Hej på er.

Dessa småkryp hittar jag när våren har slagit igenom i stort sett i varje fönster i källaren. Fönsterna är otäta och i enstaka förekommer rötskador. Jag vet dock inte varför de trivs i fönsterkarmarna, eller hur de kommer dit.

Någon som vet? Vad ska göras för att avhjälpa problem med för mycket insekter överlag i källaren?

Stort tack.
 
  • Småkryp på en fönsterkarm i källaren med tecken på rötskador och otäthet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Småkryp samlade på en vit fönsterkarm med tecken på slitage och rötskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Småkryp samlade på en vit fönsterkarm med tydliga tecken på rötskador och otäthet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insekter på fönsterkarm med tecken på rötskada och otäthet i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt svårt att se men om det rör sig om små, små baggar kan det vara fuktbaggar.
 
T Tokeno skrev:
Väldigt svårt att se men om det rör sig om små, små baggar kan det vara fuktbaggar.
Är dessa baggar något jag bör oroa mig för? Vandrar de till andra konstruktioner? Är de vanliga i kallkällors i äldre hus?

Har även hittat detta krypet, vad är det? Trivs det i sättningssprickan eller i fönsterkarmen?

Tack.
 
  • Insekt nära sättningsspricka i hörnet av en rumsgolv och vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktbaggar (kan även vara hoppstjärtar eller liknande) är vanliga i källare då de dras till fuktiga miljöer och lever på organiskt material. Är väl inte skadliga på något sätt men indikerar på fukt.
Har du möjlighet att fota det andra krypet lite närmare? Är även det ett litet kryp?
 
Jag har som sagt dessa i varje källarfönster, både krypandes i karmbottnen men även uppåt.

Vad rekommenderas? Hjälper dränering? Hjälper konvertering till glasblock? Hjälper att man får bort mossa i gräsmatta? Hjälper att man sänker omgivande marknivå för att på så sätt få upp källarfönsterna till viss höjd? Hjälper det att man ringer Anticimex?

Många frågor.
 
  • Närbild på spindlar i ett källarfönster, en diskussion om potentiella åtgärder för att hantera problemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insekter som kryper i karmbotten av ett källarfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Små insekter som kryper i karmen av ett källarfönster med sprickor och tecken på skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Novis87 skrev:
Vad rekommenderas? Hjälper dränering? Hjälper konvertering till glasblock?
Jag vet inget om dessa djur, men rent allmänt tror jag:
  • Rengöring och dammsugning regelbundet för att bli av med oknyttet
  • Bättring av ytbehandling/om-målning av fönsternischer, fönsterkarmar och -bågar
 
Magnus E K
Om du inte är spindelrädd så försök skaffa fler spindlar, de äter upp andra insekter. Jag ser nästan bara spindlar i min källare, sällan andra insekter.
 
S
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om du inte är spindelrädd så försök skaffa fler spindlar, de äter upp andra insekter. Jag ser nästan bara spindlar i min källare, sällan andra insekter.
Hur försöker man skaffa fler spindlar? :)
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag vet inget om dessa djur, men rent allmänt tror jag:
  • Rengöring och dammsugning regelbundet för att bli av med oknyttet
  • Bättring av ytbehandling/om-målning av fönsternischer, fönsterkarmar och -bågar
Tack för bra återkoppling!

Vad föreslår du för rengöring? Behöver man kassera dammsugarpåse så fort man har sugit upp dessa insekter eller dör dem och kan ligga kvar i dammsugaren?

Hur ’bättrar’ man på nischer?
 
Att ha lite småkryp i källarfönster är väl inget ovanligt. Djuren dras mot ljuset. Allmän rengöring, dammsugning och våttorkande är standardåtgärder.
Småkrypen dör i dammsugarpåsen.
 
E etompau skrev:
Att ha lite småkryp i källarfönster är väl inget ovanligt. Djuren dras mot ljuset. Allmän rengöring, dammsugning och våttorkande är standardåtgärder.
Småkrypen dör i dammsugarpåsen.
Jag väntar mig inte att huset ska vara insektsfritt. Det är ett gammalt hus med otätheter som behöver renoveras. Däremot är populationen av insekter större än vad jag hade kunnat förvänta mig. Jag har inte ägt huset länge och varken på husvisning eller i besiktningsprotokoll så fanns det observationer/indikationer på att huset skulle ha insekter eller onormalt hög fuktkvot i karmarna.

Kan jag använda grovdammsugare? Eller är det bara vanlig dammsugare som gäller? Tänker att värmeutveckling i vanlig dammsugare blir högre och därmed tar död på djuren.
 
Blir dom små krypen på första bilderna "kladdiga" om du trycker ett finger på dom och drar lite i sidled? Isf kan det vara så kallade soldyrkare.
Mvh
 
Magnus E K
S SueCia skrev:
Hur försöker man skaffa fler spindlar? :)
Låta bli att ha ihjäl eller transportera bort (ha ihjäl en spindel avsiktligt betyder ju sju års olycka) när man hittar dem är första steget. Sen tror jag de gillar när det är lite svalt och fuktigt så om möjligt kan man ju undvika att brassa på för mycket med värmen och avfuktaren. (Fånga in och omplacera utomhusspindlar till källaren är överkurs, har inte testat det än.)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Låta bli att ha ihjäl eller transportera bort (ha ihjäl en spindel avsiktligt betyder ju sju års olycka) när man hittar dem är första steget. Sen tror jag de gillar när det är lite svalt och fuktigt så om möjligt kan man ju undvika att brassa på för mycket med värmen och avfuktaren. (Fånga in och omplacera utomhusspindlar till källaren är överkurs, har inte testat det än.)
Jag trodde det var krossandet av en spegel som gav sju års olycka och dödandet av en spindel gav regn dagen efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.