Hej!

Vi är ute efter en bra men inte alltför dyr betongblandare typ omrörare med en visp
Prs: 1000-1500kr är vårt tanke.

Vi tänkte använda det till gjuta betong som är ca 25kg/säck dvs ca 14l betong
Några förslag?
 
Happy75smile Happy75smile skrev:
Hej!

Vi är ute efter en bra men inte alltför dyr betongblandare typ omrörare med en visp
Prs: 1000-1500kr är vårt tanke.

Vi tänkte använda det till gjuta betong som är ca 25kg/säck dvs ca 14l betong
Några förslag?
Var själv i samma sits för några år sen. Köpte först en Atika från Tyskland för ca 1000 kr. Den rasade rätt snabbt.

Köpte sen en Flex MXE 1200. Gick för ca 2500 inkl frakt från Tyskland och då ingick två vispar. En grövre för typ betong, slipats och EPS. Samt en dedikerad för typ flytspackel. Är riktigt nöjd med den och den används oftare än man tror. OBS OBS tänk på vispens vridning/riktning. Du ska ha en lyftande visp, dvs som du "borrar ner" i det du blandar.
 
Aha, jag tänkte visp är som visp. Så de verka finnas flera typer. Måste undersöka saken.
Ser att vår snickare har en niko powertools 1600w . Vet inte om det är bra märke eller ej, vi ha provat den och den funkar.
https://hikoki-powertools.se/hikoki...er-2/blandemaskin/blandemaskin-bm1600-1600w-1 och sedan hade han en betong visp

Alltgår Alltgår skrev:
Var själv i samma sits för några år sen. Köpte först en Atika från Tyskland för ca 1000 kr. Den rasade rätt snabbt.

Köpte sen en Flex MXE 1200. Gick för ca 2500 inkl frakt från Tyskland och då ingick två vispar. En grövre för typ betong, slipats och EPS. Samt en dedikerad för typ flytspackel. Är riktigt nöjd med den och den används oftare än man tror. OBS OBS tänk på vispens vridning/riktning. Du ska ha en lyftande visp, dvs som du "borrar ner" i det du blandar.
 
Säkert helt ok. Kraftig maskin, med stor visp på 160 mm. Nästan lite overkill. 160 mm är nog nice till EPS cement men annars är 140 mm fullt tillräckligt tycker jag.
Att vispa ihop mer än 2 betongsäckar åt gången är dessutom mest jobbigt tycker jag. Trögt och tungt.
 
Tror du man kan använda den visp som ingår eller måste man köpa en speciell för betong tro du?


Alltgår Alltgår skrev:
Säkert helt ok. Kraftig maskin, med stor visp på 160 mm. Nästan lite overkill. 160 mm är nog nice till EPS cement men annars är 140 mm fullt tillräckligt tycker jag.
Att vispa ihop mer än 2 betongsäckar åt gången är dessutom mest jobbigt tycker jag. Trögt och tungt.
 
Happy75smile Happy75smile skrev:
Tror du man kan använda den visp som ingår eller måste man köpa en speciell för betong tro du?
Absolut. Även andra vispar går naturligtvis bra, om än mer tänkta för andra ändamål som på denna bild Röd Flex vispmixer med långt skaft och separerad spiralvisp på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har bägge till min Flex
 
tommib
Bauhaus har en visp för 650 kr. Jag har kört den nu på typ 10 säckar (blandat grovbetong, putsbruk), en i taget. Inte märkt några problem än, men väldigt kort användningstid.
 
Happy75smile Happy75smile skrev:
Hej!

Vi är ute efter en bra men inte alltför dyr betongblandare typ omrörare med en visp
Prs: 1000-1500kr är vårt tanke.

Vi tänkte använda det till gjuta betong som är ca 25kg/säck dvs ca 14l betong
Några förslag?
Jag har använt julas för 699:- . Orkar säck med betong bra. Har haft den i ca 10 år. Funkar perfekt fortfarande.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Det jag blandat sista åren är gjort med en Cotech från ClasO.
 
P
tommib tommib skrev:
Bauhaus har en visp för 650 kr. Jag har kört den nu på typ 10 säckar (blandat grovbetong, putsbruk), en i taget. Inte märkt några problem än, men väldigt kort användningstid.
Jag köpte en sådan för flera år sen, plastig och smäckig men jag vet inte hur jag ska döda den! Den bara går och går, har säkert kört två-tre pallar med den! just nu används den som omrörare för färg!
Köpte en Festool omrörare som efterträdare men vill slita ut denna först! Mata den med trefas kanske?
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.