Hej,

Är det någon som känner till något om denna typ av radiator och om den har något speciellt namn? Går den att köpa i någon butik (i olika storlekar)? Jag har letat men tyvärr inte hittat någon liknande radiator. Radiatorn består av en mittsektion ifrån vilken lameller skjuter ut. Bilderna kommer ifrån ett hus byggt 1929 (misstänker att radiatorerna är av senare årsmodell). Mycket tacksam för hjälp!
 
  • Vit radiator med mittsektion och utstickande lameller på mörkt trägolv, bredvid en krukväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit lamellradiator med mittsektion, monterad vid en vägg nära ett handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan.
Tror inte det går att köpa den liknande modell nå mer. Men dom va aldrig riktigt bra dom där och fanns bättre modeller på den tiden. Vill man ha nya radiatorer med gammal still så brukar vi Rekomendera att kunden kollar på Lenhovda radiatorer.
Dom där du visade bild på brukar inte va så lätt att rengöra på baksidan och ser sällan så fina ut som på bilden.
Mvh Thomas
 
Jag skulle rekommendera Lenhovda. http://lenhovdaradiatorfabrik.se/
Vi har köpt dem hem till vår hus för att komplettera gamla kopplade radiatorer.
Ett alternativ kan vara att köpa gamla radiatorer och lämna in för renovering. Det är dock inte alla rörmokare som vill sätta in gamla delar. Var noga att kolla priser innan du godtar pris från rörmokare, de brukar lägga på stora påslag om du köper via dem.
 
Redigerat:
T Thoridde skrev:
Hejsan.
Tror inte det går att köpa den liknande modell nå mer. Men dom va aldrig riktigt bra dom där och fanns bättre modeller på den tiden. Vill man ha nya radiatorer med gammal still så brukar vi Rekomendera att kunden kollar på Lenhovda radiatorer.
Dom där du visade bild på brukar inte va så lätt att rengöra på baksidan och ser sällan så fina ut som på bilden.
Mvh Thomas
Tack för ditt svar. Det kan ju förklara varför de är svåra att hitta. Dom är så fina som på bilden:D.
 
A Andreas_jti skrev:
Jag skulle rekommendera Lenhovda. [länk]
Vi har köpt dem hem till vår hus för att komplettera gamla kopplade radiatorer.
Ett alternativ kan vara att köpa gamla radiatorer och lämna in för renovering. Det är dock inte alla rörmokare som vill sätta in gamla delar. Var noga att kolla priser innan du godtar pris från rörmokare, de brukar lägga på stora påslag om du köper via dem.
Tack för svaret Andreas. Vad bra att få tipps angående priser och köp via rörmokare. Jag ska kolla Lenhovda och deras radiatorer. (y)
 
T Thoridde skrev:
Hejsan.
Tror inte det går att köpa den liknande modell nå mer. Men dom va aldrig riktigt bra dom där och fanns bättre modeller på den tiden. Vill man ha nya radiatorer med gammal still så brukar vi Rekomendera att kunden kollar på Lenhovda radiatorer.
Dom där du visade bild på brukar inte va så lätt att rengöra på baksidan och ser sällan så fina ut som på bilden.
Mvh Thomas
Har liknande i vår lägenhet från 40-talet, men inte alls samma djup/tjocklek. Eftersom det kan vara rätt kyligt vintertid, trots högsta inställningen, blir jag lite nyfiken på om din recension gäller även lite senare, "grundare" radiatorer byggda på det här sättet? 7

Fina tycker jag dock också att dom är, oavsett. :)
 
F FunkishJonny skrev:
Har liknande i vår lägenhet från 40-talet, men inte alls samma djup/tjocklek. Eftersom det kan vara rätt kyligt vintertid, trots högsta inställningen, blir jag lite nyfiken på om din recension gäller även lite senare, "grundare" radiatorer byggda på det här sättet? 7

Fina tycker jag dock också att dom är, oavsett. :)
En radiator ska ha stor yta att överföra värme till luften och så bra konstruktion som möjligt för luften att röra sig på ytan som värmer luften. Sen en avvägning mellan volym vatten och yta att värma luften. Därför är alla med fläkt mäst effektiva och fuskar men dom gammla sekstions elementen är både snygga och bra enligt mig. Mvh Thomas
 
Det är ju bra att köpa svenskt såklart men när det gäller radiatorer så finns det mycket att välja på utomlands. De använder fortfarande mycket såna av gammalt snitt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är ju bra att köpa svenskt såklart men när det gäller radiatorer så finns det mycket att välja på utomlands. De använder fortfarande mycket såna av gammalt snitt.
Tack för svar. Kan du rekommendera någon sida?
 
T Tornhill 2 skrev:
Finns tex de här:
[länk]
Vi har köpt därifrån och är nöjda.

/ Hälsningar, Fredrik
Tack för tipset! Ska kollas in närmre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.