Hej

Vi har ett hus från ca 1965.
Innegolvet är riktig ekparkett.
Nu har detta börjat spricka och glida isär.
Vi drog isär, limmade och pressade ihop där det var värst för ett tag sedan.
Men nu börjar det glida isär i flera andra skarvar samt sviktar en del på vissa ställen.
Hela golvet är max 10mm tjockt och lagt direkt på bjälklaget och har legat så sen 1965.


Min tanke nu...
Att limma fast tunn MDF ca 6mm på parketten över hela golvet som dtn ligger nu och sedan lägga nytt laminat/parkettgolv ovanpå.
Borde bli ett tämligen robust underlag för nytt golv utan att för den delen riva upp större delen av ovanvåningens golv.
Är detta något tillvägagångssätt som någon annan har erfarenhet av sen innan.
Hade jag rivit upp allt hade man ju gjort liknande dock med bara MDF/spånskiva och lagt nytt golv på som brukligt.

Mvh
/ Jonas Larsson
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det är svårbedömt utan att veta mer om golvkonstruktionen. Vad består bjälklaget av? Tråreglar? Betong? Är parketten en stavparkett lagd direkt på ett undergolv? Vad består i så fall undergolvet av? 6 mm MDF är normalt inte så mycket att komma med.
 
Det är bjälklag av trä.
Golvet (parketten) är likt modernt laminatgolv avlånga sektioner, ca 10mm tjocka.
Dessa är lagda direkt på bjälklaget av trä vilket inte ger den stabilaste lösningen....även om det hållit i 50 år....
Detta är ju inget man gjort idag utan man hade ju kompletterat med en skiva på bjälklag innan parketten lades ovanpå.

Min tanke är ju då att använda dagens parkett som denna underlagsskiva.
Men att då även samtidigt komplettera den med (tunn) skiva av tex MDF och ovanpå dessa lager lägga ett nytt golv, tex laminat

Mvh
/ Jonas
 
Det blir nog ingen bra lösning. Antagligen består parkettbrädorna av en botten av kryssfanér (plywood) med ekfanér ovanpå. Du måste ha ett undergolv först av spånskiva eller konstruktionsplywood. Golvspånskiva är 22 mm tjock. Konstruktionsplywood finns i många tjocklekar. Vilken som är lämplig beror på vad du vill lägga ovanpå.
 
BirgitS
Bör man inte fundera på om det finns någon orsak till att golvet efter 50 år plötsligt börjar glida isär?
Har det hänt något med huset, t.ex. att en vägg har tagits bort?
 
Det är en bra synpunkt, men jag tycker nog att det är anmärkningsvärt att det har hållit så länge. Jag gissar på 9 mm kryssfanér och 3 mm ekfanér. Sådan tunn lamellparkett var aldrig avsedd att ligga utan undergolv. I så fall hade man använt 23 mm varianten.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Ni har rätt på alla punkter.
:D
Där huset är orört dvs där vi inte öppnat upp en vägg är golvet (relativt) stabilt och intakt.
Det är dessutom den tunna varianten som du skriver.
Fast vi försökt att "kila fast" lamellparketten i skarven nu senast när vi limmade och tryckte ihop så ger det sig ...såklart...iväg ett steg längre bort.
Pga allt detta har jag ju nu då klurat på att lägga tunna skivor ovanpå lamellparketten och sedan med lamellparkett+skivor som en stabil bas lägga ett nytt golv ovanpå.
Har även grunnat på att limma skivorna på gamla lamellparketten för att få en homogen golvskiva för nya golvet att ligga på.
Alla innerdörrarna går in i rummen så frigång för dörrar är inget problem.
Dessutom är det drygt ca 20 mm upp till dörr idag och jag tänker mig att skiva + nytt golv kommer hamna under 20 mm ändå..
 
BirgitS
Justus kan säkert detta mycket bättre än jag men för mig låter det som att huset har börjat röra sig där ni har öppnat upp en vägg på ett olämpligt sätt och då är det väl risk för att ytterväggar börja bukta utåt och golvet börjar säcka.
 
Det går inte att skapa ett stabilt golv genom att addera tunna materialskikt utan att limma ihop dem. Jag tror inte alls på den lösningen. Det bästa är att ta upp den gamla parketten så skonsamt som möjligt för att sedan lägga ett undergolv av spånskiva eller konstruktionsplywood. På detta undergolv kan man lägga antingen den gamla parketten eller ny sådan. För att kunna bedöma om problemen har andra orsaker som BirgitS talar om, behövs en bättre redovisning. Planritning plus foton är bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Oavsett om det skulle ge ett bra resultat i slutänden eller ej med att limma på MDF över hela ytan som du föreslår så låter det i stort sett som lika mycket jobb som att riva ut golvet och lägga golvspån.
Dessutom känns det inte helt osannolikt att din nya konstruktion riskerar att det knarrar någonstans efteråt, speciellt om det undre golvet sviktar/glider lite redan idag.

Som bonus, om du byter till golvspån får du ett fritt bjälklag under arbetet.
Då kan du passa på och inspektera det, isoleringen, taket under i och med att det var övervåning etc.
Dessutom kan du då passa på och dra rör för allt som du kan tänkas vilja ha över taket i rummet under, eller under golvet i det aktuella rummet.
Och så får du lära känna nya delar av en bit till i ditt hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.