Sitter nu med den tillvalslistan inför fabriksordern och funderar på om man ska lägga till extra säkringar i gruppcentralen för framtiden man kan välja 10A och 16A för 288kr/st. Hur har ni andra gjort? Valde ni till och fick användning av det? Eller är det tillräckligt så det räcker och blir över ändå?

Funderar också på den ljuddämpande inklädnadsplåten för värmepumpen som kostar 3480kr, är den värd det? Ni som valt det är ni nöjda? Och ni som inte gjort det hur upplever ni ljudet i tvättstugan?
 
Om det är en nibe 730f som värmekälla , så säger jag ja, köp den ljuddämpande grejen till värmepumpen. Våran i vårt hjältevadshus låter mycket och vi kunde inte göra det tillvalet.
 
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Om det är en nibe 730f som värmekälla , så säger jag ja, köp den ljuddämpande grejen till värmepumpen. Våran i vårt hjältevadshus låter mycket och vi kunde inte göra det tillvalet.
Jag har en FTX som står i bottenvåningen med gästrum precis ovanför ... inget som jag reflekterade över vid bygget. Så extra ljudisolering är (aldrig) fel.
 
Tack för svaren! Då får det bli den ljuddämpande inklädnadsplåten. :D

Någon som har erfarenhet av om man bör lägga till extra säkringar i elcentralen?
 
Nej! Det blir en fullt stor ELC ändå, med tomma platser, går att komplettera senare för betydligt mindre slantar.

Hur ser denna ljuddämpare plåt ut? Vi fick med en plåt som är utdragbar för att sitta ovanför värmepumpen.

Vi har ingen ljuddämpare, men vi kör pumpen lågt, då den hörs aldrig..
 
Tack, då skippar jag extrasäkringarna! Inklädnadsplåten finns beskriven här
 
Den dagen du behöver extra säkringar så blir det förmodligen billigare att ta det då, du ska ju ändå ha dit en elektriker.
 
Vi har en Nibe 750 i tvättstugan och den hör man bara lite ifrån när den går fullt på vintern. Men endast i rummet intill (barnens vardagsrum). Men å andra sidan så byggde vi ett Eksjöhus som ha isolerade innerväggar som är byggda med träreglar, OSB och gips. (standard)
 
Tack för alla svar! Vi valde till den ljuddämpande inklädnadsplåten och skippade extrasäkringarna. Om inte annat så utlovas det att plåten döljer rör och kopplingar lite mer så om inte för ljudet så får jag försöka motivera det för mig själv att det förhoppningsvis blir estetiskt snyggare :)
 
Även i arbetskök, tvättstuga eller var man nu har den tekniska utrustningen är det trevligt med estetik - och onödiga, trista dammsamlare.
 
Den ljuddämpande delen gör enligt nibes egna hemsida 2 decibel. Ingen skillnad när den ändå låter upp mot 60 när det är minusgrader. Har själv forskat lite efter att vi flyttat in i vårt nybyggda. Den är även billigare att köpa löst.

Spottar i fönstren och altandörren skulle jag säga!
Samt isolering i väggar inomhus vilket kom efter vårt hus. Annars hade jag valt det. Sjukt lyhört :D
Annars är vi nöjda med huset. Vi tog extra säkringar på rekommendation av säljaren för framtida saker som tex garage.
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
nikasp
Vi har en 730 och den jäkeln låter mer än vår gamla Nibe Fighter 310P som jag isolerade och bytte dämparfötter på. Den lät helt jämnt och som ett lite ljudligare kylskåp = helt OK. Nu stör jag mig som fasen på oljudet och att det skälver i lite plåtar (ljud som varierar i styrka). Behöver stänga till tvättstugan och får mindre dagsljus i köket... Kommer att hinna bli sommar innan jag har tid att jaga ljud och dämpa den där.
 
  • Gilla
RickardE
  • Laddar…
Vi har också en nibe 730 i rummet bredvid vårat sovrum. Och visst är båda dörrarna öppna när den jobbar hårt så hörs den lite grann, inget som störs men den hörs. Stänger jag dörren till den dock så hörs den inte alls
 
Cheesen
RickardE RickardE skrev:
Den ljuddämpande delen gör enligt nibes egna hemsida 2 decibel. Ingen skillnad när den ändå låter upp mot 60 när det är minusgrader. Har själv forskat lite efter att vi flyttat in i vårt nybyggda. .
3 db är en fördubbling av ljudnivån, skalan är logaritmisk
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.