Grattis till hus i Gåsmossen! Jag är uppvuxen där på nr. 79 :) Det fina med radhus i ett sådant här område är att det finns hundra grannar med olika typer av lösningar. Mitt förslag är att bo in dig ett tag och sedan gå på studiebesök i grannskapet. Lycka till!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det går att göra på väldigt många olika sätt i det huset, beroende på ens egna smak.
En kompis renoverade sitt sjuttiotalshus. Han målade trätaket och väggarna vita. Behöll de bruna fönstren och dörrarna. La in ett trägolv i samma mörkbruna nyans.
Det hade ett sammanhang och gick ihop med inredningen. Det gav ett väldigt lugnt intryck.
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Tack allihop för kloka, roliga och vänliga tankar! Trevligt forum detta :)
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Hej!
Har kanske inga toppråd att ge, men vi bor sedan 6 År i en villa byggd -73. Det var komplett med pizzavalv och strukturtapet när vi flyttade in. Vi tig sonika bort pizzavalven så det blev raka öppningar, En vägg öppnade vi upp så det blev lite mer öppet mellan kök och vardagsrum. Gällande ytskikten så har vi tagit tapeter som känns moderna men innehåller lite -70 talskänsla. Lite medaljongformer. Tycker det har funkat. Ska se om jag lyckas få in några bilder.
Och gällande tidsaspekten. Vi har skyndat långsamt, tycker det är bäst. Att hinna bo in sig och känna hur man vill ha. Vissa hiskeliga tapeter måksde vi bara snabbt över i väntan på större åtgärd. Vi har som sagt bott 6 år nu och har fortfarande kvar en hel del.
 
  • Hörn av ett rum med väggar täckta av tapet med medaljongmönster i en stil som påminner om 70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med retro medaljongmönstrad tapet i nyanser av grönt och grått, som reflekterar en 70-tals känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med modern tapet med 70-tals medlajongformer, tavlorna och ett 'peace'-tecken framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bilder på pizzavalvet tack :) Kanske nån fejkad tegelmur också? Nej men skämt å sido, jag skulle behålla vissa 70tals signum om de finns kvar, som spaljeer å yttre attribut och färgsättningar som hör tiden till. Men är inte pizzavalv mera 80-90tal?
 
Nu har vi fått tillträde, och vi bestämde oss för att vänta lite med taket och börja med golven i hall och kök. Det straffade sig direkt! Det är ett stort svartmögelangrepp framför, och under får man anta, diskhon. Kontaktat försäkringsbolaget och får hoppas det går att fixa snabbt. Inte kul att ta hem en nyfödd till det. Samtidigt är det skönt att vi upptäckte det iaf.
 
  • Omfattande svartmögel på ett köksgolv, synligt där golvet tagits upp, med spridning runt diskhon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmögel på ett golv, synligt som en stor mörk fläck framför ett köksskåp eller under diskbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Om det plastgolvet är från 1974 är det dessvärre mycket hög sannolikhet att det har ett skikt av asbestpapp på undersidan!
 
Fulkemisten
Generellt brukar ju frågan om "dolt fel" komma upp. Oftast är det rätt tydligt att det INTE är det och det brukar då vara tydlig konsensus om det av alla utom TS i dylika trådar här på forumet. Det här kan kännas som att det nog kan vara värt att undersöka säljarens ansvar kring. Förmodligen är det dock mycket enklare att ta det med ert eget försäkringsbolag om de nu skulle gå med på ersättning i frågan. Hoppas det löser sig för er.
 
Plastgolvet var redan borttaget i en stor del av köket, inklusive där skadan är. Det som möglat är främst lumppappen under laminatgolvet. Detta är i mitten av huset och det är källare under, så jag tror det kommer från läckage och inte utifrån. På bilden ser ni hur det ser ut efter pappen är borttagen. Jag vet inte om det är bjälklaget är i betong eller om det är typ flytspackel. Jag hoppas, kanske lite naivt, att det bara kommer vara att tvätta av ytan och se till att inget läcker. Tror ni det är orimligt?
 
  • Ett köksgolv med borttaget plastgolv och synliga skador och mögel på underliggande yta, omgivet av vit köksinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
I vilket fall som helst skulle jag inte riva själv i resterna av det gamla golvet (eller låta någon annan göra det) utan att göra ett prov efter asbest och om det finns sanera enligt konstens regler.

Att det är betongbjälklag är definitivt en stor fördel eftersom betongen inte tar skada av att bli våt, bara att låta det torka upp. På första bilden ser det ut som att vattnet har kommit från under vasken; antar att du undersökt att det inte fortfarande läcker där?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om det plastgolvet är från 1974 är det dessvärre mycket hög sannolikhet att det har ett skikt av asbestpapp på undersidan!
Insåg att plastmattan inte fanns med på någon bild. Här är den i bakgrunden. Jag skulle tro att laminatgolvet är lagt på 90-talet eller senare.
 
  • Hand som håller upp en hörn av en möglig plastmatta med äldre mönstrat golv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K Magnus E K skrev:
I vilket fall som helst skulle jag inte riva själv i resterna av det gamla golvet (eller låta någon annan göra det) utan att göra ett prov efter asbest och om det finns sanera enligt konstens regler.

Att det är betongbjälklag är definitivt en stor fördel eftersom betongen inte tar skada av att bli våt, bara att låta det torka upp. På första bilden ser det ut som att vattnet har kommit från under vasken; antar att du undersökt att det inte fortfarande läcker där?
Jag misstänker att det moln av mögelsporer jag fick i mig var betydligt onyttigare än eventuell asbest. :sick: Såhär i efterhand skulle det kunna skötts lite säkrare och bättre. Det läcker inte vad jag kan se, men jag tänkte vänta med att rota i det tills försäkringsbolaget varit där.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Magnus E K
Svårt att säga vad som är värst av mögel och asbest, väldigt olika profil på hur det kan skada. (Jag kan inte så mycket om mögel heller.)

Bra idé att inte riva mer i det själv nu när försäkringsbolaget ändå är inblandat.
 
Fulkemisten
A arasmus skrev:
Jag hoppas, kanske lite naivt, att det bara kommer vara att tvätta av ytan och se till att inget läcker. Tror ni det är orimligt?
Inte alls orimligt. Mögelsporer finns ju överallt och det är ju först när de rätta förutsättningarna uppstår som de börjar växa. Om det är mögel på betong är det ju bara att tvätta med t ex ättika eller annat mögelhämmande medel och låta torka upp. Åtgärdar man läckan så åtgärdar man källan till mögel. Är det vått eller är det en gammal skada? Låt försäkringsbolaget skicka dit en spanare först som du är inne på.
En bra sak att köpa inför all typ av renovering är en bra andningsmask med högkvalitativt partikelfilter. Det är rätt skönt att köra med det när man river och har sig.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Nån som har koll på hur det funkar med försäkringar kring sånt här? Mitt försäkringsbolag hävdar att det finns en ”30 dagarsregel” som säger att säljarnas hemförsäkring ska ta hand om fel som hittas inom 30 dagar efter överlåtelse. Säljarna i sin tur har talat med mäklaren som säger att det ska täckas av deras dolda-fel-försäkring. Vi vill bara att någon kommer och kollar på det så snabbt som möjligt och säger om det är någon fara. Nu känner vi oss väldigt låsta för vi får inte försöka sanera det innan Anticimex, som deras dolda-fel-försäkring är genom, har kollat på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.