Jag har köpt en robot gräsklippare och behöver få den att gå över 10 m över vanliga betongplattor (mått 21x14x4 cm).
Det går INTE att peta in kabeln i fogarna för plattorna är lagda kant mot kant, så det som då återstår är att bryta upp två smala gångar i de redan lagda plattorna med en meters mellanrum eller bära klipparen till den sekundära gräsmattan.

Frågan är alltså, kommer plattläggningen att gå åt pipan om jag börjar plocka bort plattorna för att lägga in guide kabeln till robot klipparen?
Går det att lägga tillbaka plattorna och få rätt höjd eller kommer det att bli snubbelkanter och vickande plattor?
 
Skulle vara bra med lite bilder så vi förstår lättare hur du menar. Men en kul grej som jag själv hade gjort, om jag blivit med robotgräsklippare, är att göra ett litet ”övergångsställe” för klipparen, komplett med skyltar och svartvita ränder. Då kan man göra det som en lite upphöjd bula över plattorna, och sen lägga kabeln mellan denna och plattorna. Beror lite på vad det är för ”trafik” på plattorna vad man skulle kunna använda, men t ex tjock gummiduk skulle kanske funka.
 
Tar du upp dem försiktigt så är det inget problem. Kan ev bli ngn mm gung. Men det justerar sig i vinter
 
Exakt så har jag gjort, det är inga större problem. Mina stenar ligger i halvförband och det var lite er knivigt att få upp (och ner) dem.

Jag gjorde också misstaget att ha en liten större yta med sten, men med en liten ingång. Tyvärr betyder det att när den stackaren åker in där av misstag så får den irra runt ett tag innan den hittar ut.
 
Plattorna ligger i halvförband och jag tänkte göra en liten trattliknande ramp ner till plattorna då de ligger 10 cm lägre än gräsmattan.
Smalaste passagen är 1.2m och ledarna måste ju vara minst 25 cm från kanterna så det blir en smal gång från ena gräsmattan till den andra.
Det borde kunna funka, men det vet man ju inte förrän jag testar.
Köpte fö en Worx M500
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.