Hej!
Vi planerar ett pergolabygge i år för att minska solinstrålningen till vardagsrum och sovrum. Planeringen är att göra stolparna av 2st 45x95, bärlinan på huset, hammarband och större reglarna 45x145 ( fästa i uttag i stolparna och balkskor på husets bärlina). Ingen lutning eller takläggning planeras, men infällt i ”facken” som bildas fästs 45x70 så tätt som krävs för tillräcklig skugga. Stolparna fästs i bärlinan på befintligt trädäck ( 45x145 under flytande trädäck på betongplattor under hårt packad fyllmaterial/makadam ev komplettering med några bärpunkter i form av betongplattor). Se ritningar nedan, vad tror ni kloka? Blir det för klent? Bredd på pergola 3m...
 
  • 3D-rendering av en vit enplansvilla med planerad pergola utan tak på trädäck, omgiven av grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av planerad pergola med måttangivelser och detaljer för konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Ursäkta alla onödiga mått i ritningen, lyckades inte få bort dem... måtten av intresse står utanför själva pergolan
 
alltid bättre tycker jag att lägga bärlinan under så att reglarna får stöd istället för att förlita sig på balkskor endast. beroende på vad du har för fasad så kan du ju ev. lägga två. en tjockare att vila på samt en tunnare för att fästa balkskorna i. för dimmension av virke tycker jag det känns ok för egenvikt bara då det ej ska på tak men jag e inget proffs. finns dock den tanken i bakhuvudet för framtiden bör du dock leta fram en spännvidstabell.
 
Vad är det för vädersträck? Du har ju lagt in någon sorts skugga i din CAD-bild.. Men pergolan hjälper inte så mkt ifall skuggan i cad-bilden stämmer och det är mitt på dagen...
 
Vilket program har du ritar i?
 
Hej! Jag ritar i home designer professional. Programmet är ganska nytt för mig som bara ritar för skojs skull så skuggorna har programmet genererat själv och hur dessa justeras har jag inte lärt mig ännu. Trädäcket är i sydväst och jag misstänker att takribborna behöver vara något tätare än vad jag har ritat, men vi har liknande pergola vid ett annat fönster som fungerar bra. Inga planer på framtida taktäckning. Tack för alla svar!
 
Kolla på Träinformation resp Svenskt trä på nätet betr spännvidder och dimensioner!
Konstruktion - Träguiden!
 
S seniorkonsult skrev:
Kolla på Träinformation resp Svenskt trä på nätet betr spännvidder och dimensioner!
Konstruktion - Träguiden!
Hej!
Jag har varit där inne och kollat innan jag postade här, lyckades tyvärr inte bli så mkt klokare:) Har försökt räkna med deras lathund men där gick bara att välja med olika takläggningar och snölast och det ska jag ju inte ha... hmm svårt det här:)
Med vänlig hälsning,
Maria
 
Vad är egentligen frågan? Med tanke på att pergolan inte ska ha tak eller dylikt behöver du ju inte ta hänsyn till något annat än egenlast och utseende....
 
C crazytok skrev:
Vad är egentligen frågan? Med tanke på att pergolan inte ska ha tak eller dylikt behöver du ju inte ta hänsyn till något annat än egenlast och utseende....
Ursäkta om jag varit otydlig. Jag tycker att det är svårt att uppskatta om det räcker med 45x145 reglar och 90x95 stolpar för att bära upp den egenlast som bildas av ganska många ribbor 45x70 som solskydd infällt enligt bilden.
 
N nyss ny husägare skrev:
Ursäkta om jag varit otydlig. Jag tycker att det är svårt att uppskatta om det räcker med 45x145 reglar och 90x95 stolpar för att bära upp den egenlast som bildas av ganska många ribbor 45x70 som solskydd infällt enligt bilden.
jag ser inga problem med det. så bara till att alla infästningar är ordentligt gjorda med ordentliga skruvar som går in tillräckligt långt i materialet du fäster i (framförallt fasaden!) stolparna är minsta problemet. du klarar dig på betydligt mindre.
 
Använder du 45x145 som golvreglar för trall så har du en max spännvidd på 2,3m.

Nu ska du inte ha någon belastning alls mer än tyngden av 45x70 reglarna....

Så 3meter med 45x145 lär inte vara några som helst problem!

Och 95x95 stolpar är extremt överdimensionerat om man bara ska utgå från belastningen. Däremot är det snyggast, så kör på det! (y)

Däremot hade jag försökt undvika balkskor på dina 45x70, men det var kanske inte tanken heller? Snyggast hade ju helt klart varit att jacka ur 45x145, sedan jacka ur hälften på denna och andra hälften på 45x70. Men det blir ju en hel del jobb! :p
 
Stort tack för svaren! Då kör jag på med planerna:) Gjorde en mindre pergola på andra sidan huset förra året på samma sätt men där var spännvidden bara 1,5m så då kändes det lugnare. 45x70 ska inte ha balkskor utan skråskruvas uppe och nere med långa träskruv in i 45x145-reglarna eftersom de inte ska bära någon vikt räcker det nog fint.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.