Koliforma bakterier är en indikator på andra problem. Så ditt antagande om otät brunn är nog högst korrekt.

Det FÖRSTA man skall ta tag i i det läget är att försöka åtgärda täthet etc innan man börjar dribbla med filter och liknande.

Om det inte ger nåt resultat så kan söka efter ett företag som heter raydar i Göteborg på nätet, dom är duktiga på uv desinfektion. Inga kemikalier eller såna grejer.
 
Jag tycker fukt i källaren är allvarligt, hur mkt är skadat? Är dräneringen kass eller är det grundvatten?Vad kommer det att kosta?

Täta brunnen går säkert att åtgärda. Koppar kommer sannolikt från frätning på rören. Vad behövs för vatten filter och vad kostar det i inköp och underhåll? Säljaren har redan undanhållit att dricksvattnet var dåligt, det betyder att hon undanhåller ytterligare fel om det finns några.

E.coli, 36grader Celcius <1 cfu/100ml. Som jag ser det betyder det att man inte hittat någon cfu när man undersökt 100 ml det innebär ju att det är helt ok, förekommer inte i den undersökta mängden. Men det fanns tidigare prover som visade 120/100 ml?

Har ingen uppfattning om radonet mer än att långtidsmätning är vettigt och era värde ligger ju under vad som räknas som förhöjd nivå (200 bq/m3). Men blåbetong är ju knappast något plus.

Om inte mycket är gjort sen 1974 så kostar ju sånt en hel del. Är priserna så höga utanför Klippan? Tycker det låter lite farligt med dem här problemen och att ni inte får/vill låna mer. Men det är bara vad jag tycker. Antar att ni värderar läge, stall mm.
 
Andelen koliforma bakterier var 120 / 100ml
Andelen E.coli var <1 / 100ml

Fukten i källaren:
Golvet i gillestugan är byggt på ett sätt som var populärt på 70talet. Direkt på plattan har man lagt ut ett regelverk. Mellan reglarna direkt på plattan har man lagt isolering.På regelverket har man skruvat spånskiva och som ytbeklädnad på golvet plastmatta. Efter som plattan alltid innehåller en del fukt så har denna sugits upp i isolering och fått gotta sig där en 30år.
Endast såhär i ett rum. De andra rummen är torra och fina både från vägg och golv. Golvet är bara att riva ut och behandla betongen med nåt från anticimex. Värre är ju vattnet. Att låna dessa summor det handlar om och sedan behöva låna ytterliga för att fixa nåt så viktigt som vattnet vill vi inte! Kan ju dra iväg rejält i kostnader om det inte räcker att täta brunnen. Ett vattenfilter behövs sättas in i anläggningen Pga. surhetsgraden. Offert finns på 8000:- monterat. Detta var dock inget som berättades när hon visade huset.

Ja du, hästgårdar kostar. Även utanför klippan. Vill man hitta nåt som liknar detta men som ligger utanför Helsingborg så kan man lungt räkna med 2,500,000:-
minst. Det är precis denna boendeformen vi söker med möjlighet till hästhållning men även ett litet skrymsle (3:e garaget) där jag kan krypa in o greja med mina hobbier.

Trist att man inte har någon erfarenhet av husköp tidigare. Vi är bara 24 år gamla. Man kan inte ta så mycket hjälp av föräldrar för dom köpte hus senast på 70talet och då kostade husen 200,000:- så dom tycker ju att 1,750,000:- är offantliga summor. Men man får ju se till vad man får för pengarna och jämföra med liknande enheter i närheten. Och då, om man inte räknar in överraskningar som Radon, Fukt och dåligt vatten så är det ett rimligt pris
 
Hej,

Ang. vattnet har jag ingen aning då jag har kommunalt vatten och har inte satt mig i brunnar osv.

Däremot vill jag bara varna dig lite för källaren ::)

Sådana fuktproblem som du beskriver kan ej åtgärdas via "nått från anticimex", det är iaf min erfarenhet. Du får ta med i beräkningen att du ev. behöver gräva upp runt hela huset och lägga isolering+dränering samt bygga upp luftade golv i källaren. En ganska dryg kostnad som varierar med grundmurens längd och höjd men har du "full" källare och skaplig kåk så kan du räkna med minst 100 tkr om du lejer bort allt arbete. Sök på detta briljanta forum för mer info kring fukt, dränering mm.

Mvh David
 
Ok, då verkar du ju ha koll på läget, tänkte bara varna lite i all välmening när jag läste om "nått från anticimex", blev lite orolig :surprised:

Lycka till hur det än blir med köpet!
 
Dani [EL skrev:
]Det jag menade att man kunde få från anticimex var ett medel som man behandlar betongplattan med för att ta död på alla mögelsporerna som ligger på den.
= Boracol. 8) ;)
 
Hemmakatten
Då ni la budet, så la ni budet utifrån det skick huset har nu. Ett 30 år gammalt hus har ALLTID fel och brister och reparationer kommer löpande att behövas framöver. Det är absolut nödvändigt att ha åtminstone en liten buffert.

Dock har man ju rätt att förutsätta att det finns vatten och behöver inte räkna med fuktskadorna i källaren, som ju kom fram vid besiktningen. Detta tycker jag borde vara underlag för diskussion om prisreduktion eller åtgärder från säljarens sida.

En grävd brunn har en begränsad livslängd. Det sura vattnet kan bero på att den ligger förhållandevis nära ytan. Skulle vara tveksam till att lägga ner så mkt pengar på en gammal grävd brunn. Vatten finns säkert på tomten om man borrar ny brunn. En ny brunn kostar ca 25.000 att borra + pumputrustning (men det har ni kanske redan). Kan du inte få säljaren att bekosta ny brunn?

Slutligen. En säljare kan alltid sälja till vem hon/han vill och ni kan inte "kräva" egentligen något från säljaren. Det är hela tiden en förhandlingsfråga. Dock så kan säljaren inte sälja till någon annan utan att upplysa om de fel på fastigheten som nu framkommit. Var noga med att tala om alla fel ni hittar för mäklaren, denne måste enligt lag upplysa alla köpare om fel som är kända. Detta borde tala till er fördel och ge lite mer förhandlingsutrymme.
 
Dani [EL skrev:
]Ja du, hästgårdar kostar. Även utanför klippan. Vill man hitta nåt som liknar detta men som ligger utanför Helsingborg så kan man lungt räkna med 2,500,000:-
minst. Det är precis denna boendeformen vi söker med möjlighet till hästhållning men även ett litet skrymsle (3:e garaget) där jag kan krypa in o greja med mina hobbier.
Allvarligt talat, vad kostar det att bygga stall e.t.c. på en gård som sakar det, men innehåller ett hus i "perfekt skick" istället? Ett stall kan ju knappast vara nån spjutspetsteknik när det gäller byggande, det måste väl vara jämförbart med att bygga ett garage, ett vanligt hus eller vad som helst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.