Hej tänkte lägga marksten som altangolv i sommar. Tanken är att bygga ett uterum ovanpå "plattan" sedan. Tippar jag behöver gräva ut djupare där väggelementen skall stå isolera under för att undvika tjälförflyttning och sedan ha en område innanför den "kanten" som inte behöver grävas ut lika djup endast markduk 0-64 ovanpå padda sättsand padda och lägga markstenen….eller? Skall jag ha leca block i kanten där väggelementen skall stå? Då kan jag ju lika gärna göra en liten murkant som uterummet kan byggas på - putsa och måla senare. Kan ju se riktigt trevligt ut. Synpunkter och goda råd önskas:)
 
Om du skall ha glas i (vilket jag förutsätter) och vill att det skall hålla så måste du nog göra mer där väggarna skall stå. I princip bör det ju vara en "torpargrund" för uterummet.
Jag skulle absolut gjuta en sula och sen mura på den, endera med tegel eller med leca och putsa beroende på vilket utseende du vill ha.
 
leby leby skrev:
Om du skall ha glas i (vilket jag förutsätter) och vill att det skall hålla så måste du nog göra mer där väggarna skall stå. I princip bör det ju vara en "torpargrund" för uterummet.
Jag skulle absolut gjuta en sula och sen mura på den, endera med tegel eller med leca och putsa beroende på vilket utseende du vill ha.
Hur gjuter jag en sula då?
 
SophieKriz SophieKriz skrev:
Hur gjuter jag en sula då?
Alltså principen är jag med på frostfritt djup jag hade satt cellplast under sulan sedan leca block upp till marknivå men hur stor bör sulan vara? Finns färdiga kantelement att köpa för en sån konstruktion?
 
SophieKriz SophieKriz skrev:
Alltså principen är jag med på frostfritt djup jag hade satt cellplast under sulan sedan leca block upp till marknivå men hur stor bör sulan vara? Finns färdiga kantelement att köpa för en sån konstruktion?
Kantelement är till för om du skall gjuta en platta, bästa är att göra underarbetet som jag tror du greppat och sen bygger du en form av billigt virke, jag brukar använda råspont och regel som stöd. Hyr en "tombola" och köp färdigblandad grovbetong eller om du har ballast så blir det billigare att blanda själv. Glöm inte att armera.. Försök att hitta en sida som har hela processen beskriven det är lite att tänka på...
 
SophieKriz SophieKriz skrev:
Alltså principen är jag med på frostfritt djup jag hade satt cellplast under sulan sedan leca block upp till marknivå men hur stor bör sulan vara? Finns färdiga kantelement att köpa för en sån konstruktion?
Titta på denna, var ganska enkel..
http://blog.willabgarden.se/okategoriserade/sa-gor-du-mur-och-grund
 
ja hittade den och hittade några andra också tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.