Är det möjligt?

  • Ja

    5 Röster 29,4%
  • Nej

    12 Röster 70,6%
  • Antal röster
    17
Hej

Jag är en kille på 15 år (ta mig gärna seriöst). Min tanke är inte att ha det här som heltidsjobb utan mer som en hobby som kräver lite extra tid

Den senaste tiden har jag varit intresserad av att bli köttbonde av kor. Jag undrar om det är så lätt som att köpa lite mark, bygga en ladugård (med hjälp av släkt och familj), sätta upp stängsel, köpa 2 tjurar och 2 kossor samt utfodra dem med kolhydrater, vatten och mineraler.
Min tanke är att de ska få leva ett fantastiskt liv, utan stress och få leva fritt. Jag tror jag är ganska säker på hur man kan få dem väl marmorerade (min egna lilla plan), samt slakta dem på humaniste sättet möjligt (skjuta dem).

Jag tar gärna emot tips från seriösa och mina frågor är främst:
* var får jag tag på billig kreatur och vad är priserna för dem?
* behöver jag söka nåt speciellt tillstånd?
* var köper man billig mark?
 
Jag gissar att det är ingen tillfällighet att just småbönder kastar in handduken vilket ger bara stora aktörer kvar. Förmodligen behövs tillstånd som kommunen tar bra betalt för. Men vem vet, man kanske kan ha en tjur som sällskapsdjur utan tillstånd ;-)
 
  • Gilla
Hejsan15arhar
  • Laddar…
Det är en hel del regler, utbildningar och lagar att sätta sig in i kring t ex hur stallen ska vara utformade, säkerhet/arbetsmiljö, hygien, hur man tar hand om sjuka/döda djur etc. Sen tillkommer det ytterligare regler, utbildningar och tillstånd om du ska slakta själv.

Med största sannolikhet behöver du tillstånd från kommunen för att få ha djuren. Sen behöver du troligen tillstånd från länsstyrelsen för affärsmässig verksamhet med djur:
https://www.lansstyrelsen.se/stockh.../djur-i-verksamheten/verksamhet-med-djur.html

Innan eventuella tillstånd beviljas görs en bedömning av om dina planer kommer att fungera, om alla faciliteter går att få på plats och om du har nödvändiga kunskaper.


En bra början är plöja igenom all information här :
http://www.jordbruksverket.se/amnes.../notkreatur.4.389b567011d9aa1eeab8000217.html
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
K
Ska du köpa foder eller slå själv?

Det är förmodligen billigare att köpa en befintlig gård än att bygga ladugård etc själv.
 
  • Gilla
Hejsan15arhar
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Ska du köpa foder eller slå själv?

Det är förmodligen billigare att köpa en befintlig gård än att bygga ladugård etc själv.
Vad skulle du rekommendera?
 
Du måste ha ngn form av tillgång till foder, dvs du behöver en gård med iaf lite mark till, ev arrendera mark.
Man brukar säga att det går åt 100kg foder för ett kilo nötkött. Nöt är just det dyraste av våra vanliga köttdjur att föda upp.
Jag skulle rekommendera att gå lantbruksgymnasium och ta det därifrån.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
H Hejsan15arhar skrev:
köpa 2 tjurar och 2 kossor samt utfodra dem med kolhydrater, vatten och mineraler.
Varför två tjurar?
Och vad vill du göra? föda upp kalvar för slakt eller vad?

G guggen skrev:
Jag skulle rekommendera att gå lantbruksgymnasium och ta det därifrån.
Mycket bra råd. Det är nog en nödvändig start.
 
  • Gilla
Hejsan15arhar
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför två tjurar?
Och vad vill du göra? föda upp kalvar för slakt eller vad?
Jag vill föda upp för slakt. Jag tänker mig att de ska få leva det bästa livet med sin mamma och inte tänker ta kalven ifrån henne efter bara några timmar. Att dem ska leva stressfritt i frid för att sen bli slaktade på snabbt och humant sätt. Och att gå lantbruksgymnasium är nästan uteslutet då jag inte vill jobba som bonde utan mer som ett projekt i min ”unga” ålder


Mycket bra råd. Det är nog en nödvändig start.
 
Mikael_L
I Sverige är din idé nästan omöjlig. I alla fall om du inte är beredd på att själv betala pengar för varje kg kött som du lyckas mångla ut, dvs du får mindre betalt än vad dina utgifter blir.

Ty det finns så ohyggligt mycket regler som omgärdar det hela.
All nötkreatur ska vara märkt och registrerat, annars tar inget slakteri emot det, och det kanske även gäller gårdslakt (vissa kreatur behöver vara registrerat för slakt på slakteri, men kan slippa vid gårdsslakt, t.ex. gris fick jag lära mig i veckan), även om man själv äter upp allt kött måste det vara registrerat.
Vidare måste allt vara veterinärbesiktigat, veterinären kostar öht ohyggligt mycket pengar för köttbonden, och proportionellt mer då ifall man har få djur.
Och allt ska kollas och besiktigas och bråkas med hela tiden utav alla möjliga instanser, veterinärer, hälsovårdsnämnden, LRF, livsmedelverket eller vad det nu kan vara.

Det finns alltså anledningar till att de små aktörerna på marknaden försvinner, det går inte att hålla lönsamheten med små djurbesättningar.

Nu var jag kanske lite onödigt dyster, jag känner en månskensbonde som arbetar heltid, och sköter gården med resten av tiden, sova har han tänkt börja med i graven.
Pappan sköter lite av gården, det han orkar, förut hade dom en besättning mjölkkor, inte en chans idag, då det tar absolut för mycket tid och ork. Nu odlar dom mest hö och säljer, men några kor har dom ständigt, som får gå och beta och ha det lite mysigt. De vill hålla vissa ängar öppna och de vill att gården ska fortsatt ha lite djur. De där djuren slaktas ju av med lite halvglesa mellanrum och köttet säljs eller konsumeras av de själva.
Det är inte något billigt kött, vi köpte 1/4 djur, för säkert nästan dubbla priset som om vi köpt samma köttdetaljer som Svenskt kött på Citygross. Men nu vet vi åtminstone var djuret har levt och vem som skött om det, och därmed lite hur.

Vart vill jag komma ..., ja för att få någon minsta lilla lönsamhet (inte ens att kunna leva på det, men åtminstone tjäna något lite istället för att det kostar) så är knepet att få mycket betalt.
Kan du lyckas sälja köttet genom speciella kanaler för ett väldigt högt kg-pris, så kan lönsamheten plötsligt komma.
Men ett problem är att det blir inte så många kg entrecote och oxfile på ett djur, utan mycket "skumma" styckningsdetaljer som har svårt att hitta köpare, så i slutänden blir det 60% köttfärs av djuret, vilket är ännu svårare att få ut högt kilopris på.

Men du har mycket som du måste lära dig på resan dit.
Så lantbruksgymnasium, eller försöka hitta någon bonde där du kan hänga en sommar och hjälpa till och samtidigt lära dig eller nåt sånt, är nog en bra start.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I Sverige är din idé nästan omöjlig. I alla fall om du inte är beredd på att själv betala pengar för varje kg kött som du lyckas mångla ut, dvs du får mindre betalt än vad dina utgifter blir.

Ty det finns så ohyggligt mycket regler som omgärdar det hela.
All nötkreatur ska vara märkt och registrerat, annars tar inget slakteri emot det, och det kanske även gäller gårdslakt (vissa kreatur behöver vara registrerat för slakt på slakteri, men kan slippa vid gårdsslakt, t.ex. gris fick jag lära mig i veckan), även om man själv äter upp allt kött måste det vara registrerat.
Vidare måste allt vara veterinärbesiktigat, veterinären kostar öht ohyggligt mycket pengar för köttbonden, och proportionellt mer då ifall man har få djur.
Och allt ska kollas och besiktigas och bråkas med hela tiden utav alla möjliga instanser, veterinärer, hälsovårdsnämnden, LRF, livsmedelverket eller vad det nu kan vara.

Det finns alltså anledningar till att de små aktörerna på marknaden försvinner, det går inte att hålla lönsamheten med små djurbesättningar.

Nu var jag kanske lite onödigt dyster, jag känner en månskensbonde som arbetar heltid, och sköter gården med resten av tiden, sova har han tänkt börja med i graven.
Pappan sköter lite av gården, det han orkar, förut hade dom en besättning mjölkkor, inte en chans idag, då det tar absolut för mycket tid och ork. Nu odlar dom mest hö och säljer, men några kor har dom ständigt, som får gå och beta och ha det lite mysigt. De vill hålla vissa ängar öppna och de vill att gården ska fortsatt ha lite djur. De där djuren slaktas ju av med lite halvglesa mellanrum och köttet säljs eller konsumeras av de själva.
Det är inte något billigt kött, vi köpte 1/4 djur, för säkert nästan dubbla priset som om vi köpt samma köttdetaljer som Svenskt kött på Citygross. Men nu vet vi åtminstone var djuret har levt och vem som skött om det, och därmed lite hur.

Vart vill jag komma ..., ja för att få någon minsta lilla lönsamhet (inte ens att kunna leva på det, men åtminstone tjäna något lite istället för att det kostar) så är knepet att få mycket betalt.
Kan du lyckas sälja köttet genom speciella kanaler för ett väldigt högt kg-pris, så kan lönsamheten plötsligt komma.
Men ett problem är att det blir inte så många kg entrecote och oxfile på ett djur, utan mycket "skumma" styckningsdetaljer som har svårt att hitta köpare, så i slutänden blir det 60% köttfärs av djuret, vilket är ännu svårare att få ut högt kilopris på.

Men du har mycket som du måste lära dig på resan dit.
Så lantbruksgymnasium, eller försöka hitta någon bonde där du kan hänga en sommar och hjälpa till och samtidigt lära dig eller nåt sånt, är nog en bra start.
Tack för svaret. Jag är inte intresserad av att gå lantbruksgymnasie då jag vill ha det här lite ”efterskolan”, men blir såklart avlastad inför prov och sånt. Och att låta kossorna bli slaktades på slakteri är uteslutet. Tänker fråga min pappas kusins son som är jägare att hjälpa till med det.

Edit
Vet du var jag kan köpa billiga marker. Gärna typ 5kubik men gärna mer i västeråstrakterna
 
Mark mäts normalt i hektar, ha, och en hektar är 100*100 meter, alltså som fem–tio villatomter eller lite mer än en fotbollsplan. Det är svårt att få statens tillstånd att stycka av små jordbruksfastigheter, men skulle du lyckas hitta 5 ha i Västeråstrakten gissar jag att vi pratar många 100.000 kr. Minst.

Bättre vore då att arrendera mark, men bara att stängsla in några hagar kostar också några tusenlappar.

Tyvärr tror jag inte på idén. Vill du prova att hålla djur, så börja med höns, ankor, getter eller möjligen får.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mark mäts normalt i hektar, ha, och en hektar är 100*100 meter, alltså som fem–tio villatomter eller lite mer än en fotbollsplan. Det är svårt att få statens tillstånd att stycka av små jordbruksfastigheter, men skulle du lyckas hitta 5 ha i Västeråstrakten gissar jag att vi pratar många 100.000 kr. Minst.

Bättre vore då att arrendera mark, men bara att stängsla in några hagar kostar också några tusenlappar.

Tyvärr tror jag inte på idén. Vill du prova att hålla djur, så börja med höns, ankor, getter eller möjligen får.
Vad menas att arrendera mark
 
Tyvärr verkar du ha lite för naiv inställning till det hela. Du behöver en hel del kunskaper _innan_ du drar igång. Skaffar du inte det genom att gå i skola så får du väl jobba några år på en bondgård och ta till dig så mycket som möjligt. Sen behöver du en hel del kapital för att skaffa mark, maskiner, lokaler, etc. Jag tror inte en bank lånar ut dom pengarna till en 15-åring helt utan tidigare erfarenhet, kunskaper eller affärsidé...


Att låta en jägare avliva djuren funkar inte om du har tänkt sälja köttet.
"För att få sälja kött måste slakten göras på ett godkänt slakteri och en officiell veterinär ska besiktiga djuret både före och efter slakt.https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll

Djur som avlivats på gården utan att en veterinär har närvarat får bara ätas av ägaren och dennes hushåll.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/slakt"
/slaktforhusbehovochnodslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000210.html
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H Hejsan15arhar skrev:
Vad menas att arrendera mark
Att hyra den.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att hyra den.
Misstänkte det. Tack iaf för din tid och hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.