Hejsan,
Stort problem när acumulatortanken varit avstängd i ca 10 år och man har endast använt elpatroner.
Igår satte vi igång pannan med Ladomaten och laddningslampan lyser röd men ingen temperatur går upp på temperaturvisaren på acumulatortanken. Det är två gröna " burkar" som sitter på ackumulatorn.
Vad kan problemet vara?
 
Har du öppnat alla kranar till tanken?
 
A AG A skrev:
Har du öppnat alla kranar till tanken?
Ja, vad jag förstått är det två vred som ska öppnas och dom är öppna
Tack för ditt svar
 
Beskrivningen är något luddig. Har du några bilder på anläggningen? Det är ju inte osannolikt att pumparna rostar fast om de stått still i 10år.
 
S
Laddomatens termostat kan ju också ha ärgat fast.
 
D Daniel 109 skrev:
Beskrivningen är något luddig. Har du några bilder på anläggningen? Det är ju inte osannolikt att pumparna rostar fast om de stått still i 10år.
Jag ska skicka bild när jag kommer dit.
Tack
 
S Stegatorparn skrev:
Laddomatens termostat kan ju också ha ärgat fast.
Hej! Hur kollar man det?
 
S
Man märker det när Laddomatens övre termometer och termometern vid pannreturen visar samma temperatur och temperaturen överstiger termostatens öppningstemperatur, vilket medför att laddningen uteblir.
Termostater finns för 63, 72, 78 och 87 grader. Vid leverans är en 78° graders termostat monterad, men det kan ju sitta en annan i din Laddomat.
 
L L-L skrev:
Hejsan,
Stort problem när acumulatortanken varit avstängd i ca 10 år och man har endast använt elpatroner.
Igår satte vi igång pannan med Ladomaten och laddningslampan lyser röd men ingen temperatur går upp på temperaturvisaren på acumulatortanken. Det är två gröna " burkar" som sitter på ackumulatorn.
Vad kan problemet vara?
Daniels undring är nog närmast. Har du kollat att pumpen snurrar. Skruva ur den stora mittskruven på pumphuset och stick in lillfingret eller en skruvmejsel och känn efter. Att laddlampan lyser är inte facit på att pumpen orkar snurra. Droppar det ut lite vatten under tiden så är det inget fel . Med skruvmejseln är det enkelt att vicka loss pumpaxeln inne i hålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.