort under flera år så för mig är det givet att nästa maskin (som nog är en batteri-trimmer) också är en Stihl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.