Hej!
Vi har tänkt köpa en ny tvättmaskin tack vare att det huset vi flyttar in i har en liten zanussi från 2001 på max 4 kg, tror inte det skulle funka tack vare att vi är en familj på 7 pers. Så för överall tvättresultat och vårdnat på kläder, vad är bäst?
 
Varför inte fortsätta med produkt från samma koncern?
Electrolux
 
Ska du ha en "vanlig" så är Miele bra. Annars kan man köpa Industrivarianten som finns i tvättstugor i lägenhetshus.
Typ Electrolux washcator
 
A
undras om inte den zanussin med dagens sätt att mäta är en 7kilos

Annars funkar nog en cylinda sverigetvätten S, jag har installerat ett par och de kan hålla länge då de bygger på de modeller som gjordes i Vara här i Sverige de är nog 8kilos dvs 6,5kg på det gamla sättet
 
Vi är 5 st i vårat hushåll och har en tvättmaskin med en kapacitet på 9 kg.
Hade jag fått göra om valet hade jag absolut tagit en större. Typ 12 kg.

I övrigt är väl en kolborstfri motor med directDrive (d.v.s. utan drivrem) att föredra. Jag har nämligen fått för mig att just drivremmen samt kolen är två väldigt vanliga felorsaker. Kanske enkelt att byta, men det brukar ju innebära några dagars driftstopp.

När det gäller märke vet jag inte, men ett premiummärke känns ju alltid bäst i magen. Man hoppas ju att kvaliteten är bättre än de märken man knappt hört talas om?

Vi har en LG och har inget att klaga på, vad avser kvalitet.
 
A
idag har ju de flesta borstlösa motorer.
remmen är aldrig en felkälla på en tvättmaskin
tyvärr så ryker motorstyrningen relativt ofta till dessa borstlösa motorer en del har dessa inbyggda i motorerna och en del är dyrare än hela maskinen.
Det är bara LG som har direktdrivna trummor ingen annan har hängt på, undras varför...
Idag är det ovanligt med större maskiner än 9kg då detta baseras på trummans volym.
9kg motsvarar ungefär 65 liters trumma i EUs måttstock.

premium märken är alltid att föredra fast man måste se upp vart maskinen är tillverkad tex är en Cylinda tillverkad i Turkiet inte lika robust som en tillverkad i Sverige eller Slovenien.

en Bosch serie 2 är inte lika robust som en serie 8 mm.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
remmen är aldrig en felkälla på en tvättmaskin
På min förra maskin gick drivremmen sönder. Det var därför jag valde en direktdriven trumma.
 
A
vad var det för maskin då?
 
Jag vill minnas att det var en Cylinda.
 
A
okay då var det nog en turkisk
 
electroluxaren skrev:
Det är bara LG som har direktdrivna trummor ingen annan har hängt på, undras varför...
.
Ursäkta min okunskap men är LG´s lösning med direktdrivet bra eller dåligt?
 
A
Det beror nog på vem man frågar.
Men alla system har sina svagheter.
 
A
Undvik att handla på måndagar. Måndagsexen är ju ofta rätt trötta efter en full helg :rofl:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Försök köpa en begagnad AEG från 80-talet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.