D
F fredrik.johansson skrev:
[bild] [bild] [bild]
Tänkte bara visa mina ”stormstag”. Jag hade samma upplevelse av att markisen flaxade vid vindpustar. Jag skaffade rör, i det här fallet är det nog klädstänger, lite remmar, plastclips och diverse skruv från bra-att-ha-lådan. Skruvade en kloss jämte regeln och borrade ett hål i golvet som fäste för röret. Fungerar mycket bra när det blåser lite!
Det ser ju riktigt finurligt ut. Kan du dra ut pinnen eller har du satt fast den i golvet?
 
Allt är löstagbart. Blåser det inte använder jag inte pinnarna. Här i blåsiga Skåne kanske jag använder dem var tredje gång.
Hålet i golvet är ganska tight, och dessutom några grader snedborrad, så pinnen hamnar i spänn när jag knäpper fast den, så den sitter ordentligt fast i golvet.
 
F fredrik.johansson skrev:
Allt är löstagbart. Blåser det inte använder jag inte pinnarna. Här i blåsiga Skåne kanske jag använder dem var tredje gång.
Hålet i golvet är ganska tight, och dessutom några grader snedborrad, så pinnen hamnar i spänn när jag knäpper fast den, så den sitter ordentligt fast i golvet.
Hej tack för din beskrivning av narkosen. Jag har just lagt en order på en likadan markis. Du skrev att kassetter var ganska ful. Vore till stor hjälp om du kan fota markisen på plats gärna närbild på markisen både i utfällt och stängt läge. Är du fortfarande nöjd med markisen? Harden behållt färgen?
Mvh Axel
 
Solblekt markis monterad på en röd trävägg vid ett fönster, med synlig kablage och markiskåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprullad markis med solblekning på ett rött hus med svarta fönsterkarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solblekt markis monterad på en röd träfasad ovanför ett fönster och en glasdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det var bauhaus markis som beskrevs som ful av @Mkosken, min är från hornbach och kanske inte jättesnygg, men helt ok.
Lite solblekt, som kanske syns på fotona.
 
  • Gilla
Bi88
  • Laddar…
Hej, tack för att du fixade bilderna:D(y). Tycker att kassetten ser helt ok ut, lite solblekt kanske.
Däremot verkar tyget hänga ner på sidorna? Hur gammal är denna markis?

Är den yttre kåpan aluminium? Ser nästa ut att vara av plast.

Axel
 
Markisen är nog inne på fjärde säsongen tror jag. Det är plast i ändarna, men den långa profilen är alu.
 
Jag vet inte om det var av intresse, men jag har nu fotat min bauhaus-markis.

Frågade min sambo och hon tyckte inte den är så ful som jag tycker, så smaken är väl som baken. Jag tycker den ser lite för "spaceig" ut
 
  • En utrullad bauhaus-markis på husfasad ser modern ut mot en beige och grön vägg och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En modern Bauhaus-markis monterad på ett grönt hus, med en diskret och futuristisk design i grå och svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utrullad bauhaus-markis på grön husfasad med vita fönsterramar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett utdragbart Bauhaus-markis monterat på en tvåvåningshus fasad med gröna väggar och vita fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bauhaus-markis monterad på ljusgrön husvägg över fönster och terrassdörr, ser modern ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har några nya tips gällande lite billigare terassmarkiser? 5x3 meter är det främst vi är ute efter.
 
Vad säger ni om monteringshöjden på dessa och liknande markiser. Jag skulle vilja montera en på 2.4m höjd i en limbalk, men instruktionerna för t ex Hornbachs anger att det skall vara minst 3.1m. Jag kan inte tänka mig att 70cm kommer påverka den tekniska funktionaliteten av markisen men att det blir lite mindre huvudrum att gå under förstår jag.

Min fråga är egentligen hur "hög" markisen i sig blir när den är helt utfälld, alltså hur mycket av mina 2.4m försvinner från markisen? Någon som kan mäta utifrån er vinkel?

Edit: ser detta vettigt ut, 77cm med 15 graders lutning.

Beräkning av geometriska mått för en triangel som illustrerar lutningen och dimensionerna för en markisinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
och för att spara in mått A, kan man montera den under 15 grader, t ex 10 grader, så man får 1,9 i höjd?

edit: utöver det, går dessa med motor normalt att fälla ut delvis?

edit 2: ser nu att Bauhaus markiser har monteringshöjd på 2.5m så det lär vara lugnt med Hornbach också.
 
Redigerat:
F fredrik.johansson skrev:
[bild] [bild] [bild] Jag tror det var bauhaus markis som beskrevs som ful av @Mkosken, min är från hornbach och kanske inte jättesnygg, men helt ok.
Lite solblekt, som kanske syns på fotona.
Hej Fredrik,

Jag undrar om du fortfarande är nöjd med din kassettmarkis från Hornbach? Tidigare tyckte du den var helt "OK" efter ca 2-3 säsonger. Känner du likadant efter några år till?

Sen undrar jag även om det gick att flytta lite på monteringsfästena som ska sitta på väggen? Eller måste dessa monteras med det avståndet som står på monteringsanvisningarna på hemsidan? Undrar då jag behöver sätta fästena på reglar bakom min träfasad. Dessa sitter tyvärr inte helt enligt måtten som burksanvisningen visar på nätet.

Hade varit väldigt tacksamt för svar då jag funderar på att köpa denna kassettmarkis från Hornbach.

https://www.hornbach.se/shop/Kasset...arrkontroll-gra/6145052/artikel-detaljer.html
 
Jo, den är forfarande ok. Den är lite solblekt (ganska mycket solblekt om man jämför med de fönstermarkiser jag köpte från webbmarkis.se ungefär samtidigt)

Det känns att det inte är premiumkvalitet, men den funkar till ok pris.

fästena går fint att flytta, men bör inte avvika så mycket från det rekommenderade. Jag hade mitt ena ca 20cm fel av samma anledning som du, för att sätta det i en regel, men det blev inte bra. Hela kassetten bågnade för armen hade inget mothåll i fästet. Flyttade hela markisen 10 cm åt ena hållet så båda fästena sitter 10 cm ”fel”, då har det fungerat bra.

Den är rejält tung att lyfta på plats, men det är ju alla markiser i den här storleken.
Jag skruvade några öglor en bit ovanför och firade upp den med lite rep.
 
  • Gilla
Bi88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.