Fulkemisten
A arasmus skrev:
Säljarna i sin tur har talat med mäklaren som säger att det ska täckas av deras dolda-fel-försäkring. Vi vill bara att någon kommer och kollar på det så snabbt som möjligt och säger om det är någon fara.
Om man ska generalisera så brukar mäklare inte veta särskilt mycket om någonting som har med några andra saker att göra än just att sälja hus till så högt pris som möjligt. Om det nu är ett dolt fel eller inte spelar ju ingen roll. Det är väl (om nu den där 30-dagarsregeln är något som gäller) deras hemförsäkring vattenskadan ska täckas av.
Tyvärr brukar det vara svårt att ställa krav på någon som inte i egentlig mening har något egenintresse i att lösa något, som t ex säljaren i det här fallet (kanske, jag säger inte att det ÄR så). Jag rekommenderar att ligga på ert eget försäkringsbolag, har ni flyttat in än?
Brinner det i knutarna så skulle jag nog löst det där själv, särskilt som ni ändå tänkt byta golv. Men... det är väldigt lätt för mig att säga över ett forum såhär på internet när man själv varit med om både det ena och det andra i sitt eget hus. Jag minns hur det var att vara ny husägare och med de glasögonen så förstår jag hur det känns. Det är svårt att rycka på axlarna. Försök dock att hålla ihop och göra det bästa av det hela. Vi hejar på dig!
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
I den här tråden finns lite info om den där "30-dagarsregeln":
[länk]
Väldigt informativt, tack för hjälpen!
 
Jag hade gärna försökt lösa det själv om jag bara visste att det skulle gå :) Vi är inte så sugna på att processa bara för att få rätt. Det jag är orolig för är att det ska ha runnit in mot väggen bakom köksinredningen och sugits upp där. Då kan det nog bli dyrt. Vår högsta prioritet är förstås att det skall vara säkert för vårt barn att vara i huset när vi flyttar in 10:e maj.
 
Fulkemisten
Var det torrt eller vått? Den stora frågan är ju om ni har ett pågående läckage eller om det är åtgärdat. Skadan kan ju i så fall vara flera år gammal. Som jag sa tidigare så är det ju egentligen bara att tvätta bort möglet om det inte läcker (och annars laga läckan och torka upp det som blivit blött) så är det bra sedan.
Ja, jo, och så återställa förstås, sabla Fulkemist att komma och snacka om "bara"... Men det jag menar är att ni har inte köpt något mögelhus som man blir sjuk i (baserat på det vi vet från tråden förstås, ständigt dessa brasklappar) utan helt enkelt ett hus med en, förvisso skittråkig och jobbig men enkel vattenskada.
 
Lugnande ord :) Det var torrt såvitt jag kunde känna.
 
Magnus E K
Jag hoppas förstås att orsaken till skadan är borta. Men om ni just fått tillträde och huset kanske stått tomt några veckor så kan det ju vara torrt av den anledningen, ifall nu läckaget kommer från avloppet till vasken.
 
Fulkemisten
Så kan det ju vara. Men om det har läckt från t ex vattenlåset en längre tid borde golvet slagit sig och det skulle synts mer på ovansidan tycker man. Jag tror snarare att någon upptäckte läckan rätt fort och sedan inte tänkte längre än vad näsan räckte och nöjde sig med att torka torrt i botten på skåpet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nu har de varit här och tittat på det, och det verkar vara en gammal skada. Ingen fukt i golv eller väggar. De ska slipa bort möglet och byta ut socklarna under köksskåpen. Skönt att det inte var värre, synd att de inte ger oss ett nytt kök :)

Imorgon flyttar vi in. Samtliga i familjen har feber och halsfluss, man kan inte vara i köket, inget är fixat och bebisen kan komma när som helst. Spännande detta!
 
Fulkemisten
Andas. Det fixar sig. Man klarar sig bra på hämtmat, matlådor och smörgåsar ett tag. Man kan diska i badrummet eller äta på papptallrikar. Ingenting måste bli klart just nu, ta det lugnt och ta hand om varandra. Om ett tag har du glömt det här. Skönt att det gick på försäkringen.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Andas. Det fixar sig. Man klarar sig bra på hämtmat, matlådor och smörgåsar ett tag. Man kan diska i badrummet eller äta på papptallrikar. Ingenting måste bli klart just nu, ta det lugnt och ta hand om varandra. Om ett tag har du glömt det här. Skönt att det gick på försäkringen.
Det var vänligt, men jag är hyffsat lugn ändå. Lite mycket på en gång just nu men mest roligt förstås! Om all skit vi får är lite mögel i köket så får vi vara glada.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fulkemisten
Haha. Det är nog inte all skit ni får i ett hus tyvärr. Nytt som gammalt så bjuder husägandet allt som oftast på överraskningar. Tar du det då bara hälften så lugnt som den här gången så kommer det också gå jättebra.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag glömde förresten skriva att det trots allt var 2.40 i takhöjd, så det var skönt! Jag tror det är taklisterna som gör att det känns så lågt. De sitter en bit ner på väggen så det blir en väldigt markerad glipa mot taket. Nu funderar jag på vilken typ av lister passar bäst. Jag tänker att hålkälslister borde dölja övergången bra, men passar det bättre i ett äldre hus? Det vore smidigt att kunna gömma kablar till larm och så bakom dem med.
 
KristinaRT
Magnus E K Magnus E K skrev:
Svårt att säga vad som är värst av mögel och asbest, väldigt olika profil på hur det kan skada. (Jag kan inte så mycket om mögel heller.)

Bra idé att inte riva mer i det själv nu när försäkringsbolaget ändå är inblandat.
Sannolikt är inget av det speciellt farligt om det handlar om en enda exponering och personen som exponeras är normalt frisk (dvs inte är immunsupprimerad, eller har bott i en kolgruva stora delar av livet).
Man ska ha respekt för både mögel och asbest, men samtidigt vara medveten om vad vetenskapen säger (dvs riktig forskning, bedriven enl vetenskapliga principer och inte skräckpropaganda på nätet).

Däremot är det som någon skrev en jättebra idé att investera i någon form av andningsskydd. Ovärdeligt om man ska slipa gips eller golv, eller vad som helst som innebär mängder med fina partiklar och damm som yr omkring (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
L
A arasmus skrev:
Jag glömde förresten skriva att det trots allt var 2.40 i takhöjd, så det var skönt! Jag tror det är taklisterna som gör att det känns så lågt. De sitter en bit ner på väggen så det blir en väldigt markerad glipa mot taket. Nu funderar jag på vilken typ av lister passar bäst. Jag tänker att hålkälslister borde dölja övergången bra, men passar det bättre i ett äldre hus? Det vore smidigt att kunna gömma kablar till larm och så bakom dem med.
Det låter märkligt, det är inte så att glipan du syftar beror på att listerna är av tavelhängartyp? Det är en smart listvariant som åtminstone tillfälligt gått ur mode, men som alltså underlättar hängning av tavlor, speglar och liknande, bara att haka på listkrokar på listskenan.

Hålkäl hör mycket riktigt egentligen en annan tid och stil till, men man är ju kung (och drottning) i sitt eget hus. Sen att någon i framtiden kanske skakar på huvudet över dem på något virtuellt forum - det är smällar man får ta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.