Om du kan få under en domkraft genom att gräva bortt i något hörn...
Sedan lägger du under träklossar tegelsten eller vad du hittar på.

När stenen tillslut är tillräckligt högt upp att du får under två 45 reglar plus rundstavar så lägger du en regel under stenen på ena sidan och en på andra i riktningen du vill att den ska. Reglarna behöver räcka ända dit du vill flytta stenen. Sedan lägger du ett par rundstavar på reglarna sedan en till regel åvanpå rundstavarna.
Då sänker du ner stenen så den vilar på reglarna med hjälp av domkraften.

Rundstavarna bör vara av stål så de inte deformeras ungefär 30mm i diameter.

Sedan puttar du med dragkroken på bilen ha en bräda imellan så du inte skadar... Tänk på att inte slå med bilen på stenen då är risk att saker går sönder.

Ha minst 6 rundstavar så när en kommer ut i änden så sätter du den längst fram...
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Det absolut bästa i ditt fall om det inte går att komma dit med maskiner är en stubbrytare. Kommer lite då och då ut på Blocket och liknande sidor för ett par hundralappar. Ovärderliga när man ska flytta på större stenar.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
D Melb skrev:
Om du kan få under en domkraft genom att gräva bortt i något hörn...
Sedan lägger du under träklossar tegelsten eller vad du hittar på.

När stenen tillslut är tillräckligt högt upp att du får under två 45 reglar plus rundstavar så lägger du en regel under stenen på ena sidan och en på andra i riktningen du vill att den ska. Reglarna behöver räcka ända dit du vill flytta stenen. Sedan lägger du ett par rundstavar på reglarna sedan en till regel åvanpå rundstavarna.
Då sänker du ner stenen så den vilar på reglarna med hjälp av domkraften.

Rundstavarna bör vara av stål så de inte deformeras ungefär 30mm i diameter.

Sedan puttar du med dragkroken på bilen ha en bräda imellan så du inte skadar... Tänk på att inte slå med bilen på stenen då är risk att saker går sönder.

Ha minst 6 rundstavar så när en kommer ut i änden så sätter du den längst fram...
Det där lät som en bra ide, minus bilen. Tror inte det behövs så stor kraft om man använder kraftiga rundstänger. Och det har jag tillgång till. Kan även lägga massiva fyrkantsjärn under ist för mjuka reglar, så bör det bli enklare att flytta den. Skulle sedan kunna använda en domkraft med mothåll för att "knuffa" den.

N NoOne2k skrev:
Det absolut bästa i ditt fall om det inte går att komma dit med maskiner är en stubbrytare. Kommer lite då och då ut på Blocket och liknande sidor för ett par hundralappar. Ovärderliga när man ska flytta på större stenar.
Att lyfta med stubbryttare ställer jag mig tveksam till. Dels då man behöver "sära på benen" väldigt mycket för att den stora stenen skall få plats plus utrymme att flytta stenen. Ser inte heller riktigt Hur jag ska knuffa stenen 50cm när jag väl lyft upp den? Kanske göra i omgångar och 5-10cm i taget? Kanske kan gå... kan ha det i åtanke. Men ska prova dom övriga förslagen först.

Alltid bra att ha lite olika kreativa lösningar att kunna prova! :)
 
Matzeball
Här har du ett tips där en fyraåring svänger runt stenen (med lite hjälp). Din är nog lite tyngre men ändå.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Står den bara uppe på marken så är det nog bara ta en kompis och spett. Kompisens jobb är heja på och hålla reda på ölpauserna.
 
A Ahuran skrev:
Ser ut som vi tappat lite kunskap. 2 ton var småpotatis för 5300 år sedan här. 1000 år innan Egypterna. Det finns många tusen framgrävda, flyttade och hanterade stenar på över 10 ton i Sverige. Det fanns inga metaller till hjälp heller. Trä och lin. Den här väger 26 ton.[länk]

Är det inte skam att tappa kunskap? Utvecklingen går ju bakåt då.[bild]
Det är nog inte många som hanterar att flå en mammut med en sten heller. Viss kunskap är förståelig att den tappas.
 
Jag flyttade denhär stenen i höstas. Jag grävde ner reglar under stenen som jag såpade. Sedan fäste jag en dubb i berget bakom och använde ett dragblock (?) på 3 ton. Fungerade perfekt. Man kan se i gräsmattan vart stenen låg innan.
 
  • Stor flyttad sten på grus nära klippvägg, tom plats på gräsmattan där stenen tidigare låg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
petererlandsson1194 och 3 till
  • Laddar…
Hittade några bilder från operationen.
Stor sten säkrad med remmar och block för lyft på gräsmatta med verktyg och trädäck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor sten säkrad med remmar ovanför grävd grop, barn och verktyg i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade ju turen att ha något rejält att fästa blocket i och jag behövde ju inte heller lyfta och räta upp stenen. Känns ju lite som att du behöver något att lyfta med istället.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Fast ett dragblock i huset är jag inte så sugen på! :crysmile: Ett berg är ju tacksamt att använda som fästpunkt.... (y):)
 
Snyggt jobbat dock! Den är ju storleksmässigt i klass med min.... :)
 
A Ahuran skrev:
Är det inte skam att tappa kunskap? Utvecklingen går ju bakåt då.[bild]
Att säga att utvecklingen går bakåt är väl att ta i, eller är man bakåtsträvare.
Utvecklingen går framåt hela tiden. Att man tappar kunskap och tekniker som ersätts med ny är väl inte konstigt?
Visst håller jag med om att det är synd att viss kunskap håller på att falla i glömska, men samtidigt är det ganska naturligt.
Dagens maskiner flyttar stenar så mycket snabbare än förr samtidigt som kroppen håller längre.
Det är sjukt imponerande hur de byggde förr med stora stenar o annat, men betänk hur lång tid det tog, hur människor slet, förstörde sig o dog.

I dagens informationssamhälle är jag övertygad om att kunskapen bevaras bättre, eller i alla fall finns sparad o tillgänglig på ett mycket bättre sätt än för trettio år sedan.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Japp, för 30 år sedan så var det biblioteket, eller tidskrifter som gällde :)
 
Det står ingenting om stenens undersida och hur långt ned i underlaget den ligger, eller ens om den är lös eller ej.

Ett sätt att flytta den bakåt kan vara att växelvis på vänster och höger sida lyfta stenen en aning och vrida in den mot väggen (bakåt) med hjälp av spettet. Det kräver ett kraftigt spett, bra anhåll och en bra yta under stenen att lägga an spetsen av spettet mot. Anhållet måste ligga så nära stenen att hävarmen blir tillräckligt stor, men dessutom på lagom höjd för att spetsen ska ligga an bra mot stenen utan att glida. Anhållet kan underst vara en lång kraftig planka beroende på underlagets bärighet.

Lyft med spettet någon cm och vrid detta, så att stenen vrids mot det håll man vill att den ska röra sig. Gör om proceduren från andra sidan. En eller två cm åt gången bör det gå att flytta den. Om stenen ligger djupt och hindras av underlaget, t ex av andra stenar, behöver man antagligen frilägga den mer och ta bort eventuella hinder.

När stenen kommit på plats kan dess höjd justeras genom att gradvis lyfta och lägga under annan sten.

Se till att en i arbetslaget bestämmer vad som ska göras! Det kommer inte att fungera om varje individ jobbar efter sitt eget huvud utan ordentlig samordning.

Skulle spett visa sig för klent när det gäller hävarmen, så kan man använda en klenare trädstam med minst någon dm diameter i tjockänden, en sk val. Man måste då gräva ut mer för att få grepp med trädstammen och det måste finnas utrymme, beroende på hur lång denna är. Lämpligt anhåll krävs givetvis även är.
 
  • Gilla
245 Lux och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.