Hej

Jag är spekulant på en gammal norrbottensgård som är ett totalt renoveringsobjekt från 1800-talet.
Jag hittade dock lite oroväckade saker i matkällaren, se bilder.

Huset är en timring med torpargrund. Huset har tyvärr stått kallt sedan ägaren dog för ca 3 år sedan. Jag tycker det ser ut som husvamp när jag jämför bilder.

Länk till bilder: http://astra.ktv.nu/~s389d/grund/

Tacksam för svar av kunniga personer.

/ MVH Daniel
 
Fy satan va otäckt, vill ju inte påstå att jag är någon expert men nog såg det ut som hussvamp, speciellt hyferna som växte ut över den putsade ytan :p
 
Åfytusanjävlar! Tur att middagen är länge sedan...Det jag minns att jag läst om hussvamp är att det finns äkta hussvamp (den som är vansinnigt farlig och äter hus som smågodis) och andra varianter av hussvamp (som också äter hus, men som är lättare att bli av med) och att det oftast behövs en expert som undersöker på plats och tar prover. Jag är inte säker på att man kan artbestämma den med bara bilder till hjälp.

Någon annan som vet?

/ama
 
Jag skulle aldrig köpa ett objekt som såg ut på det viset. Det är att be om långvariga problem.
Fan vet om jag skulle ta emot det ens som gåva......

Micke
 
Nån annan som vet?
 
Hussvamp kan se olika ut och går inte att bedöma via bild. Be säljaren kontakta Anticimex på studs ... bara det att säljaren kan ana hussvamp utan att kolla upp - kan troligen göra honom ersättningsskyldig, såvida han säljer huset utan att påpeka detta.

Gör en sökning på goggles så finner du en hel del intressant.

Jag fann denna intressanta artikel (att uppmärksamma för alla husspekulanter ... :-X)
2005-09-14 11:41:00
Anticimex slipper betala för hussvamp
Besiktningsföretaget Anticimex slipper betala skadestånd till en husköpare i Götene kommun, som stämt Anticimex för att hussvamp inte upptäcktes i krypgrunden på det hus han köpte våren 2002.

Besiktningen får godkänt av tingsrätten i Lidköping eftersom hussvampen fanns i de lösa byggrester som låg under huset.

I domen konstateras att den förste besiktningsmannen hade påpekat att det låg mycket organiskt material under huset, och att ytterligare en teknisk undersökning därför borde ha gjorts.
 
Är inte riktig hussvamp brungul?
 
som det ser ut i där så tycker jag att det är fullt befogat att ta ut Anticimex och låta dem ta prover och skicka för labbanalys. Kostar nårgra tusen men är man seriöst intresserad av ett hus så är det en liten summa i det hela.
 
Full respekt för alla som "byggnadsvårdar", men fy.
Det var det värsta jag har sett. Ibland kan faktiskt en rejäl brasa vara lösningen.

Känner en som blev pålurad ett hus med hussvamp.
Timmerhus som var tillägsisolerat på båda sidor...
Efter 1-2 år lyckades de häva köpet.
Enligt Anticimex var det bara att elda ner skiten.
Med byggförbud på 15år på platsen.

Huset har tydligen inte bränts och är nu till försäljning...

/Thrax
 
Usch fy tusan. Det måste vara bland det äckligaste jag sett. Köp inte !
 
Hehe, roligt samband med Helloween. Visade bilderna till en besiktningsman som avrådde mig, kollar på andra hus nu.

/ Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.