Mitt garage är byggt i en sluttning med sadeltak. Framsidan är mot vägen, och uppfarten är asfalterad. På långsidorna är det två grusade nedsförsbackar och baksidan är relativt hög, samt har ett stort entretak ovanför entren till källarplanet i garaget.

Tidigare har jag lutat en stege mot vindskivorna på framsidan och klättrat upp på taket den vägen vid inspektion och småfix, men i somras så gled stegen på asfalten med mig överst och jag kom lindrigt undan med en rejält stukad fot.
Således vill jag inte kliva upp på stege den vägen, utan behöver ordna dels någon form av taksäkerhetsanordning och dels komma på ett sätt att komma upp på taket från långsidorna där jag har bättre underlag.

Problemet är ju att underlaget på sidorna lutar. Har googlat mig runt, men hittar inget vettigt om vad man ska ha för slags stege eller tillbehör till stegen. Har varken ekonomi eller ork att behöva resa en byggställning varje gång man ska rensa en hängränna eller kolla någon takpanna.

Hur gör ni andra? Jag kan ju inte vara den första som har en tomt som är byggd på en sluttning.
 
Antingen gör du en permanent urschaktning i slänten så att det går att ställa en stege där (en fast takstege förbättrar säkerheten då) eller så väljer du en fast väggstege enligt följande länk: http://www.wibeladders.se/Stegar/vagg-och-takprodukter/. Eller så tillverkar du en platsanpassad stege i trä. Det finns säkert fler möjligheter som jag inte har erfarenhet av.
 
Kanske kan tillverka någon låsatrapp som låser fast i taket (tex om du har fallskydd på taket)

Eller om du gör något som stegen stå i på marken som slås fast i marken :)
 
A
Vi hade en stege med förlängningarna, funkade klockrent när man skruvade åt dem tillräckligt, men jag antar att såna inte är godkända längre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.