Jag köpte en Meec robotklippare från Jula och tänkte den skulle användas på två olika mattor som inte går att köra emellan. Båda slingorna fungerar bra, om jag flyttar över laddstation och klippare funkar allt som det ska. men jag hade hoppats på att det hade räckt att bara flytta klipparen och låta den vimsa runt en timme eller till batteriet tog slut. Men om laddstationen står kvar och ansluts med den bortre slingan och klipparen flyttas dit så larmar den på "utanför område" eller "ingen signal" Någon som vet varför den uppför sig så? och kan man lösa det? Det är bara 7 meter emellan mattorna
 
Du måste i då fall programmera om den varje gång du flyttar den. Eftersom det bara är sju meter mellan är det bättre att göra en slinga med avstick till biområdet.
 
Detta brukar vara relaterat till hur slingan är ansluten till laddstationen. Har du testa att växla anslutningarna för den bortre slingan?
 
Det går inte att köra emellan, det är staket och trappor. jag ska prova att skifta höger-vänster. Kan avgränsningskabeln störa sig själv om in och ut löper parallellt 7 meter?
 
Har ej erfarenhet av denna klippare, men vanligtvis så upphör begränsningsfunktionen från beg.kabeln om de löper tätt ihop, klipparen tar då ingen notis av signalen från kablarna.
 
P Plutus skrev:
Det går inte att köra emellan, det är staket och trappor. jag ska prova att skifta höger-vänster. Kan avgränsningskabeln störa sig själv om in och ut löper parallellt 7 meter?
Jag menade inte att du skulle köra mellan, bara använda samma slinga till båda områdena.
Låt dom löpa parallellt, det sägs att dom inte ska korsa varandra men jag har korsat på flera ställen och upplever inga problem med det.
Jag har just denna lösning med en slinga/två områden-funkar perfekt.
 
Om jag förstår dig rätt så menar du båda slingorna i serie, det var så jag började, men det var samma problem. sedan provade jag varje slinga för sig. Men nu har jag skiftat kablarnas plats på laddstationen och då verkar det fungera med laddstationen fast på bara ena stället.
 
P Plutus skrev:
Om jag förstår dig rätt så menar du båda slingorna i serie, det var så jag började, men det var samma problem. sedan provade jag varje slinga för sig. Men nu har jag skiftat kablarnas plats på laddstationen och då verkar det fungera med laddstationen fast på bara ena stället.
Just så menade jag, nu kan jag inte din maskin så den kanske inte klarar det??
 
För att förtydliga, jag menar EN slinga.
 
Om du polvänder slingan så tolkar den nog utanför som innanför och viseversa. Antagligen la du slingorna åt olika håll i te två områdena.
 
Har du provat denna variant ?
Ritad skiss av en potentiell byggkonstruktion med anslutande delar markerade i rött och blått.
 
Det var så jag började. Jag ska prova det igen nu när det fungerade med polvändning
 
Jag tror inte att det var så du gjorde. Utan att det var tvinnat ett halvt varv i mitten. Den skissen borde funka.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du provat denna variant ?
[bild]
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att det var så du gjorde. Utan att det var tvinnat ett halvt varv i mitten. Den skissen borde funka.
Det var detta jag försökte förklara, borde funka.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.