Hej,

Lyckades hitta toalettstol i samma modell från 50-talet som den vi redan har i huset och köpte omdelbums trots att det fanns ett hål i toan som jag inte sett förut (se bilder). Nu när vi är hemkomna funderar vi på vad hålet egentligen fyller för funktion. Är det någon som vet vad det är till för och vad heter det så att man kan googla vidare?

Tack på förhand!
 
  • Vintage toalettstol från 50-talet med ett oidentifierat hål på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Retro toalettstol från 50-talet med synligt hål vid rörets utlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bräddavlopp?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Ventilation, har främst stött på det på stolar med vägghängdcistern tidigare dock.
 
  • Gilla
MisoFranski och 1 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Ventilation, har främst stött på det på stolar med vägghängdcistern tidigare dock.
Aha, då är jag med. Är det något som fortfarande behövs eller är det lika bra att plugga igen hålet tror du?
 
Anslut till ventilationen, så slipper du andas in avgaserna.
 
Krilleman
Jag har aldrig sett någon liknande förut.

Fast om det skulle vara ventilation då är den ju på "fel" sida av vattenlåset... :thinking:

Jag gissar på ett extra inlopp för tex tvättställ!
 
  • Gilla
MisoFranski och 3 till
  • Laddar…
A
Kan det vara för väggmonterad spolcistern. Märkligt ändå. Hur kan man plugga det där snyggt utan att box och annat sätter sig där.
 
Det är nog med all sannolikhet extra anslutning för annat som behöver avlopp på den sidan. Handfat, pissoarer eller vad det nu kan tänkas vara.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag tror att det är för att koppla in turbo. För riktigt stora spolningar med högtryck.
 
  • Haha
MisoFranski och 2 till
  • Laddar…
Jag hade sådan när jag var barn. Hus byggt 1920. Anslutningen var anslutet till ett rör, som gick rakt upp på vinden och sedan ut genom yttertaket. En form av ventilation således. Saknades troligen också annan typ av ventilation i det trånga toalettutrymmet.
 
Hur mycket nytta kan den gjort?
 
Fast varför skulle man ventilera just toalettstolen? Och inte minst så att det mynnade ut i skålen så där? Ett flöde av vatten emellanåt skulle ju ändå hålla det rent. Tänk allt bös annars som skulle samlas i "ventilationen".........
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Bara att koppla till stuprören så får du en inomhus fontän och grattis spolvatten.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Krillemans och Stefans gissningar är rätt.
Det är för att koppla in tvättställsavlopp.

Staffan
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag hade sådan när jag var barn. Hus byggt 1920. Anslutningen var anslutet till ett rör, som gick rakt upp på vinden och sedan ut genom yttertaket. En form av ventilation således. Saknades troligen också annan typ av ventilation i det trånga toalettutrymmet.

Min erfarenhet är den samma, man tog frånluften via stolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.