Ska fixa till garaget nu till sommaren och har fastnat för epogigolv av typen där dem häller ut massan och drar ut den med en gummiskrapa. Dvs vill inte måla. Har fått för mig att det det blir bättre och jämnare resultat än målat som ännu tydligare kommer visa skavanker som finns efter gjutningen. Har dock svårt att finna nånstans där man köper denna färg. Någon som gjort detta själv och kan tipsa om lämpligt ställe att köpa detta ifrån och ge tips på vad man behöver tänka på?
 
Sök på fogfria golv så hittar du lite. Är i samma sits men jag kommer köra biltemas 2k epoxy. Tänker att i lager 2 häller jag ut den tjockare bara och sen 3:e lagret måla vanligt.
 
Jag vete sjutton om vanlig golvepoxi avsedd för målning fungerar att lägga i för tjocka skikt. Den är ju oftast emulgerad i ett lösningsmedel (vatten), så det blir ju något slags kombination av torkning och härdning. Härdar ytskiktet innan vattnet torkat bort under så blir det nog inget bra. Finns ju några trådar om folk som fått problem med epoxifärg som inte vill bli hård.

Massagolv, som de tjockskiktiga epoxifärgerna också kallas, läggs ju ibland i rejält tjocka skikt. Där verkar det mer handla om en ren härdplast precis som lamineringsepoxi eller epoxigjutmassa. Har sådana golv överallt på jobbet och när de lägger nya golv mot gamla så får de göra ungefär som när vägar asfalteras om. De fräser eller slipar ner en bit av det gamla golvet, annars blir det en kant. Skulle tro att skiktet är 2-3mm. Beter sig lite som flytspackel, och de arbetar på ungefär samma vis när de lägger ut det.

Jag frågade killen som brukar lägga massagolv på jobbet vad det skulle kosta att få sådant i hemmasnickarverkstan när jag byggde om. Jag minns inte svaret, bara att jag inte ens övervägde det sedan jag fått höra vad det skulle gå på.

Fick bli Jotuns epoxifärg istället. Det blev bra till 95%, men precis som du är inne på så avslöjar den obönhörligen var jag inte lyckats perfekt med att slipa betongen innan. Men så lånade jag bara en gammal slö ABS-slip. Skulle lagt några hundra och hyrt en diamantslip istället.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Killen jag pratade med på Cramo tyckte man skulle hyra en ABS slip med diamant. Men det kanske är bättre att gå på en HTC 420?
 
Det går säkert fint det med. ABS med ett antal runda stenar under, som typ stora hockypuckar, var däremot ingen hit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.