kanske inte får ställa frågan här men hoppas att det går bra, hur kan jag räkna ut kabel längden som behövs om jag har alla siffror för ström, resistans och spänning
 
Menar du vilken maximala längd en kabel får vara om man vet matande spänning, vilken strömstyrka som kommer hå i kabeln samt vilken förimpedans det är på matningen?
 
ja jag har spänningen 230v och 8A men så måste jag ha ut en kabel längd där men vet inte hur man ska beräkna ut det
 
C
56 meter
 
  • Ledsen
Demmpa
  • Laddar…
tack för hjälpen, hur beräknar man det?
 
@cpalm nu är det nog som så att TS ska räkna ut det själv, lär vara en skoluppgift med tanke på namnet.
 
ja det är en skoluppgift men inget som jag har sett i böckerna och vi får ta hjälp från vilket ställe vi vill
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
@cpalm nu är det nog som så att TS ska räkna ut det själv, lär vara en skoluppgift med tanke på namnet.
Låter dock som att TS inte förstår uppgiften för 5 öre.

56 meter fick jag fram genom att ta 230 / 8 * 2.
2 i detta fall är smusselkonstanten vid okänd resistans
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
tack för hjälpen, kan nog lösa hela uppgiften nu
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Riktigt så enkelt är det ju tyvärr inte, det beror ju tex, även på förläggningssätt, typ av skydd för kabel, materiel i kabel, kabelarea samt det som Demmpa nämner.
Lite konstigt att som elstudent få en sådan uppgift utan att få förutsättningarna för att klara av den?!
Läraren borde kunna förklara hur man skall tänka och varför man måste beräkna kabellängder, bakläxa till läraren.
 
nja finns skoluppgifter som är tvärtom idag och svaret kan ju lika gärna vara att man inte kan ge svar på frågan eftersom relevant information saknas. Man måste ju tänka logiskt också och inte fastna på att allting måste ha ett svar baserat på uppgiften. En typ av kuggfråga alltså. Finns ju nåt känt japanskt exempel på nätet som förbryllat många men som i slutändan inte går att svara på helt enkelt och tanken var liksom inte att det skulle gå att svara på heller utan att man ska se att det helt enkelt saknas information för att lösa uppgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.