Hej Forumet!

Har precis köpt ett hus med vitmögel på krypgrundens blindbotten. Har läst en hel del på forumet samt på https://www.lfs-web.se/ om hur man kan gå tillväga för att få bukt med möglet.

Vi har inte tillträtt huset ännu, detta gör vi mitt under sommaren men vill gärna ha en åtgärdsplan klar redan första dagen om möjligt (sommaren är väl den värsta perioden).

Är dock fortfarande villrådig så jag slänger ut frågan här och tar tacksamt emot åtgärdsförslag och resonemang.

Förutsättningar:

* Uteluftsventilerad krypgrund om ca 100m2.

*Besiktningsmans utlåtande:
"Vid kontroll av konstruktionen i krygrund uppmättes fuktvärden under kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt, dock noterades marginell mikrobiell påväxt samt att markplasten täcker bristfälligt mot grundmur.
Den upptäckta mikrobiella påväxten på bjälklagets undersida indikerar att grunden delar av året är så fuktig att mikroorganismer utvecklas. För att undvika detta så måste grundens klimat bli torrare. Det kan man göra om man montera in en absorptionsavfuktare i grunden.
Via befintligt hål noteras: Träfiberskivor, plast, isolering samt träreglar. Fuktkvoten uppmättes till 8-9,7%."

*Träfiberskivorna är oljebehandlad masonit.

* Det finns vitmögel på masonitskivorna på ett tiotal platser i grunden, drabbade områdena är ca 1x1m till 1x2m.
Mögellagret är mycket tunt och syns i släpljuset när man lyser med ficklampa. Ser ut som damm.

*Markplasten slutar ca 1-2 meter från grundmur. Under markplasten är det främst sand, en del sten/grus.

*Idag finns ingen åtgärd vidtagen mot möglet/fukten.

*Huset är ett LB-hus beläget i Stockholm från 2001, grunden är uppbyggd med hjärtstock enligt bilden nedan (bild från Trygghetsvakten.se).

*Kryputrymmets höjd är uppskattningsvis 60cm.

upload_2019-4-28_22-44-22.png

Fundering:
Bör man riva lite i blindbotten för att utesluta mer mögel i isolering/reglar?

Just nu tänker jag såhär gällande åtgärd:
*Installera hygrometer snarast möjligt (https://www.lfs-web.se/klimatlogger-hygrometer-tfa.htm)
*Låta entreprenör sanera synligt mögel.
*Rulla ut armerad marktäckning ovan befintlig markplast, låter gärna plasten ligga kvar om möjligt (är det OK att lägga marktäckning ovanpå plast)? http://butik.trygghetsvakten.se/isolering-tatning/armerad-marktackning-krypgrundsisolering.html
*Installera trygghetsvakten själv då de erbjuder ett års "ångerrätt" om det inte skulle fungera.


Inte alls säker på åtgärderna ovan. Har landat i trygghetsvakten då jag uppskattar att den är tyst och inte kräver underhåll. Känns också vettigt om man kan konstatera att problemen inte är så allvarliga och att befintligt uteluftsventilation på det stora hela fungerar (uppfattar det som att rekomendationen idag från trygghetsvakten är befintliga kattluckor inte skall tätas alls). Eftersom kryputrymmet är så lågt tänker jag att man kan få bra utbyte av den armerade isoleringen.

Återigen, tacksam för tips och råd!
 
Är det Anticimex som har besiktat och samtidigt föreslår att du köper en avfuktare av dom?
Eftersom det är minimal påväxt och torrt nu så skulle inte jag oroa mig. Köp en trådlös fukt och tempmätare med några mätpunkter och håll koll på förhållandena över tid innan ni bestämmer er för några större investeringar.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Fukthuset skrev:
Hej!

Skickade dig ett PM med kontaktuppgifter. Är det två skepp som på bilden? Har de förra ägarna märkt någon lukt i boytan?

edit: "Bör man riva lite i blindbotten för att utesluta mer mögel i isolering/reglar?"
Nej det verkar overkill. Det beror på hur pass mycket blindbottenskivorna bågnat ner. Är det håligheter under isoleringen?

1. Se till att INTE natriumhyploklorit = klorin sprutas på skivorna i saneringssyfte. Jag skulle hållt mig till något lättare medel som jape. Mögelsanering har en viss verkan men det finns väldigt lite empiriskt belägg för att det ger varaktiga resultat, det är mer en okulär grej. Natriumhyploklorit fräter på material och kan dessutom med fukt ge emissioner från material som hamnar uppe i boytan. Det finns även risk för att syllen eller lockläkt består av någon form av tryckimpregnering, Läs om pentaklorfenoler och dylikt. Att installera en undertryktsfläkt med varvtalsreglering är en bra lösning för att få ett undertryck i grunden ,men som inte är för stort. På så vis kan du se till att sporer/mykotoxiner och hyfdelar från mögel inte dras med i undertrycket uppe från boytan.

2.Jag skulle även rekommendera en avfuktare i grunden samt tätning av ventiler istället för slingor.

3. Markduk med uppvik är ett måste.

4. Mögelsaneringar/lösningar är en kostnadsfråga. Vill du ha bort mögel är det endast byte av material som gäller, låt ingen få dig att tro något annat. Och glöm Ozon,foggning etc.

Tyvärr har jag haft strul med min sida men har skrivit en guide för privatpersoner som vill fuktsäkra sina egna grunder. Länkar så snart sidan är upp igen.

Det framgick inte när fuktkvotsmätningen gjordes i din grund men bifogar ett mögelindex så du har nått att utgå ifrån. Eftersom 9% är fullt acceptabla värden så utgår jag ifrån att de endast bedömt utifrån okulär besiktning.
"Fukthuset" är detta ett företag? Utgick från att det inte är OK att företag lägger in artiklar och reklam på forumet för sin verksamhet.
 
harry73
Skulle inte heller vara jätteorolig. Kolla luftfuktighet vid tillträde och ta det därifrån
 
Fukthuset skrev:
Japp det är ett företag. Jag skrev ett mail till admin det första jag gjorde för två veckor sedan men fick inget svar så utgick ifrån att min fråga var så knäpp att ingen orkade svara.
§ 5 Reklam
Reklam är förbjudet i forumet, bilder, bloggar och artikelkommentarer och företag får inte delta i diskussionen, utom i de fall där särskilt tillstånd har getts (se nedan). Inlägg från företag eller organisationer som inte har särskilt tillstånd kommer att raderas och användaren som gjorde inlägget kan komma att stängas av. Är du företagare som vill nå ut till våra besökare är det möjligt att annonsera på anvisade annonsplatser. Maila oss på annonsera@byggahus.se för information.
 
harry73
Det kan vara att en masonitskiva låg ute under ogynnsamma förhållanden under byggtiden.
Möglet kunde bara ses i släpljus och fanns bara på ett mycket begränsat område så det var väldigt litet.
Anticimex rekommenderar alltid sin egen avfuktare. Verkligen alltid!
 
A
E etompau skrev:
§ 5 Reklam
Reklam är förbjudet i forumet, bilder, bloggar och artikelkommentarer och företag får inte delta i diskussionen, utom i de fall där särskilt tillstånd har getts (se nedan). Inlägg från företag eller organisationer som inte har särskilt tillstånd kommer att raderas och användaren som gjorde inlägget kan komma att stängas av. Är du företagare som vill nå ut till våra besökare är det möjligt att annonsera på anvisade annonsplatser. Maila oss på annonsera@byggahus.se för information.
Tack då vet jag, Tar bort samtliga inlägg, lycka till med allt!
 
harry73
Du behöver nog inte ta bort dina inlägg. Det är väldigt uppskattat med yrkesfolk som delar med sig.
Om fukthuset är ett företagsnamn, kan du ändra ditt namn. Finns en särskild tråd för att ansöka om det.

Ifall fukthuser nu tar bort inläggen la jag till en quote med hans inlägg som jag tyckte var bra. Fanns också ett diagram med, som jag lägger till igen.
Fukthuset skrev:
Hej!

Skickade dig ett PM med kontaktuppgifter. Är det två skepp som på bilden? Har de förra ägarna märkt någon lukt i boytan?

edit: "Bör man riva lite i blindbotten för att utesluta mer mögel i isolering/reglar?"
Nej det verkar overkill. Det beror på hur pass mycket blindbottenskivorna bågnat ner. Är det håligheter under isoleringen?

1. Se till att INTE natriumhyploklorit = klorin sprutas på skivorna i saneringssyfte. Jag skulle hållt mig till något lättare medel som jape. Mögelsanering har en viss verkan men det finns väldigt lite empiriskt belägg för att det ger varaktiga resultat, det är mer en okulär grej. Natriumhyploklorit fräter på material och kan dessutom med fukt ge emissioner från material som hamnar uppe i boytan. Det finns även risk för att syllen eller lockläkt består av någon form av tryckimpregnering, Läs om pentaklorfenoler och dylikt. Att installera en undertryktsfläkt med varvtalsreglering är en bra lösning för att få ett undertryck i grunden ,men som inte är för stort. På så vis kan du se till att sporer/mykotoxiner och hyfdelar från mögel inte dras med i undertrycket uppe från boytan.

2.Jag skulle även rekommendera en avfuktare i grunden samt tätning av ventiler istället för slingor.

3. Markduk med uppvik är ett måste.

4. Mögelsaneringar/lösningar är en kostnadsfråga. Vill du ha bort mögel är det endast byte av material som gäller, låt ingen få dig att tro något annat. Och glöm Ozon,foggning etc.

Tyvärr har jag haft strul med min sida men har skrivit en guide för privatpersoner som vill fuktsäkra sina egna grunder. Länkar så snart sidan är upp igen.

Det framgick inte när fuktkvotsmätningen gjordes i din grund men bifogar ett mögelindex så du har nått att utgå ifrån. Eftersom 9% är fullt acceptabla värden så utgår jag ifrån att de endast bedömt utifrån okulär besiktning.
Diagram över mögelindex som visar risk för mögeltillväxt beroende på relativ fuktighet och temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.