Hej!

2 frågor som kanske har varit i farten tidigare men som jag behöver klockrena svar på:

1. Får man från en central dra kabel från olika grupper och då m.a.o. från olika faser i samma rör?
521.6 i Elsäkerhetsföreskrifterna säger ju Ledare tillhörande olika strömkretsar får ligga inom gemensam kabelmantel o.s.v. men vad är definitionen på strömkrets? Fas eller grupp?

2. Om man har ett vägguttag med separat brunntändning får då brunnarna vara kopplade till olika faser?
 
Klockrent på 2:an

NEJ!
 
Tack för det!

One more to go
 
1. Ja. (Krets = Grupp skulle jag tolka det som)
2. Nej (Precis som MickeM skrev)
 
Hurru Rostig.... menar du då att det är OK att lägga flera L1 grupper i samma rör men inte inte blanda t.ex. L1 grupper med L2 grupper i samma rör?

Vidare
Jag pratade med elsäkerhetsverket idag om samma frågor och dom hävdade att på fråga 1 så får man dra singel faser i samma rör och vidare till t.ex. en kopplingsdosa, de regler som går in här är uppmärkning, om man tydligt talar om i centralen att t.ex. enfas grupperna 1,2,3,4 går till dosa den och den, och för att koppla säkert i den dosan måste man bryta grupp 1,2,3,4.

På fråga 2 så får man inte ha olika faser i samma väggutag då den apparaten (vägguttag räknas som apparat) blit matad med 380V totalt, även om man bara får ut 230V ur varje brunn.
 
Chrille_E skrev:
Hurru Rostig.... menar du då att det är OK att lägga flera L1 grupper i samma rör men inte inte blanda t.ex. L1 grupper med L2 grupper i samma rör?

Vidare
Jag pratade med elsäkerhetsverket idag om samma frågor och dom hävdade att på fråga 1 så får man dra singel faser i samma rör och vidare till t.ex. en kopplingsdosa, de regler som går in här är uppmärkning, om man tydligt talar om i centralen att t.ex. enfas grupperna 1,2,3,4 går till dosa den och den, och för att koppla säkert i den dosan måste man bryta grupp 1,2,3,4.

På fråga 2 så får man inte ha olika faser i samma väggutag då den apparaten (vägguttag räknas som apparat) blit matad med 380V totalt, även om man bara får ut 230V ur varje brunn.
Hurru själv ;)
Jag menar att det är ok att lägga enfasgrupper såväl som trefasgrupper i samma rör.
 
Skulle det inte vara tillåtet att mata ett VU med separerade brunnar med var sin fas ?
 
Nej

http://www.elsak.se
frågor
Blå boken
Kapitel 51

Fråga (02-228)
Får två uttagsbrunnar i samma vägguttag anslutas till olika fasledare?

Svar
Nej. Utförandet strider mot starkströmsföreskrifternas grundläggande principer att anläggningen skall vara så utförd att säkerheten för personer, husdjur och egendom är betryggande. Av 513.1 framgår allmänt att materielen skall vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad.

En klassisk metod att förvissa sig om att strömmen bryts när man lossar en säkring är att ha en lampa ansluten till ett uttag och kontrollera att denna slocknar när säkringen avlägsnas. Om olika uttagsbrunnar i samma uttag är anslutna till olika faser finns risk för elchock vid efterföljande arbete.

Jämför även svensk standard för vägguttag för allmänbruk.


/m
 
ok ...bra info ! tackar
 
C
Hur är det med separata uttag monterade i en kombinationsram?
Då är ju uttagen separata, men man kan ju som "användare" få uppfattningen om att det rör sig om ett och samma uttag...
 
E
är det ok att jag lånar tråden?

har en liknande fundering
Är det tillåtet att med hjälp av en brytare med trappfunktion mata ett varsit lamputtag?

Så här hade jag tänkt.

Med brytaren i ena läget så lyser lampan i hallen som isåfall skulle vara kopplad till det ena uttaget.
Med brytaren i det andra läget så matas en lampa med rörelsedeckare via det andra uttaget.

Detta för att få automatiskt ledljus i hallen utan att behöva tända lampan.

Alternativt använda ett kron lamputtag istället för två separata uttag men det känns som ett sämre alternativ för då blir ju aldrig uttaget som helhet spänningslöst.

/erik
 
Ang fråga nr 1, så kollade jag på det häromdagen, fick info att i bostäder får man inte dra fram flera enfasgrupper i samma dosa/rör, däremot är det ok i företagsmiljöer etc. Någon som har exakt koll ?
 
cpalm skrev:
Hur är det med separata uttag monterade i en kombinationsram?
Då är ju uttagen separata, men man kan ju som "användare" få uppfattningen om att det rör sig om ett och samma uttag...
Skulle tro att detta är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.