Hej
Vi funderar att till våren, riva vårat hus och bygga timmerhus, är det någon som har erfarehet av detta, jag har kollat runt lite och priserna varierar verkligen, är det någon som har köpt timmerhus från finnland och kan rekomendera någon? som ligger i bra prisklass :)
Tack på förhand ::)
 
Hej

Vi har byggt ett timmerhus från Estland som vi är väldigt nöjda med. Ska kolla med min man om inte han har mer info. ang finländska timmerhus för vi tittade även på dem!

//Anneli
 
Vi har köpt timmerhus från finland Vuokatttalot.fi
Huset kommer ca v 33 så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt. Vi har i alla fall fått bra hjälp av säljaren här i sverige. Negativt har varit att vi fått vänta länge på slutgiltiga ritningar och grundritningar.
 
Hej och tack för svar!

Annelie, vi har faktiskt gått över till Estland nu och tittat, dels för att vi fått kontakt med en mycket bra agent här i Sverige och för att de är så flexibla med planlösningra, storlek mm. dessutom har vi fått priser som är ljusår billigare än i SE och Finland.

Det man som svensk tänker på är oron över Estlands kvalite... men det är som min kontakt sa, det är bara vi svenskar som rynkar på näsan åt bygghjälp från Estland, Polen mm. I tex Norge och Finland dundrar det upp hus som bara den från dessa länder. och vad jag har hört så är dessa fabriker mycket moderna och kan gott och väl jämföras med Svenska fabriker... nu har ju inte vi sett bevis på detta men jag kan absolut tänka mig att det stämmer, vet ni?

Och dessutom så är jag så trött på det svenska monopolet i byggbranchen. alla dessa kartellbildningar hit och dit och alla led som skall ha del av kakan.. nej, vi har nästan bestämt oss helt nu för att ta huset från Estland.

Annelie, vilken hustillverkare har ni köpt av? någon svensk kontakt?

En annan fråga som vi funderat på är hur det ser ut med isolering.... Huset skall ligga strax utanför GBG så vintrarna är ju mycket milda, men krävs det verkligen ingen isolering på ett fulltimmerhus? (förutom mellan stockarna som jag förstått det..)

Tacksam för svar!

Mvh
Daniel och Charlotte
 
cat_stevens

Länken funkar inte ... kanske nått stavfel ???



Charlie

Ja, vi valde Estland just för att de var mycket billigare än övriga länder! Vårt hus har vi ritat själv och det var inga problem med att få det som vi ville. Vår tillverkare har agent i Sverige (hade för 4 år sedan i alla fall) så jag ska be min man fixa fram info om dem (ifall du vill).

Kvaliten i vårt hus är SUPER ... många har blivit imponerade över hur gediget träet är. Även så vad gäller dörrar och fönster (som vi var lite oroliga för i början!). Vi har även värderat vårt hus hos flera mäklare som alla tyckte det var en himla bra kvalite...

De problem som vi haft är följande:

1. ytterdörr/altandörr kunde bara levereras i en viss färg (påstod de) men sedan fick vi veta av ena arbetsledaren att de fanns i alla möjliga färger ... varför det blev på detta sättet vet jag inte... kanske ett missförstånd... Dessa dörrar var väldigt fina i alla fall så vi har dem kvar.

2. De satte även upp huset åt oss och vi misstänker att de inte alltid jobbade på som de skulle ... bla info från våra grannar men vi pratade med dem om detta och då blev det bättring.

3. De skulle bygga upp huset UTAN lyftkran (vilket även står i kontraktet) men väl på plast VÄGRAR de jobba innan VI hyrt en åt dem. Detta medförde självklart en stor kostnad för oss som vi senare fick "tjafsa" om.

4. I Estland finns tydligen INGET som heter konsumentköplagen så det gäller att ha tydliga och väl genomarbetade kontrakt. Sen skyller alla på alla så det är bra att få nedskrivet saker som man kommer överens om med JUST DEN PERSONEN SOM LOVAR DET...

Vad gäller er isolering så handlar det nog helt om hur tjocka stockar ni väljer... vi har 20 cm (tror jag) på ytterväggar och har bara isolering mellan stockarna. Detta funkar kanon och håller värmen bra på vintern samt håller kylan kvar på sommaren!
Träet i huset rör på sig lite så vi har lagt in extra isolering i vissa hörn, men det har vi gjort nu i efterhand då vi sett vart behovet funnits....

Oj, nu är jag supertrött... Hoppas Ni förstår allt jag skrivit!! :p Fråga gärna på om fler frågor finns!

//Anneli
 
Måste bara förtydliga en sak ang. mitt förra inlägg...


" I Estland finns tydligen INGET som heter konsumentköplagen så det gäller att ha tydliga och väl genomarbetade kontrakt. Sen skyller alla på alla så det är bra att få nedskrivet saker som man kommer överens om med JUST DEN PERSONEN SOM LOVAR DET..."

Jag påstår inte att ALLA företag är på detta sättet i Estland med det vi anlitade gjorde på detta sättet.... ::)
 
Tack för ett jättebra svar :)
Vart har ni byggt erat hus? Hur lång tid tog processen från beställning av huset tills dess att det var färdigt?
Tack igen !
Daniel o Charlotte
 
charlie skrev:
Tack för ett jättebra svar  :)
Vart har ni byggt erat hus? Hur lång tid tog processen från beställning av huset tills dess att det var färdigt?
Tack igen !
Daniel o Charlotte

Vi har byggt ute i Skärgården utanför Stockholm. Ska kolla med gubben min om tiden för processen ... det enda jag kommer ihåg är att från de kom tills huset stod tog det ca 2 veckor ... men sen skulle köket in, golv kaklas.... osv...!

//Anneli
 
cat_stevens skrev:
http://www.vuokattitalot.fi/

ska det vara.. svårt med finska..

Ahh...ja, jag försökte lista ut hur det skulle stavas men man är ju inte så haj på finska! ;D :surprised: Tack för länken!

Hur stort hus har ni beställt? Vad får ni ge för det (om du vill svara på det...)?

//Anneli
 
Vi har beställt ett hus på 85 m2 som ska stå på en suterängvåning som är lika stor, så huset blir ca 170m2 totalt, men det vi beställt från finland är alltså bara 85m2 plus fönster och dörrar, mellanbjälklag och innertak i nedervåningen.

Vad gäller priser så beror det ju alltid på vad som ingår, timmertjocklek osv.. Just vår byggsats kostar 493 000 kr. Då ingår det mesta på ovanvåningen plus nedervåningens fönster, dörrar innertak och vissa innerväggar. Takpannor, papp, trappa, altan, värmesystem är exempel på sådant som inte ingår i vårt exempel.
 
Hej igen,

Skönt att höra att jag förstått det rätt med isoleringen. tjockleken på dessa stockar kommer även för oss att vara 20cm.

Vår agent ör www.timmerhem.se och är ett ganska nytt företag. detta kanske känns lite vanskligt, men å andra sidan så måste man ibland chansa lite.. ;) jag vet att det just nu håller på att byggas tre st hus till sälen genom denna agent.

Och det med avtal ser vi som om möjligt den viktigaste delen.... skall ta hjälp av en jurist att granska avtalet när det är klart. man vill ju inte sitta i skiten när det är ett så stort projekt!

En annan sak som jag undrar över är hur man drar elen och avloppet genom ett timmerhus? den modellen vi tittat på så är det även timrade innerväggar vilket i mina ögon blir omöjligt att dra kablage och rör i?

Lite info om vårt läge: sluttande tomt i ett mycket högt läge så ett timmerhus kommer göra sig kanonfint här. (trots att det ligger i GBG...) idag har vi ett litet hus med en grund på ca 60m2. huset skall rivas och grunden skall byggas ut till ca 90m2.
på grunden skall vi sätta ett timmerhus och vi har utgått från modellen Idre på www.mptimmerhus.se. dessa skulle för övrigt ha 1.4 miljoner för detta hus TROTS att det byggs i Estland... när jag tog kontakt med timmerhem fick jag ett pris monterat och klart med innerväggar, dörrar, fönster och trappa på högst 800.000:- vilket var en GANSKA stor skillnad.... :D

Modellen Idre är bara en utgångsmodell och vi kommer
att ändra ganska mycket på detta hus. vi kommer ej heller att ha garaget på baksidan och planlösningen kommer att vara luftig, stor och öppen.

Trist att ni råkade på problem, men å andra sidan så var ju dessa problem av ganska liten karaktär.. som tur är.. får man fråga hur stort hus ni byggde och vad det gick på?

/Daniel och Charlotte
 
Vi hade också en agent här i Sverige och jag vet att det bli lite frågetecken kring detta men kan bara inte komma på vad just nu... Tror att det var nått om den där kranen som jag nämnde tidigare, typ att sånt ligger utanför deras "kontrakt" varpå han inte kunde hjälpa oss på just denna punk - ska kolla upp det med min man! :p

Vad gäller elen så förborrade Estländarna det i fabriken och även vål elkille borrade lite i det på plats. Man har dragit elledningarna mitt i träet...

Vi har byggt ett 1½ planshus med 150 kvm nere samt kanske 70 kvm i boyta uppe... För det gav vi 750 000kr tror jag (är osäker på om arbetskostnader ingick då). Dörrar, fönster, golv, tak osv ingår i detta pris.

Vi har flera vänner som byggt "vanliga" hus hos Svenska leverantörer och de har haft MINST lika mycke strul som vi då de byggde... Huvudsaken är att man är medveten om att man kan behöva få strida lite samt att ha allt på papper så löser det sig!

//Anneli




 
vad tror ni som vet, i mitt fall!!
vi funderar på att bygga hus. men vi vill inte ha ett tråkigt kataloghus utan vi vill sjävla bestämma hur huset ska se ut!. vi har tänkt ett 2 vånings hus med takhöjd på 2.80 nått. eller mer + kallvinda, vi har tänkt att bygga i gammaldags stil rustikt bastant trähus med snickarglädje. 2plan på totalt runt 250kvm. nu kommer krukset. plattan fixar vi själv men! vi kan inte ta ledigt för att bygga själva stommen på ett lösvirkes hus. men min svärfar sa att timmerhus får han upp (med lite hjälp)på ett par dagar i normal storlek i detta fall kanske några veckor. skalet /stommen alltså. stämmer det?

priserna på timmerhus är inte heller farliga om man kollar runt lite.

mycket matreal har vi gratis, fönster dörrar,isolering. skivmatreal 2 kakelugnar.
ska försöka göra så myket som möjligt själv invändigt samt fasad. så istort sett skelettet och el och murning av skorstenar.som vi inte kan själva
vad tror ni?är det en tokig idé? är jag ute och simmar på djupt hav? eller kan man komma undan rellativt snabbt och billigt? med hjälp av timmerhus! i mitt fall!
eller är lösvirke det ända!!
en till sak jag undrar är jag har hört att bankerna är på en rätt hårt under byggnads tiden hur lång tid har man? nån som vet?och hur klart måste huset vara innan banken godkänner det som klart? ska varenda dörrknopp vara på plats?

mvh Fredrik
 
fredrik1976 skrev:
vad tror ni som vet, i mitt fall!!
vi funderar på att bygga hus. men vi vill inte ha ett tråkigt kataloghus utan vi vill sjävla bestämma hur huset ska se ut!. vi har tänkt ett 2 vånings hus med takhöjd på 2.80 nått. eller mer + kallvinda, vi har tänkt att bygga i gammaldags stil rustikt bastant trähus med snickarglädje.  2plan på totalt runt 250kvm. nu kommer krukset. plattan fixar vi själv men! vi kan inte ta ledigt för att bygga själva stommen på ett lösvirkes hus. men min svärfar sa att timmerhus får han upp (med lite hjälp)på ett par dagar i normal storlek i detta fall kanske några veckor. skalet /stommen alltså. stämmer det?

priserna på timmerhus är inte heller farliga om man kollar runt lite.  

mycket matreal har vi gratis, fönster dörrar,isolering. skivmatreal 2 kakelugnar.  
ska försöka göra så myket som möjligt själv invändigt samt fasad. så istort sett skelettet och el och murning av skorstenar.som vi inte kan själva  
vad tror ni?är det en tokig idé? är jag ute och simmar på djupt hav? eller kan man komma undan rellativt snabbt och billigt? med hjälp av timmerhus! i mitt fall!
eller är lösvirke det ända!!
en till sak jag undrar är jag har hört att bankerna är på en rätt hårt under byggnads tiden hur lång tid har man? nån som vet?och hur klart måste huset vara innan banken godkänner det som klart? ska varenda dörrknopp vara på plats?  

mvh Fredrik

Hej Fredrik!

Roligt att du också är ute efter tomt samt timmerhus i Umeå! Även jag är född 76, så vi har många likheter! ;D

Ja, till din fråga nu då ::)

Att få ett timmerhus efter era egna önskemål är inga problem hos de tillverkare som vi varit i kontkakt med. Däremot finns det vissa tillverkare som inte gör vissa saker tex burspråk.
Då ni är intresserade av att bygga i gammeldagsstil kan jag verkligen rekom. att titta i böcker som täcker detta ämne, där kan man få många bra och roliga tips på stilar osv. Ett annat tips är att (om ni har vägarna förbi Stockholm) besöka Skansens byggnadsvård. De är väldigt kunniga på hur hus såg ut förr vad gäller färgval, tak, lister osv osv.

Din svärfar kan säkert får upp huset på 2 veckor MEN då gäller det att han får hjälp. De som satte upp vårt hus (1½plan, 150kvm på bottenplan, 5.8 till taknock) sattes upp av 5 killar på 10 dagar med hjälp av lyftkran - dvs stomrest. Dessa arbetar med detta på heltid så de visste hur det skulle gå till. Då man ej vet hur duktig din svärfar är på detta så är det svårt att säga om det kommer att gå på 2 veckor eller mer...

Vi har gjort mycket själva på vårt hus. Stomresning, innergolv, innertak, fönster/dörrar, taket skötes av killarna från firman. Resten gjorde vi själva (fick kanske lite hjälp med småsaker) och då var min man ledig på heltid i 3 månader och jobbade från 8-22 varje dag. Efter dessa 3 månader var det viktigaste klart i alla fall. Sen återstod en massa mindre saker. Mycket handlar om hur fort ni vill ha det klart samt hur mycket tid ni kan lägga ner. Så, det är absolut inte omöjligt att klara av att fixa mycket själv - en förutsättning är ju dock att man inte har tummen mitt i handen! ::) :surprised:


Vad gäller banken så vet jag faktiskt inte. Vi har byggt vårt ute i Stockholms skärgård och här hade vi inga problem med banken. De kom ut när huset var stomrest och kollade så det i alla fall fanns ett hus men sen dess har de inte varit här, vad vi vet i alla fall!

Hoppas du fick ut lite av vårt svar!

//Anneli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.