Vet någon om det går att söka bidrag för att redan vid uppförandet av ett hus få bidrag för att man installerar en hiss?
De e ju så många krav på tillgänlighet och handikappanpassning nu för tiden så kanske finns det bidrag att söka?
Speciellt som vi bygger på en krafitgt sluttande bergstomt...

EDIT:
Inga av oss är handikappade i dagsläget - hoppas inte bli det heller... *ler*

/Matte :)
 
tina.m skrev:
Jag vet inte om det finns bidrag för sådant, men om det finns så tycker jag att man ska låta de som verkligen behöver det få ansöka om det. T.ex rullstolsbundna etc.
Men det är min personliga åsikt.
Hmm - jo det är sant. Men då borde vi som bygger hus och inte är handikappade ha kravet på oss att från början anpassa våra hus för dessa...
Som exempel är vi tvungna att se till att det finns en serpentinväg med maximal lutning om 1m per 12m.
Finns det redan en hiss i huset och vi en dag säljer till en som är rullstolsbunden (eller blir det själva) behöver ju denna person inte söka bidraget för att få en hiss.
:-?
 
C
DerniZ skrev:
Men då borde vi som bygger hus och inte är handikappade ha kravet på oss att från början anpassa våra hus för dessa...
Menar du att det borde vara krav på hiss i alla nya byggnader?
 
DerniZ skrev:
Vet någon om det går att söka bidrag för att redan vid uppförandet av ett hus få bidrag för att man installerar en hiss?
De e ju så många krav på tillgänlighet och handikappanpassning nu för tiden så kanske finns det bidrag att söka?
Nej, det finns inga sådana bidrag.
Kravet är att man skall rita och bygga nya hus så att de redan från början är handikappanpassade. Att rita en planlösning som kräver hiss för att vara handikappanpassat kräver också att man har råd att installera hissen. ANnars får man ju rita om så att hissen inte blir nödvändig.
 
Hej,
Som Volvo redan skrivit är det krav på att ett nybyggt hus redan från början ska vara handikappanpassat, eller rättare sagt så gott det går. Tex att dörrar är tillräckligt breda för att komma in med en rullstol, låga trösklar (alt inga alls), tillräckligt med svängrum inne på en toalett osv.
Alternativt ska det vara enkelt att göra huset handikappanpassat, tex att lätt plocka bort ett badkar (med andra ord ska det vara förberett för duschplats gällande golvbrunn våtrumsmatta/klinker mm).
Däremot finns det inget som säger att ett hus inte får ha en massa trappor invändigt, men om man i framtiden skulle hamna i rullstol o vara i behov av en trapphiss, är det inte säkert man blir beviljad bidrag för detta. I första hand gör man i så fall en bedömning om personen kan få alla sina krav tillfredsställda på bottenvåningen, dvs att det finns kök, toalett/dusch och sovrum. I de allra flesta hus finns detta o därför får man sällan en trapphiss.
Man kan inte söka bidrag för anpassningar som man kanske kommer att behöva i framtiden.
Jag jobbar själv med att bedöma behov av olika anpassningar o bostadsanpassningsbidrag o vet därför vad jag pratar om. Av ren yrkesskada är därför mitt nybyggda hus ett enplanshus utan trösklar.
 
Tackar - d var svar på frågan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.