Hej på er alla!
Jag är ny på furumet och funderar över hur man kan låna pengar på en arrendetomt?
Finns det några tips, kryphål i reglerna?
Enligt banken går det ej.
 
Om du har en fastighet kan du belåna den, såvida den inte är belånad över skorstenen. ;) Pengarna som du lånar satsar du på stugan på arrendetomten.
 
Jag har en fastihet. Men lånar jag upp på den så får jag bara grunden + lite till.
 
Finns det en fastighet på tomten redan eller har du en annan belånad fastighet. Lättast blir om du bokar en tid och tar med dig de uppgifter du har om tomt och fastigheten till "din" bank. Förklarar för dem vad du tänkt göra och hur mycket du behöver låna. Får du nej så gå till nästa bank. Det beror ju på hur lång arrende tiden är mm. Om du får låna och arrendetiden inte är så lång kan det vara bra att bygga på ett sådant sätt att byggnaden går att flytta exvis timmerhus. Men arrendetomter kan vara knepiga :)
lycka till
 
Ett litet förtydligande.
Arrendatorn kan äga en byggnad som står på en fastighet. Fastighet är beteckningen på själva tomten och det är alltså tomtägaren som äger en fastighet. Det går alltså inte att ta upp ett vanligt fastighetslån där fastigheten ligger som säkerhet.
 
En bank kan inte ta pantbrev som säkerhet i arrendetomten. Möjligtvis skulle de kunna ha äganderättsförbehåll i byggnaden dvs finansiera via avbetalning/leasing men jag har aldrig varit med om något sådant fall. I teorin låter det rimligt om byggnaden inte är oflyttbar.

Som en parantes så finns det finansiella institut som sysslar med renting som finansieringsform till i huvudsak kommersiella fastigheter. Lite förenklat skulle detta kunna liknas vid leasing.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.