Hej!

Vi håller på att gräva en grund till friggebod.
den är än så länge 20cm djup.
Som ni ser på bilden så lutar det lite på marken på hela området

Fundera lite på hur jag ska tänka. Ska jag gräva ytan inne i friggebod jämnt så att det är lätt att gjuta grund eller att låta gjutrör att göra jobbet? Markskillnaden är ca 15 cm - 20cm skillnad mellan högsta punkt och lägsta punkt. Marken just där är lutande.

Vad säger ni?

Jag tänkte om marken lutar kanske det är bra som dränering så det inte samlar sig vatten under friggebod. och låta plintarna göra jobbet med höja det till rätt nivå så det blir både rätt på lod och vågrätt.
 
  • Grävd grund för friggebod på en lutande mark med synlig nivåskillnad och mätsnören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken typ av grundläggning har du planerat för?

Skall du singla av och gjuta platta så bör underliggande material nivellera.

Skall du gjuta plintgrund så spelar det ingen roll då är det djupet på för plintarna som är avgörande.

Skall du singla av och göra den enklaste av grunder (trädgårdsplattor som plint) så skulle jag gräva ur ca 300-400 nivellerat och använda vettigt bärlager och sedan padda ytan.

Mvh JH
 
vi tänkte gjuta cemtent med gjutrör med armeringsjärn, sedan lägger vi på med trädgårdsplattor runt om och stenar massa över med stenar

H Hellmans skrev:
Vilken typ av grundläggning har du planerat för?

Skall du singla av och gjuta platta så bör underliggande material nivellera.

Skall du gjuta plintgrund så spelar det ingen roll då är det djupet på för plintarna som är avgörande.

Skall du singla av och göra den enklaste av grunder (trädgårdsplattor som plint) så skulle jag gräva ur ca 300-400 nivellerat och använda vettigt bärlager och sedan padda ytan.

Mvh JH
 
Jag har förberett för en friggebod och också grävt ur lite. Speciellt då marken slutar så har jag grävt bort lite mer i ena änden för att få en planare yta som dock ska luta lite för avrinningen.

Tänker ställa friggeboden på justerbara plintar men vill inte att friggeboden kommer för högt upp.

Blir det bra om jag gräver ut lite mer där plintarna ska stå?
I hålen för plintarna, lägger jag nått dränerande material, sedan isolering och ställer plint på isoleringen eller vad blir bäst?

Sen tänkte jag fylla på med dränerande material över hela ytan, behövs markduk?

//Robban
 
  • Gilla
Klennef
  • Laddar…
Jag är ingen expert men jag hade valt så här:
Jag vet inte vad som är bästa men jag skulle i så fall gräva ned lite till allmänt hela utan om du inte vill ha för hög friggebod att du behöver någon typ av trappa.
När jag läste om hur mycket luftrum mellan marken och friggebod bör det vara ca 10 cm minst dvs det är där plinten slutar och sedan kommer det justerbar stolskor som du ska ha in också så då behöver du nog gräva lite till.

Jag skulle aldrig gräva endast där plintarna ska svara. utan jag skulle gräva hela rubbet en aning djupare Så vidare du inte kanske sticker in en de armeringsjärn så kanske det klara sig, Men varför ta den risken?

I hålen räcker det med du lägger grus/makadam och sedan lägger du med plinten. - så skulle jag ha gjort

För hela ytan bör man lägga markduk först och sedan 10cm minst makadam eller vissa lägger betongplattor under det.
 
Varför inte bara gräva lite extra djupt där plintarna ska stå?
 
Pratade med han jag ska köpa friggebod av och han sa att jag kunde gräva ner plintarna.

I hålen ska jag lägga duk, singel, trädgårdsplatta och sist ställbar plint. Låter det vettigt?
 
Det som bruka göras är man gräver 3dm djup område för hela friggebod Sedan gör man hål i det i gropen i gropen lägger man ned ställbar plint som i ditt fall och lägger man markduk runt om och häller på med makadam och padda det så det blir hård packad och då är typ grunden färdig.
R Robban66 skrev:
Pratade med han jag ska köpa friggebod av och han sa att jag kunde gräva ner plintarna.

I hålen ska jag lägga duk, singel, trädgårdsplatta och sist ställbar plint. Låter det vettigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.