Hejsan!
Jag är ett stor fan av IKEA. Men är ändå något tveksam till kvaliteten på deras kök, badrum och garderober. Visst är de snygga och har bra pris, men samtidigt är det ju mycket viktigt med en bra kvalitet på sådana här möbler (tycker jag).
Köper som sagt en hel del på IKEA och vet att man ibland kan få lite sämre kvalitet på grejorna. Men å andra sidan brukar det aldrig var några problem med byten och återköp då man vänder sig till deras kundtjänst.
Så vad tycker ni om dera Kök, Badrum och Garderober? Vill gjärna veta era erfarenheter?

Har en tanke på att kanske sätta in en del av IKEAS grejor i vårt hus som vi börjat planera att bygga, för att på så sätt spara in några kronor.
 
Har bara dåliga erfarenheter med IKEA i kök. Skåpsluckor som lossnar pga skruven släpper i IKEA standarden spånskivan. Visst det är kortsiktigt billigare men tänk längre! Problemen kommer efter ett par år och då brukar man inte kunna byta... :p
 
Vi var och tittade på ett hus under byggnation för ett tag sen. Snickaren var där och han sa att köket, som var från IKEA, var bland de bästa kvalitetsmässigt han monterat. Väl så bra som dyrare märken.
/Lena
 
…har vänner som först satte in ett dyrt SweNova kök, men sålde villan och köpte en annan, då ville de inte lägga så mycket pengar på köket i den nya villan utan valde IKEA, dom är jättenöjda med sitt IKEA-kök och säger att alla delar passade mycket bättre och att det var mindre strul än SweNova!

dessutom har vi hört av en snickare att lådinsatser och dyl är från samma tillverkare "oavsett märke"
 
Luckor, lådor, gångjärn, täcksidor, lister är det bra kvalitet på. Men stommen kan ibland kännas lite väl ömtålig. Spånskivan är relativt porös i vissa bitar, och har man otur så hamnar dessa vid gångjärnen och då blir det problem.

Men då är det ju bara att köpa en ny stomme för en billig penning.... Priset ligger ju faktiskt mycket under "kvalitetsköken", och något måste de ju ha dragit ner på....
 
Vi har ett Ikea kök i det hus vi bor i nu. Det satt där när vi köpte huset och har suttit där sedan -91. Jag har absolut inget negativt att säga om det. Däremot så måste jag säga att jag var rätt glad att det var Ikea-kök när vi ville byta ut luckorna för att fräscha upp... Det blev inte dyrt att göra ett "nytt" kök. Vi kommer ha Ikea kök även i vårt nya hus. Svärföräldrarna slog på stort och köpte allt nytt från Tibrokök. De har hittat massor av saker som de anser är bättre med Ikea kök och de ångrar sig faktiskt. De satte in ett Ikea-kök i sommarstugan ungefär samtidigt som de gjorde om sitt hemma - och de är mycket nöjdare med köket i sommarstugan.
 
Har bara positiva erfarenheter av IKEAs kök och garderobssystem.

En stor fördel är alla tillbehör som finns till deras kök/garderober. Allt är dessutom till bra pris.

En skillnad mot dyrare märken är ju att man får montera skåpen själv, men med en skruvdragare går det ju lätt.
 
Vi har IKEA-kök och har nött på det i två år nu.
(OMG vad tiden går fort :surprised:)
Det är väl i princip som nytt fortfarande tycker jag.
 
IKEA kök är bra grejor.
Har en kompis som sålt kök som säger "off the record" att ska man ha ett standardkök (utan massa specialbeställda lösningar) finns det ingen anledning att köpa dyrare än IKEA.
Monterade själv ett Nexus i lägenheten med skitbra resultat.
Det enda negativa jag kan komma på är att det ibland blir lite fel med kritvita stommar om man har t.ex. ek. Det vita lyser lätt igenom mellan luckor och så.
Skulle funnits i grått också.
Sen är det sällan IKEA har allting i lager till ett helt kök. Tar ofta flera resor...
 
IKEA är lika bra som mellanklassen av kök skull jag säga. Som mellanklass räknar jag Vedum, Marbodal etc.

En skillnad att tänka på är dock att dessa skåp kommer monterade och IKEAs i "platta paket".
Ingen större skillnad om man gör jobbet själv, men om en snickare skall skruva ihop skåp så äter den timlönen snart upp skillnaden i inköpspriset.
Men jag skulle gissa att de flesta här är gör-det-självare...
 
Vi hade Ikea garderober i vårt gamla hus. I vårt nya har vi valt bort de garderober som "ingick" och kommer att sätta dit Ikeas Paxgarderober igen. Med andra ord så var vi jättenöjda.
 
Jag håller just nu på att montera ett IKEA-kök (Duverum)och vad jag kan begripa så håller det hög standard allt passar och inget fattas, för att inte tala på så snyggt det är :)
 
Håller med dig Duverum är jättesnyggt.
 
En stor fördel med ikeas prylar är att de är lätta att montera för gördetsjälvaren (säger i alla fall en kompis som har moterat ett antal kök. HTH var tydligen inte lätt även om det såg fint ut till slut.)
 
Apropå att det fattas grejer till IKEA-köken:
Det är väl så att om man tar stora bilen och åker till varuhuset så kan det säkert fattas saker som är slut på hyllan. Men om man åker dit och gör en beställning och får det hemkört, så kommer allt på en gång. Det saknades inte en skruv för mig. Dessutom slapp jag bära - mycket trevligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.