Hej!

Jag har en fråga. Vi byggde uterum av delar en befintlig altan i höstas, men vi hann tyvärr aldrig måla de delar av undertaket som ligger utanför själva uterummet innan det blev kallt. Nu när jag tänkte ta tag i detta så ser jag en massa grönt på plankorna, se bilder. Vad tror ni om detta? Ska man tvätta först och sen måla eller bara måla? Eller är det är mer allvarligt problem???

Mvh
Stefan
Ommålad träpanel med gröna påväxter, nära en vitmålad pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlade träplankor i ett undertak med gröna fläckar som kan vara mögel eller alger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt mögel på undertaket över en röd altangolv, behöver tvättas före målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel på ett undertak med gröna fläckar som kan tyda på mögel eller algbildning, behöver rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej !
Hur det än är med orsaken så ska du inte måla på mögelsporerna. Det kommer att slå igenom förr eller senare. Mögelbahandla innan ommålning men det intressanta är så klart orsaken. Varför växer det. Smyger det in fukt någonstans ifrån eller ventileras fukten inte bort. Mögelsporer finns överallt men de kräver fukt, värme och näring för att växa till och fukten är ju det som kan påverkas av byggtekniken/konstruktionen. För att undvika krackelering och färgsläpp på ytan skulle jag använda en diffusionsöppen färg som kan ventilera ut fukten utan att krackelera eller spricka.
 
Tack för svar. Ja det är skumt, detta är ju utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.