Hej forummedlemmar

Är det någon som har anlagt eller har erfarenhet av avloppsanslutningar i uppförsbacke ?

Vi ska bygga ett attefallshus och kommer då att sätta in en "snålspolande toa" i detta hus pua av UA kn. "Mitt problem är att" vår septiktank ligger ovanför golvnivån i detta hus. När jag läser om installationer av Jets systemet så verkar ju den kunna fungera utan problem men priset blir ca 3 ggr så högt med Jets som med Saniflo (och man vill ju komma så billigt undan som det bara går) men samtidigt inte vara dumsnål när man ändå gör något.

Höjdskillnaden upp till (avloppsröret till) tanken från golvet är väl max 2 m och avståndet till tanken max 15 m.

Men när jag läser i installationsanvisningarna för Saniflo hittar jag inget om att jag "kan gå ned i mark från toan och sedan ett par meter horisontellt och därefter snett upp till lite ovan det 110 mm röret som kommer från vårt andra hus och där koppla på den nya anläggningen. Attefallshuset står på plintar ca 10-20 cm ovan mark och sedan är det ca en meter plan marknivå och därefter kommer höjdskillnaden på ca 1-2 m uppåt. Hoppas ni förstår vad jag menar. Annars skriv så ska ja försöka uttrycka mig bättre.

Jag har pratat med en kompis som installerade en Saniflo för rätt många år sedan och den bara fungerar men han har sin tank nedströms "så att säga" och alltså inte mitt problem att lösa.

Vi har även kikat på Vostmans system men skippat det då vi inte har möjlighet att installera deras "övergångssystem" till vanlig tank så som jag fattat när jag läst. Och vi kan inte husera ytterligare tankar på vår tomt. Den är redan full då vi installerade BDT anläggning förr året.

Tacksam för hjälp och tankar.

/B
 
J
Har du självfall på röret från huset till tanken och kopplar på det så kommer det att fungera med Saniflo, den lyfter ca 3 meter och det räcker gott att pumpa till påsticket om du inte går upp i tak på Attefallaren, se bara till att allt ligger frostfritt. är ett H-E att töa upp skit, det blir som betong i rören och dom spricker
 
J jesper33 skrev:
Har du självfall på röret från huset till tanken och kopplar på det så kommer det att fungera med Saniflo, den lyfter ca 3 meter och det räcker gott att pumpa till påsticket om du inte går upp i tak på Attefallaren, se bara till att allt ligger frostfritt. är ett H-E att töa upp skit, det blir som betong i rören och dom spricker
J jesper33 skrev:
Har du självfall på röret från huset till tanken och kopplar på det så kommer det att fungera med Saniflo, den lyfter ca 3 meter och det räcker gott att pumpa till påsticket om du inte går upp i tak på Attefallaren, se bara till att allt ligger frostfritt. är ett H-E att töa upp skit, det blir som betong i rören och dom spricker
Tack för svar.

Ja jag har 1-2 procent självfall på det befintliga 110 mm röret från vårt hus. Påsticket hade jag tänkt att göra på det befintliga 110 mm röret "väldigt nära tanken med hjälp av ett nytt 110 mm y-rör och där sätta en övergång från 110 mm till 50 mm för att där sätta en "gummistrypning 50 till 32 mm" och där i ansluta en 32 mm pem slang. Eftersom dessa anslutningar till y röret "ligger löst i marken" får man väl försöka låsa själva pem slangen på ngt vis. Kanske med en bit armeringsjärn nedstucken i marken några dm och binda fast pemslangen i denna.

Jag funderar lite på vad du menar med "upp i tak på attefallaren", som jag beskrev ovan så behöver jag gå direkt ned i mark från wc stolen i attefallshuset ca 0,5-1 m och därefter horisontellt ca 4 m och sedan påbörja stigningen "upp ca 1,5-2 m" under ca 8 m,s längd. Min fundering är om "kraften i pumpen" klarar alla mina "först ned, sedan rakt och sist stigningen". Jag gissar på att det max blir ca 12-14 m total längd på rör och slang upp till påsticket. Jag kollade på deras största wc stol och där var det 3 m högt och 30 m längd så det borde ju fungera eller vad tror du.
Har du själv ngn saniflo ?

Ursäkta mina långa inlägg :p:sweat: (Tacksam för hjälp och svar)

Med vänlig hälsning
/B
 
J
Nej men ha kopplat in några stycken. dom har varit i källare upp pumpat upp till övervåningen och några meter bort, nu är det lyfthöjden som avgör, rakt fram brukar alla pumpar klara mycket bra, så det blir nog bra det du tänker på.
Det med upp i tak var för att klargöra att den kan lyfta så högt utan problem, men nu ska du gå neråt bra.
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Tack för hjälpen
/B
 
Kollade våra förutsättningar med Saniflo support och de sa att jag behöver en Sanicubik 1 WP för att klara stigningen och rörlängden. Saniflo är troligtvis ”försiktiga” och vill väl inte att man hamnar på gränsen av vad en wc stol med inbyggd pump klarar, Saniflo compact elite hade jag som exempel i min fråga till supporten.

Jag kommer troligtvis att välja ett Jets system i stället då prisskillnaden inte blir så stor när man behöver både pump och wcstol och att vacumsystemet tömmer utloppsslangen efter spolning om jag förstått rätt vilket kan vara en fördel på vintern. Men får nog undersöka detta vidare.

Skriver detta för att ev vägleda framtida läsare som har samma frågor som jag har.

/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.