Gjutrör är väl för att begränsa mängd betong och om man vill komma upp en bit upp ur marken?
Jag har skaffat en jordborr till ändamålet, då hålen redan är runda har jag någon egentlig fördel med gjutrör?

Plintjärn är stabilare och vad jag förstått att föredra för staket men med tryckt 95x95 som stolpar sitter yttersidan av järnen bara 16 mm från kanten, hur mycket styrka förlorar jag där gentemot använda stolpsko?
Skulle föredra 95x95 men kanske kan tänka mig 45x95 el 45x120, tror jag sett 70x70 någonstans också, som stolpe
 
Vi har justerbara stolpskor till vårt staket, det ångrar jag att jag köpte.
Staketet som är 90cm högt och 50% täckt av spjälor böjer sig i stolpskon av blåsten.
Edit: I den gängade delen, även om det bara är 1,5cm mellan infästningarna. (Slut edit)

När vi senare monterade en 1,8m hög spaljé som är heltäckande upp till 1,5m, den satte vi med dubbla plintjärn, den står hur stadigt som helst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Magnus E K
Om du ändå tänkt använda tryckimpregnerade stolpar och ska gjuta så är ett alternativ att gjuta ner stolparna i betongen. Kanske "fel" enligt experter, men utomhus ser jag inga stora risker med det. Mina föräldrar byggde sitt staket så och det har stått i snart 40 år utan uppenbara skador (tror det är 70x70 stolpar). (Men får reservera mig för att tryckt virke från ca 1980 kanske var tåligare än dagens.)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om du ändå tänkt använda tryckimpregnerade stolpar och ska gjuta så är ett alternativ att gjuta ner stolparna i betongen. Kanske "fel" enligt experter, men utomhus ser jag inga stora risker med det. Mina föräldrar byggde sitt staket så och det har stått i snart 40 år utan uppenbara skador (tror det är 70x70 stolpar). (Men får reservera mig för att tryckt virke från ca 1980 kanske var tåligare än dagens.)
Intressant det kan vara ett alternativ, om en stolpe ruttnar blir det ett färdigt hål för nästa plint när den dras upp.
 
Man kan ju köra någon dm gjutrör bara för att det synliga ska vara snyggt. I övrigt borde det bara försämra konstruktionen
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har justerbara stolpskor till vårt staket, det ångrar jag att jag köpte.
Staketet som är 90cm högt och 50% täckt av spjälor böjer sig i stolpskon av blåsten.
Edit: I den gängade delen, även om det bara är 1,5cm mellan infästningarna. (Slut edit)

När vi senare monterade en 1,8m hög spaljé som är heltäckande upp till 1,5m, den satte vi med dubbla plintjärn, den står hur stadigt som helst.
Oj, så stor skillnad, tack bra att veta!
 
nimhed nimhed skrev:
Man kan ju köra någon dm gjutrör bara för att det synliga ska vara snyggt. I övrigt borde det bara försämra konstruktionen
Ahh, okej tack!
 
J
Kör plintjärn. Det lär bli högst marginellt mindre arbete med att bara sänka ner i betongen och då har du dessutom alla möjligheter att justera i efterhand. Hur säkerställer man på ett enkelt sätt att stolpen inte lutar i x eller y-led eller är vriden runt din egen axel om man gör en amerikanare och bara sänker ner i betong?

Tips: det går åt lite större gjutrör än vad som är direkt uppenbart när du kör järn. Tänk till en extra gång när du bestämt regeltjocklek
 
Magnus E K
J Jotsat skrev:
Hur säkerställer man på ett enkelt sätt att stolpen inte lutar i x eller y-led eller är vriden runt din egen axel om man gör en amerikanare och bara sänker ner i betong?
Bra fråga. Två vattenpass och snöre kanske... Jag får fråga pappa hur han gjorde.

Å andra sidan är det väl inte jätteenkelt med plintjärn heller? Jag har bara egen erfarenhet av att använda färdiggjutna plintar för altan (reparation) och friggebod så har inte haft problemet med att försöka få något att stå rakt.
 
finns stolvattenpass för att se till att det blir rakt, jag sänkte ner min stolar direkt i betongen när jag gjorde plank mot grannen, dock tjärade jag ändarna på stolarpna 90x90 imp.

Drog ett murar snöre för att säkerställa att stolparna höll sig raka, gjöt varannan stolpe efter linnan och de mellan gjöt jag när de andra brunnit klart, då räckte det med reglar mellan för att staga upp dem och säkerställa att det blev raka.

Jag skippade stoljärn då dessa brukar vara den svaga länken när det är blåsigt....

Nackdelen är att om det inte blir 100% rakt så går det inte att justera i efterhand.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Tack alla för hjälpen, nu har jag mer info och ska fundera på hur jag gör
 
J
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bra fråga. Två vattenpass och snöre kanske... Jag får fråga pappa hur han gjorde.

Å andra sidan är det väl inte jätteenkelt med plintjärn heller? Jag har bara egen erfarenhet av att använda färdiggjutna plintar för altan (reparation) och friggebod så har inte haft problemet med att försöka få något att stå rakt.
Jag om jag ska ha dem 95mm isär lägger jag en regel på 95mm över alla gjutrör och hänger ner järnen från regeln. Sedan lodar man in regeln på det sätt som är lämpligt (x och y-led). Då är alla järn 100% raka i förhållande till varandra. Är det längre än man har regel lägger man bara en till regel på den andra.

Busenkelt! :)
 
  • Gilla
DanielBaxtrom
  • Laddar…
Hej!

Vi har precis byggt grunden till vårt plank så jag kan dela med dig vad vi gjorde. Frågan är ska du bygga staket (dvs max 110högt) ellr ska du bygga högre? Då är det plank som det heter.

Vi byggde plank som är ca 11meter långt och 170cm högt.
Först av allt är planera höjden och längden på sitt staket eller plank. A och O
Därefter när man har bestämt sig det så kan man fundera på vart hålen ska vara.
Vi har åkt runt och kikat på olika villor och kollat lite. Och vi frågade även Byggmax personal vad de rekommendera i stolpe och då säger de att oavsett om om vi bygger staket eller plank i det mått vi ville ha dvs våra plank ska vara staketribba med mått 45x28 så räcker det med 70x70 i stolpe bara grunden är bra.

Tillbaka till gjutrör: Det finns olika sätt och tänka där. vissa gjuter direkt i hålet och sedan på ovansidan vad hålet så lägger man ned ca 25cm djup gjutrör och därefter bestämmer man själv hur högt gjutröret ska vara.

Annat sätt är man redan från början lägger ned gjutröret och sedan gjuter med den höjden som man vill ha (gjutrörtet bestämmer)

Det som byggmax säger är att det är viktig att grunden är bra då behöver man inte de grövsta stolparna.
Vi har sett hur vår snickare gjorde med vårt staket och han valde plintjärn och resultat blev kanonbra. Och vi följde hans koncept nu när vi själv byggde grunden och det blev kanonbra. För att det inte skulle tippa med stolpen i plintjärnet köpte vi en fräsmaskin som fräste bort delen av plintjärn utrymmet i stolpen (tror det heter underfräst) så det blir ännu mer stabilare!

Att använda markskruv är inget vi rekommendera eftersom vi har haft erfarenhet av det sedan tidigare.
avståndet mellan hålet ska inte vara längre än 2m det är vad jag har läst mig till via nätet. Så vi räknade ut och det slutade med snittmått på ca 1.50 mellan varje plint. Det är viktig och se att se till att gjuthålet blir samma i våg som tidigare hål. Nybyggd grund till ett träplank med stolpar och brädor i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder









B biggles34 skrev:
Gjutrör är väl för att begränsa mängd betong och om man vill komma upp en bit upp ur marken?
Jag har skaffat en jordborr till ändamålet, då hålen redan är runda har jag någon egentlig fördel med gjutrör?

Plintjärn är stabilare och vad jag förstått att föredra för staket men med tryckt 95x95 som stolpar sitter yttersidan av järnen bara 16 mm från kanten, hur mycket styrka förlorar jag där gentemot använda stolpsko?
Skulle föredra 95x95 men kanske kan tänka mig 45x95 el 45x120, tror jag sett 70x70 någonstans också, som stolpe
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Intressant, tack Happy75smile
Ditt bygge ser ut att bli likadant som mitt, med skillnaden att jag kommer ha vita horisontella brädor.

Satte igång idag och efter en timme med jordborr och spett har jag ett hål klart och i hål två mött en för stor, rubbas inte alls av spettet, sten ca 40cm ner.
Kan jag istället för att gräva upp stendjäveln använda den, gräva runt och borra hål igenom för armeringsjärn genom stenen in i betongen?

Ett hål klart för gjutning iaf, 40-60 kvar beroende på längden mellan stolparna.
 
Går det gräva runt den! Om ja skulle jag grävts runt den om det inte går får du nog använda borr hammare. Och borra ett hål så du kan fästa armeringsjärn i den så när du sedan betong så gjuten du med stenen.

Bästa är skicka bild :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.