Hej,
Jag behöver förslag på invändig färgsättning av fönster (och andra snickerier) i gammal skånelänga. Väggarna kommer att vara vit puts.

Med anledning av att jag ska sätta in några nya fönster, som nu ska målas, så har jag möjlighet att ompröva färgsättningen. Men, det står helt still i huvudet! Förra gången jag målade tyckte jag det var självklart att fönster skulle vara vita invändigt. Nu är jag inte lika säker på det utan tänker att det är mera historiskt korrekt med starkare kulörer. Ändrar jag kulör på fönstrena så handlar det i förlängningen även om övriga inomhussnickerier som lister, dörrar etc. Så det är ett stort beslut! Det enda jag kan komma på i nuläget är att man målade mycket i träimitation i olika bruna kulörer. Känns lockande att testa, samtidigt som jag är rädd att ta mig vatten över huvudet! Kanske jag skulle måla allting ockrafärgat så kan jag senare besluta om jag vill testa måla träimitation ovanpå eller bara låta det vara ockragult. Var ockra vanlig som interiörfärg förr eller enbart som underlag till träimitation? Har ni några andra bra förslag på kulörer för invändig snickeri i gammal stil?

En annan fråga: när började man med att snickerier skulle vara blanka?
 
Vi har målat våra fönster invändigt i samma kulör som övriga snickerier i rummet. Alltså är de ljust ockrafärgade i badrummet, grå i tvättstugan och mörkt rödbruna i arbetsrummet. I ett par rum har vi ljust grå men där kommer jag nog snart måla om snickerierna i kraftigare kulörer. Det är alltså olika beroende på vad det är för färger i rummet. Jag upplever det som väldigt mycket mer historiskt korrekt med olika kulörer än vitt på fönstren.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Du upplever inte att det blir mörkt i rummet när fönstrena är mörka? Har du tagit hänsyn till fönstrets utvändiga kulör när du valt kulör inomhus (oftast ser man dem ju inte samtidigt, utom när fönstret står öppnat).
 
Microkatten
Ofta var det ganska djupa färger man använde under tidigare sekel, mörka röda, bruna, gröna, men även förstås grå, både på in- och utsida. Gulockra var ganska vanligt utomhus på främst dörrar men också fönsterbågar, men kan inte påminna mig ha sett mycket gulockra på fönsters insida, på smygar och foder. Blyvitt hade man väl också, och vita brytningar, men vurmen för helt vitt kom nog inte förrän senare.

Jag har bott i en skånelänga med röda fönster, inkl. fönsterbänk och -smygar, vilket var trevligt. Blev inte mörkt, men då var iofs väggarna ljusa. I fönstertråden har jag lagt in några foton på fönster med olika färgsättning. Efter att ha vitmålat egna fönster så känner jag också att något mer färgrikt kunde vara lite mer uppiggande. I ett extrarum håller vi på att måla innerbåge, karm, smyg, foder och golvlister pärlgrå, med fönsterkarmen röd på utsidan (svarta järnfönster).

Du har inte gamla hus eller museum i husets närhet du kan gå till för inspiration och lokal tradition?
 
Redigerat:
Tack! Jättefina bilder i fönstertråden! Jag ska följa ditt råd att titta lite noggrannt i museumsgårdar i sommar.

Jag brukar titta på Frans Lindbergs målningar som inspiration, och ska man tro dessa så var de flesta invändiga snickerierna målade i träimitation! Så jag blev osäker på om det över huvudtaget fanns enfärgade kulörta inomhussnickerier! Men så slog mig tanken att Frans Lindberg ju var dekorationsmålare till yrket, så det kanske var därför hans interiörer ser ut på det viset!
https://www.google.com/search?q=fra...hAhWJmIsKHQDgDTcQsAR6BAgJEAE&biw=1229&bih=578

Min tanke med ockramålning var att den skulle utgöra grunden för eventuellt framtida träimitationsmåleri, men med möjligheten att behålla ockrafärgen om jag inte mäktar med ett sådant projekt. Men det kanske är en olämplig kulör att ha som enfärgad, då?
 
Microkatten
Vilka trevliga målningar av Frans Lindberg! I t.ex. "Sockenskräddaren" så är det gott om imitationsmålning, också på fönster! På t.ex. dörrar var det ju vanligt, såsom denna guldockra-aktiga dörr på Frilandsmuseet...
En öppen trädörr målad i imitation av guldockra med synligt träkornsmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...men jag har inte sett det på fönster. Jag råkade dock hitta denna bild tagen på samma museum...
Fönster med träramar i ett gammalt hus, med utsikt mot en gård där en röd byggnad syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...men det tycker jag inte ser täckmålat ut. Men jag kan ju vara lurad! :D

Lite fler bilder därifrån:

Traditionellt grönmålat fönster med imitationsmålning inifrån ett museum, med utsikt mot grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt fönster med imitationsmålning på fönsterkarmen i ett historiskt hus, med utsikt över en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ett par från Skansen:
Vy genom ett gammalt fönster med träram och enkla handtag, ut mot en historisk byggnad och gårdsplan på Frilandsmuseet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet traditionellt fönster med bruna karmar och vitmålade kittningar, med utsikt mot en grusväg och en historisk byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Om du någon gång råkar se någon vid ett gammalt hus som står och tar bilder på fönster och dörrar så är det jag :geek:)
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Tack för fina bilder! Jag skulle tro att även det gula fönstret är målat. Tror inte att man hade omålade snickerier annat än möjligtvis i uthus.

Den gröna kulören är också trevlig. När jag skrapar på mina innerdörrar så finns liknande kulörer (starkare och svagare) i olika skikt under den bruna drickamålningen. Så det kanske är ett äldre kulörmode? Grått är lite mesigt i jämförelse.

Ja, där ser man, jag trodde det skulle vara en enkel sak att måla dom nya fönstrena, men kommer nu att fastna i eviga grubblerier om kulörer.....
 
Ljust badrumsfönster med vita väggar, två krukor med vita blommor på fönsterbrädan och utsikt över trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsrum med mörka träfönster som vetter mot en grön omgivning, inrett med växter och bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är dels ett fönster i vårt badrum som vetter mot söder och dels ett fönster i vårt arbetsrum som vetter mot norr. Jag upplever inte att det blir mörkt men det är svårt att fota rättvist då det är så mycket ljusare utomhus. I arbetsrummet är det verkligen mycket mörkt runt fönstret men det känns inte mörkt ändå.

Jag har inte tagit hänsyn alls till färgsättningen utomhus där alla bågar är målade i ljus ockra och karmar och foder i en mjuk grön som heter Linns gröna. Jag har bara valt den kulör i rummet som jag velat ha.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Sofie, eftersom frågan har kommit upp i en annan tråd: hur gör man med kulörerna när det är dubbelkopplade fönster? Alltså vilken kulör mellan fönstrena? (och jag tänker att det kan bli lite mera problematiskt då om kulörerna inte passar ihop?)
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Sofie, eftersom frågan har kommit upp i en annan tråd: hur gör man med kulörerna när det är dubbelkopplade fönster? Alltså vilken kulör mellan fönstrena? (och jag tänker att det kan bli lite mera problematiskt då om kulörerna inte passar ihop?)
Nä det är samma princip. Bara ytterkulören på bågens utsida och i så fall yttre bågens kant där man stänger (alltså inte gångjärnssidan) skulle inte säga att det är någon skillnad annars. Har sett flera kopplade fönster där utsidan varit i en kulör och resten i en annan. Oftast vitt då kopplade fönster oftast använts då alla invändiga snickerier också oftast var vita.
 
Sophie Sophie skrev:
Nä det är samma princip. Bara ytterkulören på bågens utsida och i så fall yttre bågens kant där man stänger (alltså inte gångjärnssidan) skulle inte säga att det är någon skillnad annars. Har sett flera kopplade fönster där utsidan varit i en kulör och resten i en annan. Oftast vitt då kopplade fönster oftast använts då alla invändiga snickerier också oftast var vita.
Håller med om att det är så det ska göras om innerkulören är vit. Så har jag det i nuläget. Men om jag ska måla om till en kraftigare kulör invändigt så ser jag framför mig problemet med att ytter- och innerkulörerna kanske inte är så snygga tillsammans. Och då blir det ett problem att man ser båda samtidigt när man tittar in genom fönstret utifrån. Det jag funderar över är om jag nu ska ha en starkare kulör på fönstret invändigt, ska jag då fortsätta med vitt mellan bådarna, eller ska jag måla med två olika kulörer, dvs utomhuskulören på den sida av innerbågen som syns utifrån och inomhuskulören på den sidan av ytterbågen som syns inifrån? De fina bilder du har lagt upp är bara enkelbågar och då är denna fråga inte något problem.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
De fina bilder du har lagt upp är bara enkelbågar och då är denna fråga inte något problem.
Men det spelar ju ingen roll om det är enkelbågar eller inte för dels syns ju karmen utifrån även med enkelbågar och dels blir det ju dubbla bågar när man sätter i innanfönstren så det blir ju precis samma sak. Att måla vitt mellan ser jag faktiskt som uteslutet ur historisk synpunkt då jag har väldigt svårt att tro att det skulle förekommit någonsin.
 
Sophie Sophie skrev:
Men det spelar ju ingen roll om det är enkelbågar eller inte för dels syns ju karmen utifrån även med enkelbågar och dels blir det ju dubbla bågar när man sätter i innanfönstren så det blir ju precis samma sak. Att måla vitt mellan ser jag faktiskt som uteslutet ur historisk synpunkt då jag har väldigt svårt att tro att det skulle förekommit någonsin.
Ok. Så du skulle använda inomhusfärgen även mellan fönstrena. Inte tvåfärgat?
 
Microkatten
Jag tänker som så, att allt du ser när du är inomhus - smygar, karmar, bågar etc. - ser du varje dag när du tittar ut genom fönstret. För att undvika en, i ditt fall mindre rolig, färgkrock bör då allt du ser inifrån vara målat i samma kulör.

Om du tittar in genom fönsterna utifrån så kommer du att se, beroende på insynsvinkel, inte bara utefärgen på fönsterbågarna utan även färgen på insidan bågar, karm, smyg och fönsterbänkar - om du står hyfsat nära fönstret. Men hur ofta står du och kikar in genom fönsterna? På längre håll har nog inomhuskulören marginell betydelse på hur du uppfattar färgsättningen på huset.

Att man kan måla bågens (bågarnas i det kopplade fallet) yttre sidostyckeskant med utomhuskulören beror på att den aldrig syns inifrån, utan endast utifrån när fönstret är öppet.

Så, om valet står mellan att varje dag se en färgkrock inifrån, eller att någon gång när du är nära ett fönster skymta en färgkrock utifrån, vilket väljer du? :)

Edit: Det bästa är förstås att välja harmoniserande kulörer på ute- och innefärgen. Att du får en mindre trevlig färgkrock kanske är ett tecken på att fundera igen på kulörerna, om möjligt?
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Jo, det stämmer helt. Möjligheten finns dock att måla utomhuskulör på innerbågens utsida, dvs den som vetter mot mellanrummet och enbart är synligt utifrån. Det är den möjligheten jag överväger. Men det blir ju en mera komplicerad målerioperation att hålla på med två olika färger mellan bågarna, så egentligen är jag glad att slippa .....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.