Ändrat lite till, nu är väggen till badrum och klädvård tillbaka som på originalritningen. Mattan i toan är 130cm lång så. Ändrat dörren till sovrummet till vardagsrummet så att hallen blir större, kan ju sätta barnvagn där nu eller nåt ;) Planritning visar omdisponerad lägenhet med badrum och klädvård, förstorad hall för barnvagn, och matta i toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hojte Hojte skrev:
Ändrat lite till, nu är väggen till badrum och klädvård tillbaka som på originalritningen. Mattan i toan är 130cm lång så. Ändrat dörren till sovrummet till vardagsrummet så att hallen blir större, kan ju sätta barnvagn där nu eller nåt ;) [bild]
Jag ska vara ärlig. Bygg det inte.

Ingång
Alla gäster möts direkt av en stor trappa rakt i ansiktet. Dåligt med förvaring

Badrum
Litet badrum, saknar fönster. Trångt vid vasken.

Köket
Enormt, stor arbetstriangel. Massor av springande.

Matplats
Långt från köket. Ni kommer dö av allt springande med disk fram och tillbaka. Jag har halva vägen och funderar på att kasta disken till diskhon. Väldigt ljust, kanske blir trevligt. Men ta mig fan om jag inte tröttnat på att ha solen i nyllen när vi äter. Det blir neddraget

Vardagsrummet
En enorm yta i mitten som bara blir en stor hall. Inga trygga väggar att möblera mot. Finns ju inte plats för några möbler. Och jag vet, har samma problem hos mig. Soffa med ryggen mot rummet? Inte alls roligt.

Sovrummet
Trevligt med ljus i två väderstreck. Men för litet för ett vuxensovrum. Inga garderober? Var ska de vara? Och att gå in rakt i sängen är skitjobbigt. Du vill gå in i gången vid fotänden.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Jag håller faktiskt med @maximm . Dock kan man fixa och trixa en del med måtten för att verkligen effektivisera ytorna. Dessvärre sitter jag inte vid datorn och kan göra det just nu :p
 
Och när ni ritat klart. Rita igen och igen och igen. Ni ska ner och finlira positioner på ALLT ner till 10cm, gärna mindre.

Oj, väggkontakten hamnade 119cm från väggen. Glöm då alla 120cm möbler som finns.

Oj, öppningen blev 99cm. Då går inte 2x50cm PAX-garderober in.

Oj, tar spacklet upp plats?

Blev fönstersmygen 210 cm? Då behöver vi måttbeställa rullgardinerna

Sitter vattenutkastaren så långt borta?

Har vi ingen el på fasaden på denna sidan huset?

Varför saknas det en lampa i detta utrymmet?
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Ja vi ritar om det flera gånger nu, fått flera bra tips i tråden, men finns ju vissa begränsningar i ekonomin när man bygger hus, man vill ju alltid bygga ett större hus. Vi har landat i att vi behöver iaf 160 kvm i framtiden, sen så har man ju vissa grejer som man själv tycker är viktiga.

Vi vill ha plans villa 1,5plans eller 2plans villa

Badrummet är ju en sån sak man helst hade velat gjort större men finns ju ett större i framtiden på andra plan. Men jag har aldrig haft fönster i badrum varken i huset jag växte upp i eller i någon lägenhet jag bott i, kan ju knappast vara så att man inte överlever utan det.

Skafferi vill vi ha för att kunna förvara konserverade produkter i lite svalare klimat vilket betyder att det får vara i norrläge, vi vill ju ha vardagsrum I anslutning till köket och iom man ändå har stor yta i vardagsrum så får man plats med större kalas, lekyta, springyta, kan flytta runt möblemang efter behovet just då.

Man måste ju inte placera en soffa längs en vägg. Vi tänker att när andra plan är färdigt så har man huvud tvn med hemma bio uppe. Sen kanske man har mer umgänges ytor där nere

Sovrummet där nere blir senare konto/hobbyrum men har inte lagt så mycket tid på placering där än.

Sen angående att man man möts av trappan i hallen vilket hem gör man inte det i en modern planlösning?
 
Redigerat:
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Ja vi ritar om det flera gånger nu, fått flera bra tips i tråden, men finns ju vissa begränsningar i ekonomin när man bygger hus, man vill ju alltid bygga ett större hus. Vi har landat i att vi behöver iaf 160 kvm i framtiden, sen så har man ju vissa grejer som man själv tycker är viktiga.

Vi vill ha plans villa 1,5plans eller 2plans villa

Badrummet är ju en sån sak man helst hade velat gjort större men finns ju ett större i framtiden på andra plan. Men jag har aldrig haft fönster i badrum varken i huset jag växte upp i eller i någon lägenhet jag bott i, kan ju knappast vara så att man inte överlever utan det.

Skafferi vill vi ha för att kunna förvara konserverade produkter i lite svalare klimat vilket betyder att det får vara i norrläge, vi vill ju ha vardagsrum I anslutning till köket och iom man ändå har stor yta i vardagsrum så får man plats med större kalas, lekyta, springyta, kan flytta runt möblemang efter behovet just då.

Man måste ju inte placera en soffa längs en vägg. Vi tänker att när andra plan är färdigt så har man huvud tvn med hemma bio uppe. Sen kanske man har mer umgänges ytor där nere

Sovrummet där nere blir senare konto/hobbyrum men har inte lagt så mycket tid på placering där än.

Sen angående att man man möts av trappan i hallen vilket hem gör man inte det i en modern planlösning?
Du har rätt i att rita det precis som du vill, men efter att ha ritat två hus (och kastat en ritning), spenderat hundratals timmar med datorprogram och byggare, pratat med arkitekter, läst en drös böcker på bilblioteket och sedan fortfarande byggt ett hus som inte är i närheten av perfekt vill jag bara få dig att förstå att det inte är lätt.

Du pratar om att bygga effektivt och hålla i pengarna, men väljer ändå att slänga ut enorma ytor på hall med tveksam förvaring och enorma omöblerbara ytor i vardagsrummet. Givetvis är det tycke och smak, men jag tycker inte du ritar så som du berättar att du vill ha det.
 
Gammelnörden
Jag skulle inte kalla ytorna i hallen för enorma och nu är det ju inte TS som ritar utan ändrar i en befintlig ritning från ett husföretag...
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Gammelnörden
Tog mig friheten att möblera för att kunna se rummens proportioner bättre. Ikeamöbler, soffgrupp Tidafors, Paxgarderob i hallen mm.
Jag har varit extra noga med att måtta ska stämma på väggar, dörrar och fönster samt reglerna kring tillgänglighet.:) 3D-planritning av lägenhet med Ikea möblering - Tidafors soffgrupp och Pax garderob, samt noggranna mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsbild av en lägenhetsplan med IKEA-inredning inklusive Tidafors soffgrupp och Pax garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
När man såg gammelnördens 3d så såg det faktiskt rätt vettigt ut! Gav en bättre bild, iaf för mig.

Något jag däremot retar mig lite på är att man möts av trappan när man går in, den snor all fokus i mina ögon.

Därför funderar jag på om man inte kunnat sno en 60cm från sovrummet, skjutit tillbaka trappan lite och i den nischen som blir ta och placera garderoberna där istället.

Jag förstår att det snor lite från både sovrummet där uppe samt där nere men jag tror att man upplevt det större ändå då det upplevts som luftigare i allmänytorna. En bonus hade varit att badrummet där uppe hade kunnat göras lite större.

Sen funderar jag på en sak till. Istället för att gå upp för trappan i hallen så hade kunnat vrida den så man gick upp från vardagsrum/matplats. Dels så ger det möjlighet till att utnyttja utrymmet under lite bättre men det hade känts mer naturligt när man kommit upp för trappan att mötas av allrum/takkupa och inte en massa dörrar :thinking:
 
J Jarlsgård skrev:
Något jag däremot retar mig lite på är att man möts av trappan när man går in, den snor all fokus i mina ögon.
Fast man borde väl ha en ganska bra sikt rakt igenom huset ut genom fönstren vid matplatsen? Gissar att det är den högra sidan av dubbeldörren man öppnar och då hamnar man dessutom lite åt höger = friare sikt.
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Tog mig friheten att möblera för att kunna se rummens proportioner bättre. Ikeamöbler, soffgrupp Tidafors, Paxgarderob i hallen mm.
Jag har varit extra noga med att måtta ska stämma på väggar, dörrar och fönster samt reglerna kring tillgänglighet.:)[bild][bild]
Ta du alla friheter du vill :rofl:
Tack så mycket
Jag tycker det börjar se riktigt bra ut, jag tycker inte vardagsrummet är enormt, för när vi måttar upp det i våran lägenhet som idag är på 85 kvm så blir varken köket eller vardagsrummet för stort utan bara lite större än vi har idag.
 
J Jarlsgård skrev:
När man såg gammelnördens 3d så såg det faktiskt rätt vettigt ut! Gav en bättre bild, iaf för mig.

Något jag däremot retar mig lite på är att man möts av trappan när man går in, den snor all fokus i mina ögon.

Därför funderar jag på om man inte kunnat sno en 60cm från sovrummet, skjutit tillbaka trappan lite och i den nischen som blir ta och placera garderoberna där istället.

Jag förstår att det snor lite från både sovrummet där uppe samt där nere men jag tror att man upplevt det större ändå då det upplevts som luftigare i allmänytorna. En bonus hade varit att badrummet där uppe hade kunnat göras lite större.

Sen funderar jag på en sak till. Istället för att gå upp för trappan i hallen så hade kunnat vrida den så man gick upp från vardagsrum/matplats. Dels så ger det möjlighet till att utnyttja utrymmet under lite bättre men det hade känts mer naturligt när man kommit upp för trappan att mötas av allrum/takkupa och inte en massa dörrar :thinking:
Jag tycker det var en intressant tanke, får utreda det med att flytta trappan lite. Dock så känner jag inte att man vinner något att vrida den faktiskt, då blir det ännu mer fokus på halvtrappan man ser när man kommer in och som dalbotösen säger så får man ju fokus på matbordet mer än trappan iom man går in i högerdörren
 
Gammelnörden
Jag håller inte med om att trappan är ett problem, tvärtom så breddar den rummet och tar bort korridorkänslan, precis när man kommer in. Framför trappan jämte garderoben blir en bra plats för en barnvagn också, utan att den blockerar vägen in eller upp för trappan. Man kan tyvärr inte stjäla utrymme från sovrummet och göra det mindre om man ska följa riktlinjerna för tillgänglighet, samt få plats med ev barnsäng och skötbord.
Tog en bild för att visa vad man ser när man står i dörröppningen och tittar in.:)
Interiörvy från dörröppning med trappa till vänster, garderob och öppet utrymme framför i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag håller inte med om att trappan är ett problem, tvärtom så breddar den rummet och tar bort korridorkänslan, precis när man kommer in. Framför trappan jämte garderoben blir en bra plats för en barnvagn också, utan att den blockerar vägen in eller upp för trappan. Man kan tyvärr inte stjäla utrymme från sovrummet och göra det mindre om man ska följa riktlinjerna för tillgänglighet, samt få plats med ev barnsäng och skötbord.
Tog en bild för att visa vad man ser när man står i dörröppningen och tittar in.:)
[bild]
Oj det var ju en härlig känsla med den bilden tyckte jag
 
richardtenggren
Gällande trappan kanske man kan ha den öppen eller byta till en L-formad. Vilket kanske ger mindre korridorkänsla? Så man tar bort det rödmarkerade eller öppnar upp.
Får ursäkta de snygga skisserna.
 
  • 3D-skiss av interiör med trappa och rödmarkerat område som föreslås för ändring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en våningsplan med en rödmarkerad trappa som föreslås för ändring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.