hej,

Behöver skaffa grästrimmer till landet och skulle behöva lite input efter att ha läst alla tester m.m på nätet.
Vi har ca 1800 kvm tomt där det är kommer att behöva putsas runt bodar, stenar, flaggstång, växthus osv. Förutom detta så vill jag kunna hålla rent runt tomten där det är ca 200 m med typ äng (högt gräs och små buskar).

Är det smart att skaffa en starkare trimmer som klarar båda uppgifterna eller skulle ni valt en mindre smidigare trimmer för tomten och sedan skaffat en annan för arbetet utanför tomten. Skulle tippa att jag kommer att använda trimmern på tomten i 90% av fallen. Är då orolig för att den större maskinen blir lite otymplig?!

Har ni några tankar?
 
Jag använder en FS130 Stihl för detta. För det du beskrivit funkar det utmärkt, men vill du finlira runt hallonbuskarna är den för stor då den lite för enkelt käkar upp även hallonbuskarna.....så, trimma runt fasta inventarier går utmärkt, runt ömtåliga växter inte så bra.....
 
Även fast det känns onödigt stort så är ofta en större trimmer/röjsåg att föredra roligare att arbeta med. och vikten kompenseras med en ordentlig sele så det blir lätt att jobba med. Sen så e en liten trimmer att föredra ifall det skall bara fixas runt flaggstången... ( behövs inte sele m.m tröskeln till att starta upp e mindre)
 
Jag tycker att det går hur bra som helst att putsa med röjsåg med tråd, så en lite större trimmer till allt borde inte vara något problem.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag har två maskiner, en mindre timmer till den närmast delen av huset och röjsåg med snöre lite längre ifrån. Detta av den enkla anledningen att energin när röjsågen träffar en liten sten eller annat som inte är gräs är riktigt stor, den sular lätt iväg en sten flera meter med en rejäl kraft. Ena sidan av min fasad är det mycket fönster från golv till tak, där kör jag hellre med den lilla även om den inte är lika effektiv som röjsågen.
 
Tack för era tankar.

Jag har kikar på två olika maskiner som då förhoppningsvis skulle kunna funka för allt - utan att vara för "stora" till finlir runt hallonbuskarna. Båda ska funka med både tråd och någon form av sly- eller gräsklinga.

Vad tror ni om dessa två?:
1. Stihl FS55 - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3863602
2. Husqvarna 536liLX - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=244466

En är bensin och en är med batteri.
 
Batteri är helt klart väldigt bekvämt så det hade jag valt för tomten iallafall
 
  • Gilla
Frank1stein
  • Laddar…
Av dessa två skulle jag ta den med batteri för att köra på tomten (eller ännu hellre, motsvarigheten från Stihl). Men, du sa också:

Förutom detta så vill jag kunna hålla rent runt tomten där det är ca 200 m med typ äng (högt gräs och små buskar).

....och då skulle jag säga att du kan räkna bort båda dessa om du inte har väldigt mycket tid och tålamod över.
 
Kanske ska förtydliga. Det är ca 200 m men bara en 1–3 m bred del som ska hållas "ren".
Mathias, du tycker jag borde gå upp några steg för att få en apparat som lättare fixar detta?
 
Varför inte köpa en beggad FS130 (Verkar kosta 2-2500kr på blocket) och sedan en trevlig batterimaskin för tomten? FSA 65 eller något. Eller Husqvarna om man föredrar det förstås.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Börja med en Stihl FS130 och se hur det funkar för dig. Finns sedan behov så kanske DeWalts 18V trimmer till småjobben. Har du redan DeWalt 18V verktyg med minst 4Ah så kan man köpa en trimmer utan batteri för runt 2 000:-.
 
Tack, ska titta på FS130. Eftersom jag aldrig använt en trimmer är det liter svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på. Eller rättare sagt: Hur stark maskin jag egentligen behöver. Tycker att FS130 ser ut att kunna fälla urskog. :)
 
Tricket är ju att köpa en så liten maskin man kan, som ändå gör jobbet. Jämfört med stora röjsågar är FS130 en liten maskin, men det går ändå utmärkt att köra 2m hög blöt vass, eller röja meter-högt gräs i ett dike. Dvs, den orkar det du vill men är som sagt lite bufflig i finrummet. Åk till någon affär och testa lite hur dom känns.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
536LiLX borde lösa hela behovet, speciellt om du går upp på ex BLi200. Bästa är dock att titta på vilken handlare du har närmst och litar på. Service och reservdelar är bra att kunna få tag i, speciellt om du väljer bensin. Rätt handlare borde kunna hjälpa dig välja produkt efter behov. Jag kör 115iL på min 1000 kvm tomt utan större problem. Svärfar röjer en del högre gräs med samma, där spelar lilla BLi10 batteriet på marginalen av sin kapacitet.

Får poängtera att jag är partisk till det småländska bolaget här, svarar gärna på frågor via pm. Kan inte låta stihl-kramarna stå oemotsagda :thinking:
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
Tack för all hjälp. Upptäckte att jag har en butik när landstället som säljer både Stihl och Husqvarna. Får bli en sväng dit i helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.