I tvättstugan är allt ytskick original från -69.
Vi vill fräscha upptvättstugan utan att påbörja ett jätteprojekt, måla, ny inredning etc.

Vi vill byta den gamla gjutjärnsbrunnen, tips, trix, vad ska vi tänka på, tillvägagångssätt etc? Vill inte skada klinkern runt om brunnen.
 
  • Gammal gjutjärnsbrunn i tvättstuga, omgiven av vit klinker, med synlig smuts och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal gjutjärnsbrunn i tvättstuga med synlig slitage och smuts, omgiven av vit klinker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal gjutjärnsbrunn i en tvättstuga, omgiven av vit klinker och rör, behov av byte utan skada på klinkern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet.

Troligen kan du inte ta bort den gamla brunnen utan att du får skador på golvklinkern, tyvärr.

Har precis gjort samma sak och det ser ut såhär efteråt:

Skadat garagegolv med en delvis upptagen golvbrunn och ett synligt avloppsrör, bredvid en borrhammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som du ser sticker avloppet ut en bit utanför själva brunnen.
Jag valde av flera skäl att använda en borrhammare och borrade en krans med hål tätt runt om brunnen. Sedan borrade jag i snett i vinkel i sidled och fick på så vis loss brunnen.
Nu är det här ett garagegolv som är gjutet på sand vilket underlättade arbetet, är din brunn ingjuten i ett betongbjälklag kanske metoden inte funkar.

Du bör också vara försiktig med avloppsröret som brunnen är ansluten till. En VVS-are som jag pratade med först sa att gamla rör lätt kan spricka och då får man ta upp mer av golvet än tänkt.

Lycka till!
//Ronnie
 
Magnus E K
Är det i källare? Finns inga tydliga tecken på att brunnen håller på att rosta igenom så skulle jag nog behålla den tills det är dags att bila upp hela golvet för att byta avloppsstammarna. Har två sådana brunnar från -63 i min källare (fast ingen klinker, bara målad betong). Jag kan dock inte ha mina brunnar öppna utan lock för då hoppar det upp livs levande grodor ur dem titt som tätt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A
Tur att det inte är döda grodor som hoppar upp för då hade jag inte velat bo i det huset...
 
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.