Kan någon förklara vad som menas med
"Hydraulisk uppspräckning" ???
 
Hej dom trycker med vatten upp sprickor i berget så att
vatten kan börja sippra in i borrhålet .

Goerana
 
Tack, Då är det väl det som måste göras i mitt 110 m snustorra borrhål.
 
Min polare som är sprängare brukar slänga ner 25 kg dynamit och fylla på med vatten.
Då det smäller spricker berget ordentligt. Metoden används då de naturliga sprickrona är igentäppta så att vattnet inte kommer fram till hålet.
Det måste alltså finnas vatten, är det snustorrt fungerar det inte. Finns det vatten men får lågt flöde så fungerar det.
 
Det är väl stor risk att hålet rasar igen (skrivihop?) när man spränger, det är väl därför man övergått till att "trycka" istället ?

Har hört talas om att sprängning kan orsaka långvarig äckelsmak på vattnet !

Men visst är det roligare med en smäll ;D
 
Skulle tro det, det kan inte vara helt bra att spränga...
Men det lär väl bli ett bra magasin därnere, 25 kilo lär ju spränga ett litet hålrum.
Man kan trycka helt torra hål också, det gäller bara att fylla upp dem med vatten först..
 
Nja, gaserna evakueras väl genom sprickor och upp genom hålet, lär ju bli rejäl vattenpelare......
Men något vattenmagasin ska man nog inte hoppas på, vart ska stenen ta vägen, upp genom hålet eller ?
???
 
Det är nog helt sant, det blir inte mer magasin...
 
Nja, gaserna evakueras väl genom sprickor och upp genom hålet, lär ju bli rejäl vattenpelare......
Sprängaren jag berättade om är något ekivok i truten. Han beskriver det som "värdens största ej------tion", något i stil med sånt man ser på Island.
 
Vi får väl se hur det går. Om det är snustorrt eller inte vet jag faktiskt ej, men Borraraen sa att det borrat genom flera sprickor och var mer eller mindre säkra på att vattnet skulla komma, men det gjorde det inte.
Men som sagt, han sa att han skulle skicka hit de som "tryckte", och då skulle jag med 99% säkerhet få vatten.
Tydligt är att sjön är i alla fall att tät. Vi har borrat ca. 3 m från stranden utan resultat.
Grannen borrade 80 m och hos honon blev det som på Island, typ som Bas:s sprängare snackar om.
Denna vecka skall förhoppningsvis grundarbetena börja.
14-15:e kommer huset. :)
 
Hej igen.
Vi fick vatten :) :)
450 l/timme, vilket tydligen anses som bra då ett normalt hushåll gör av med ca. 800 l/dygn.
:D
 
mgb62 skrev:
Vi fick vatten :) :)
Grattis!! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.