Magnus E K Magnus E K skrev:
Med frånluft i badrummet kommer det ju (även med stängd dörr om det är rätt byggt) suga luft från resten av bostaden, så svårt att undvika att inte få in damm där. (I eget hus kan man ju stänga av eller koppla bort frånluften, men lite svårare i lägenhet.)
Precis, därför behöver du ju täta ordentligt, inte bara stänga dörren.
Rätt uppenbart, när jag väl öppnade dörren. :D
(Nästa gång, när jag tejpade kanterna var det inget problem)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Med frånluft i badrummet kommer det ju (även med stängd dörr om det är rätt byggt) suga luft från resten av bostaden, så svårt att undvika att inte få in damm där. (I eget hus kan man ju stänga av eller koppla bort frånluften, men lite svårare i lägenhet.)
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Precis, därför behöver du ju täta ordentligt, inte bara stänga dörren.
Rätt uppenbart, när jag väl öppnade dörren. :D
(Nästa gång, när jag tejpade kanterna var det inget problem)
Som jag skrev i inlägg #5 så tejpade jag med dörrkanterna men frånluften gjorde ju att det sögs ut i övriga lgh vilket jag missade.
Men jag bjöd självklart kunden på en total storstädning av lgh... fattas bara annat... det var ju jag som klantat mig.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Misstag är något alla gör, det är vad man gör sedan som avgör.
Bra gjort!
 
  • Gilla
dajaskazal och 3 till
  • Laddar…
Man tejpar upp plastdörrar och tätar alla hål/ventilation. Sedan har man dammsugare till maskiner och ev luftrenare/utsug. Det har jag som amatör. För att bli av med det där dammet måste du våttorka varje kvadratcentimeter två gånger. Och ta ut tex varje bok ur bokhyllan. Dessutom täcker en seriös byggare alla golv de skall gå på med täckpapp och sedan masonit. Annars får du garanterat märken i parketten.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Urk. Jag har redan ångest för att låta renovera mitt uttjänta badrum (används idag bara som toalett), med trolig asbest i kakel- och klinkerfix. Tack för tipset att noga plasta otömda rum inte räcker. Får väl bli att bygga igen dörrhålen med OSB/plywood, tätfog runtom helst på både in- och utsidan (fast hur stänger man fönstret/altandörren sen när man tagit sig ut?). Eller ännu hellre, skippa renoveringen helt och bygga nytt badrum i utbyggnad istället, och bomma igen det gamla.
Fast här var de ju inte plastade, de sade väl bara att de skulle göra det?.
 
Orelaterat till TS men jag kommer att tänka på en speciell kund när jag ser detta.
Jag hade en kund som var väldigt orolig att det skulle komma damm i lägenheten och jag berättade att vi plastar och bygger slussar för att minska damspridningen så gott det går.
Problemet var bara att varje dag när kunden kom hem efter att vi avslutat för dagen så rev kunden ner all plast och skydd för man kan ju inte ha plast hängandes det såg ju inte klokt ut.
Behöver jag nämna att vi inte var överens om vem som skulle stå för byggdammssanering och det var mer damm än i TS bilder samt att vi ville ha extra betalt för att vi tvingades plasta om var dag utöver det pris vi offererat.
 
  • Wow
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H Hazelblade skrev:
Vi har anlitat en firma för att totalrenovera vårt badrum. Badrummet, kök, vardagsrum och sovrum har alla dörr emot hallen. Vi var överens att firman skulle plasta dörrar för att minimera dammspridning men att "vi får acceptera lite damm" vilket kändes okej. Vi drog därför bara plast över bord och soffa o flyttade elektronik till ett stängt gästrum.

Vi gjorde idag en snabb visit i lägenheten för att kolla hur det gick och vi blev ganska rejält chockade över mängden damm som ligger. Ingen plast satt uppe i dörröppningarna när vi var där idag.

I sovrummet, som haft stängd dörr, finns knappt ett dammkorn men vardagsrum o kök, vars dörrar skulle plastas av firman, ser ni på bilderna nedan. Min fråga är om detta får anses vara rimligt? Har firman ens försökt plasta tror ni?
det blir massor av damm! och tydligen är dom inte klar än? så avvakta du och för ett vettigt samtal så löser det sig, lycka till
 
Att det blir damm får man räkna med. Känns också som att ni själva ligger på latsidan och halvhjärtat lägger lite plast över någon enstaka möbel. Verkar som att ni haft en dialog och inte vill betala mer än det nödvändigaste. Dvs städ och täckning. Det är inte snickarens jobb att täcka över dina lösören, om inte så avtalas.


Samt även en känga till firman. Har de sagt att de ska täcka för dörröppningar osv osv så skall de göra det. Ta bildbevis att så ej är gjort och sen återkopplar ni till arbetsledaren.
Det är en självklarhet att man sätter upp avgränsare. De har inte gjort så som man sig bör.
 
Redigerat:
  • Gilla
fäboden
  • Laddar…
Ja,hantverkare..... Det värsta i sammanhanget är väl om badrummet är byggt innan 1982, då är sannolikheten att det finns asbest i fix och fog i väggar och golv ganska stor. I så fall har ni asbestdamm i hela lägenheten.
 
H Hazelblade skrev:
Vi har anlitat en firma för att totalrenovera vårt badrum. Badrummet, kök, vardagsrum och sovrum har alla dörr emot hallen. Vi var överens att firman skulle plasta dörrar för att minimera dammspridning men att "vi får acceptera lite damm" vilket kändes okej. Vi drog därför bara plast över bord och soffa o flyttade elektronik till ett stängt gästrum.

Vi gjorde idag en snabb visit i lägenheten för att kolla hur det gick och vi blev ganska rejält chockade över mängden damm som ligger. Ingen plast satt uppe i dörröppningarna när vi var där idag.

I sovrummet, som haft stängd dörr, finns knappt ett dammkorn men vardagsrum o kök, vars dörrar skulle plastas av firman, ser ni på bilderna nedan. Min fråga är om detta får anses vara rimligt? Har firman ens försökt plasta tror ni?
Naturligtvis får firman ta dit en städfirma och fixa till det, Det blir damm när man renoverar badrum, sedan beror det på firmans rutiner, vår firma skötte detta exemplariskt,
 
Magnus E K
O onkel Adi skrev:
Ja,hantverkare..... Det värsta i sammanhanget är väl om badrummet är byggt innan 1982, då är sannolikheten att det finns asbest i fix och fog i väggar och golv ganska stor. I så fall har ni asbestdamm i hela lägenheten.
Just detta är jag rädd för i mitt hus (fast just nu har jag ändå inte råd att renovera badrummet). Dock onödigt att skrämma upp dem som sitter i hus/lägenheter byggda 1977-1981 då asbest enligt allt jag läst slutade användas i byggmaterial flera år innan totalförbudet (kan förstås finnas enstaka undantag då hantverkare använt gamla produkter). (Disclaimer: Jag växte upp i ett hus byggt 1978 så har visst eget intresse i detta.)
 
Pratade med arbetsledaren, visade bilderna vi tagit o förklarade sonika att de inte gjort som överenskommet(plastat av från hallen till övriga rum) och att vi inte var nöjda. De kommer stå för städfirma när arbetet i badrummet är klart.

Ingen asbest i väggarna som tur är.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.