Hej,

har skaffat ett fritidshus med en ganska stor gräsmatta, har ganska nyligen fått tillträde så det här blir första sommaren i huset. Behöver investera i gräsklippare och undrar om någon här har köptips på någon gräsklippare som kan passa.

Tomten är ca 1800kvm och huset är i mitten, det finns eluttag på alla sidor av fasaden. Gräsmattan är omkring 1000kvm, resten av tomten utgörs av byggnader, stenpartier, några träd och rabatter. Nästan hela tomten ligger i en ganska brant sluttning, inkl. gräsmattan. Naturligtvis vore en robotgräsklippare perfekt, då den kan sköta gräsklippningen även om jag inte är vid huset, dessutom vill jag inte lägga tid på gräsklippning. Så jag tänkte köpa Husqvarna Automower 310 (prisjakt: bästa pris ca 13 700kr). Dock har jag många renoveringsprojekt på gång och budgeten är lite knapp, så helst skulle jag vilja vänta med att köpa någon dyr gräsklippare tills nästa år eller näst-nästa år. Jag gillar inte bensinavgasar och misstänker att bensindrivna klippare kan dra bränsle för 1000-tals kronor per år? Batteridrivna klippare för stor tomt verkar nog så dyra...

Så jag funderar lite på följande alternativ:
1. Köpa Husqvarna Automower 310 som enda gräsklippare (och ev. skaffa en extra gräsklippare nästa år),
2. Köpa rejäl bensindriven gräsklippare för ca 4000kr med drivning på hjulen (och vänta med robotgräsklipparen ett par år),
3. Köpa en billig enkel gräsklippare utan drivning på hjulen, t.ex. VIKING MB 2 R (2500kr) att ha som enda gräsklippare denna sommar och sedan ha som reservklippare när robotgräsklipparen är införskaffad,
4. Köpa en rejäl elgräsklippare med sladd, t.ex. Hecht Elgräsklippare (klippbredd 46cm, självgående, 1800W, pris 2900kr)
5. Strunta i att klippa gräset och låta det växa till en äng. (Det kommer knappast grannen bli glad över, som har en välvårdad gräsmatta.)

Någon som har tips på vad som skulle kunna funka? Är det jobbigt med elsladdgräsklippare? Man behöver väl ha någon annan gräsklippare än robotgräsklippare i längden? Tacksam för alla råd och tips!
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Bensin åtgången är max 200 kr på ett år med bensin klippare. Utan att sett din tomt skulle jag tro att du behöver en vanlig klippare oavsett robot för sista körningen på hösten och första på våren. Har du långt till stugan/ hur ofta kommer du va där? Har själv funderat på robot till stugan men har kommit fram till att risken är överhängande att roboten kör fast efter två dagar i nått hål/backe och sen står overksam tills man kommer tillbaka två veckor senare. På vår tomt blåser det också ner mycket grenar vilka kommer besvära en robot klippare.

Hade köpt en beg bensindriven klippare på blocket.
 
T topmount skrev:
Bensin åtgången är max 200 kr på ett år med bensin klippare. Utan att sett din tomt skulle jag tro att du behöver en vanlig klippare oavsett robot för sista körningen på hösten och första på våren. Har du långt till stugan/ hur ofta kommer du va där? Har själv funderat på robot till stugan men har kommit fram till att risken är överhängande att roboten kör fast efter två dagar i nått hål/backe och sen står overksam tills man kommer tillbaka två veckor senare. På vår tomt blåser det också ner mycket grenar vilka kommer besvära en robot klippare.

Hade köpt en beg bensindriven klippare på blocket.
Hej, tack för svaret. Max 200kr/år i bensin? Låter billigt. Jag läste på sidan test.se (https://www.test.se/grasklippare-eldriven/) om bränslekostnader för gräsklippare. De nämnde 20-35kr för varje 250kvm klippning. Om jag då ska klippa 1000kvm och vi säger 25kr/250kvm blir det 4*25=100kr per klippning. Låt oss säga att jag klipper 20ggr per år, då är det 2000kr per år i bensinkostnader, ingen oansening kostnad om det nu stämmer, faktiskt mer än vissa billiga gräsklippare kostar i inköp.

Ja, en begagnad bensinare är också ett bra alternativ, om det inte hänt mycket inom motorutveckling med bensinförbrukning och utsläpp? Kollade på Blocket, många vill ju sälja sina gammla gräsklippare ganska dyrt... Klippo från ca 2000kr. Så med tanke på att man inte får garanti och osäkerheter kring skicket, så är det mindre lockande. 500kr för en gammal gräsklippare som kostat 3000kr vore okej, det kanske dyker upp nått sånt erbjudande.

Jag kommer att vara mycket vid huset, minst varje helg, ibland 3-4 dagar i veckan, under sommaren ännu mer. Huset ligger så bra till att jag till och med kan pendla till jobbet. :)
 
Så mycket drar i alla fall inte min klippare/ kvadrat. 20 klippningar? Köper du en ska den vara en fyrtaktare (tystare) Känns som om en gång i veckan hela växtsäsongen känns lite mycke om du inte tokgödslar och vattnar. På landet har jag delat in gräset i olika område. Fin klippt närmast huset och sen lite längre. Är du så ofta i stugan kan nog en robot klippare funka fint.
 
Den där uträkningen stämmer inte alls. Vi har 800 kvadratmeter tomt i vår stuga (totalt) och jag klipper med vår klippo hela gräsmattan två gånger på en tank bensin. Nu vet jag inte exakt hur mycket tanken rymmer men kan det gå i 1-1,5 liter i en sån tank kanske
Så räkna en 20 lapp per klippning istället känns mer logiskt. Lägg några extra 1000 lappar på en bra gräsklippare och köp inget begagnat som var billigt redan när det var nytt är mitt råd. Klippo tex har mycket bra kvalitet och riktiga hjul med lager mm så dom rullar lätt (jag kör stora delar av vår tomt utan att koppla in driften just för att den rullar så lätt så det känns onödigt)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Inte ens med alkylatbensin borde man väl komma upp i de pengarna TS pratar om. Vanlig gräsklippning är inte dyrt.

Med det sagt skulle jag satsa på en robot och en kanttrimmer. Vanlig gräsklippare, nä! Finns inget skäl att ha det också om du inte har gräsytor som av ena eller andra skälet inte går att nå med roboten.
 
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.