Är det möjligt?

  • Ja

    5 Röster 29,4%
  • Nej

    12 Röster 70,6%
  • Antal röster
    17
Som sagt var; Börja i mindre skala med något enklare än kor.
 
  • Gilla
Hejsan15arhar
  • Laddar…
Fulkemisten
Ingenting är omöjligt. Bara olika svårt. Någonstans måste man börja. En bra början är att gå klart skolan. Sedan får du nog långsamt jobba dig uppåt mot din dröm. Kanske börja med att skaffa ett förvärvsarbete och lite kapital, låna till att köpa en mindre fastighet på landet med stor tomt och börja med att hålla mindre djur i liten skala. Du har fått tips om höns och getter, kalkoner kan också vara en bra ingång, eller varför inte bin, kanske lite av två sorter? Det här ligger nog 10-15 år bort för din del och det kan tyckas som en evighet. Vips så är du medelålders och kanske håller nötkreatur i liten skala, men att på stört uppnå sin dröm, det har nog ingen gjort. Lycka till!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte tänka dig att ha en gård i framtiden där du har hästplatser och tillhandahåller skötsel och foder åt dem? Det är lite livet du vill åt men bättre lönsamhet.
 
  • Gilla
Hejsan15arhar
  • Laddar…
H Hejsan15arhar skrev:
Misstänkte det. Tack iaf för din tid och hjälp
Google fanns ju när du föddes, första träffen på ”arrendera” liksom :)

Oavsett - lycka till med ditt företag
 
  • Gilla
Hejsan15arhar
  • Laddar…
H Hejsan15arhar skrev:
Hej

Jag är en kille på 15 år (ta mig gärna seriöst). Min tanke är inte att ha det här som heltidsjobb utan mer som en hobby som kräver lite extra tid

Den senaste tiden har jag varit intresserad av att bli köttbonde av kor. Jag undrar om det är så lätt som att köpa lite mark, bygga en ladugård (med hjälp av släkt och familj), sätta upp stängsel, köpa 2 tjurar och 2 kossor samt utfodra dem med kolhydrater, vatten och mineraler.
Min tanke är att de ska få leva ett fantastiskt liv, utan stress och få leva fritt. Jag tror jag är ganska säker på hur man kan få dem väl marmorerade (min egna lilla plan), samt slakta dem på humaniste sättet möjligt (skjuta dem).

Jag tar gärna emot tips från seriösa och mina frågor är främst:
* var får jag tag på billig kreatur och vad är priserna för dem?
* behöver jag söka nåt speciellt tillstånd?
* var köper man billig mark?
Har du någon kött-bonde i din närhet? Du kommer säkert kunna få svar på dina frågor.

Vill du få en känsla för priser så kolla:
http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/allt.php?kid=13&tid=74

Läs på om skötsel:
http://www.jordbruksverket.se/amnes.../notkreatur.4.389b567011d9aa1eeab8000217.html

Tänk på att djur behöver tillsyn varje dag, 365 dagar om året. Kommer du kunna ha den ambitionen?
 
  • Gilla
Hejsan15arhar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.