Ska sätta spikläkt nu kommande dagar på en tillbyggnad, vet inte om jag snurrar till det för mig själv men har letat svar på denna fråga.
Bestämde mig för att köra på 28x70 glespanel som spikläkt med en 22mm panel på. Hade tänkt spika med 75x2.8 från början men då kommer vindskyddsfolien punkteras överallt? Även om jag kliver upp till 45x45 kommer ju spiken gå igenom. Är jag låst till att skruva panelen nu eller har jag missat något? Har en hel del 28x70 över och alla fönster, dörrar etc är satt efter det måttet
 
S
Hur ska du lösa luftningen?
 
  • Gilla
AudioFil
  • Laddar…
A
Det beror ju på vilket håll du kör med spikläkten.

Jag gjorde så att jag har följande utifrån och in :

  1. Liggande panel
  2. Stående spikläkt 22x45
  3. Vindduk
  4. Stående 45x45
  5. Liggande 45x45
  6. Resten av regelstommen
När jag då drar i 75mm spik går den igenom panel, duk och läkt in i 45x45. Inga spikhål i duken. Det blir väldigt stabilt och stumt att jobba med.

Du kan skippa steg 4 och 5, men du får lite större köldbrygga.
 
Körde med 50mm spik med spikpistol, hel skalle. Rörde på så vis inte utegipsen. (22 panel, 28 gles, 5 luft, därefter utegips, stomme osv.)
 
V Vilde skrev:
Ska sätta spikläkt nu kommande dagar på en tillbyggnad, vet inte om jag snurrar till det för mig själv men har letat svar på denna fråga.
Bestämde mig för att köra på 28x70 glespanel som spikläkt med en 22mm panel på. Hade tänkt spika med 75x2.8 från början men då kommer vindskyddsfolien punkteras överallt? Även om jag kliver upp till 45x45 kommer ju spiken gå igenom. Är jag låst till att skruva panelen nu eller har jag missat något? Har en hel del 28x70 över och alla fönster, dörrar etc är satt efter det måttet
Det spelar ingen roll att du punkterar vindskyddsfolien, där har du ju en bräda (glesen) som skyddar mot att det ska kunna blåsa in i isoleringen. Jag hade kört med 75x2.8.
 
A
Duken måste ju sitta på någon regel..
 
Duken sitter på stående 170, tanken var från början att sätta liggande panel men vi ska nu sätta stående istället alltså liggande spikläkt "mot" isolering. Luftning 5mm
Såklart det ligger gles framför duk där det blir hål men trodde det var totalt förbjudet att punktera duken på det viset?
 
65mm spik på 45mm läkt skulle jag köra på.
 
V Vilde skrev:
Duken sitter på stående 170, tanken var från början att sätta liggande panel men vi ska nu sätta stående istället alltså liggande spikläkt "mot" isolering. Luftning 5mm
Såklart det ligger gles framför duk där det blir hål men trodde det var totalt förbjudet att punktera duken på det viset?
Ångspärren på insidan vill man ha så lite hål i som möjligt då den ska bromsa fuktrörelser. Vindduken är endast till för att förhindra luftrörelser in i isoleringen (vind). En bräda i vägen gör samma sak.
 
S
Räcker verkligen 5 mm för luftning? Vindduken lär ju bukta mellan reglarna.
 
Med stående lockpanel så duger det gott. Finns spik som är grov nog men ändå så kort att det funkar med bara 28+22. Jag hade det till min friggebod. Har dock glömt bort vilken tillverkare det var.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.