Hur gör man det snyggt med plåtarna i hörnet där det blir 90 graders vinkel, på ett pulpettak, någon som har bilder eller beskrivning hur man ska klippa?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders Fjeldstad
  • Laddar…
Rickard.
Vars blir det 45°? Hur man bör göra beror på hur plåten ser ut och helt enkelt vad man tycker är snyggast.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vars blir det 45°?
I hörnet där långsida möter kortsida på ett pulpettak sorry menar 90 grader
 
Rickard.
B Bergo skrev:
I hörnet där långsida möter kortsida på ett pulpettak
I min värld består pulpettak av 4st 90° om inte taklutningen är 45°.

En lösning är att börja nerifrån och klippa så att krönplåter ligger bra mot hörnet med ca 5cm extra på utsidan (klippa bort droppnäsan) och sedan vika det runt hörnet sen möter man med plåten på "nocken" så det blir bra. Fokusera på att det blir snyggt på utsidan det är det som syns.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
I min värld består pulpettak av 4st 90° om inte taklutningen är 45°.

En lösning är att börja nerifrån och klippa så att krönplåter ligger bra mot hörnet med ca 5cm extra på utsidan (klippa bort droppnäsan) och sedan vika det runt hörnet sen möter man med plåten på "nocken" så det blir bra. Fokusera på att det blir snyggt på utsidan det är det som syns.
Du menar att jag viker droppnäsan som är på utsidan runt hörnet och möter den med nock plåten?
 
H
Finns beslag att köpa om man vill eller göra som beskrivning över
 
H Hallerudsbo skrev:
Finns beslag att köpa om man vill eller göra som beskrivning över
Vem säljer det? Har beslaget något smeknamn?
 
Rickard.
Det är lite mycke variabler för att jag ska kunna ge ett definitivt svar men idén är att man klipper bort det man behöver på ovansidan för att utsidan räcker 5cm förbi hörnet. Sen viker man utsidan så man kan överlappa och haka i den övre plåten på utsidan och snyggar till med en diagonal klippning på ovansidan.

(har gjort detta och andra sätt hundratals gånger men aldrig förklarat i skrift)
 
  • Gilla
Bergo
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är lite mycke variabler för att jag ska kunna ge ett definitivt svar men idén är att man klipper bort det man behöver på ovansidan för att utsidan räcker 5cm förbi hörnet. Sen viker man utsidan så man kan överlappa och haka i den övre plåten på utsidan och snyggar till med en diagonal klippning på ovansidan.

(har gjort detta och andra sätt hundratals gånger men aldrig förklarat i skrift)
Ok jag förstår nog,, blir till att prova
 
H
vindskivebeslag pulpittak
 
  • Metalliskt vindskivebeslag för pulpittak på vit bakgrund.
  • Gilla
Eddason och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.