Skulle spisen gå sönder om jag kopplar blå i brygga 4 till 5 och brun i brygga 2 till 3 och svart i 1? Någon som föreslog det men tog bort sin kommentar (kanske betyder att det är fel iofs) Att det skulle bli såhär krångligt att byta spis var jag inte helt beredd på....
 

Bästa svaret

tommib
Om du jämför gamla och nya spisen så kommer du se att den gamla är märkt 400 V 3~ medan den nya är märkt 400 V 3N~. Det är alltså detta lilla N som gör skillnaden. För en längre och bättre förklaring rekommenderar jag Bo Siltbergs spisbibel som finns här på forumet.

Om nollan saknas i uttaget är det som sagt elektrikerjobb att få fram den. Du får värma mat i micron så länge eller äta hos kompisar :/
 
  • Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
tommib
linneac linneac skrev:
Skulle spisen gå sönder om jag kopplar blå i brygga 4 till 5 och brun i brygga 2 till 3 och svart i 1? Någon som föreslog det men tog bort sin kommentar (kanske betyder att det är fel iofs) Att det skulle bli såhär krångligt att byta spis var jag inte helt beredd på....
Ja, den går sönder. Strunta i färgerna, det är funktionen som är intressant. Stickproppen du har kan inte användas till denna spis.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Ok. Då ger jag upp, ställer tillbaks gamla hett hatade spisen och lagar middag. Tack för att ni tagit er tid och förklarat för en utan el-koll.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
När du tar in elektrikern för att fixa ditt uttag kan du be den ta med ett sladdställ till spisen också. Jag skulle dock rekommendera att du köper ett själv eftersom elektrikerna har en tendens att lägga på rätt mycket på prylar.

Du behöver ett sånt här. Det finns även på större byggvaruhus.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.