Hade velat flytta en stor sten ca 0,5m bakåt på tomten. Lägger upp en bild och tar tacksamt emot lite tips och idéer på tillvägagångssätt!

Har inte räknat på vad den väger men uppskattningsvis 1,5-2ton kanske?

Känns onödigt att ta hit en stor kranbil för att flytta den en halvmeter. Så funderar på om jag kan använda mig av domkrafter eller dylikt. Den skall även rätas upp lite så att den står med plant.....

Stor sten bredvid hög med stenplattor på en byggarbetsplats vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hävert, du blir oerhört stark.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag tror att en hävstång blir bättre i så fall. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Stampen och 20 till
  • Laddar…
Det beror på vad man häver i sig med sin hävert...
 
  • Haha
  • Gilla
David Fogsvans och 14 till
  • Laddar…
Ooops
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Lyft en sida i taget med ett spett med en planka under. Allt eftersom du lyfter så kör du in plankor under tills den står på plankorna. Sen går det att dra den med t ex ett block fäst i dragkroken på bilen eller liknande.
 
  • Gilla
contrax177
  • Laddar…
Ett dragblock av denna typ fungerar alldeles utmärkt till detta:
- https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/lyftblock/dragblock-229593/
Sedan bör du ha bra rep och eller kättingar också för att få grepp runt den. Ett spett att ha som mothåll kan vara bra också, även om jag brukar hitta något träd. Brukar använda en gammal bogserlina att binda runt träden.

Stenar i den där storleken är ofta svåra att flytta med hävstång, om än bara 50cm, de brukar få ett eget liv och flytta sig som de vill.

Men jag hade valt att spräcka den istället för att bli av med den en gång för alla:
- https://www.byggahus.se/forum/threads/spraeckkilarna-aer-mina-baesta-vaenner.324443/

Edit: har vid ett par tillfällen försökt använda bilen som mothåll, men friktionen från däcken räcker inte. Inte ens när man skall dra upp en stubbe...
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Block och talja skulle kunna vara en annan lösning/ett komplement. Men det gäller att försäkra sig om att man då flyttar stenen närmare altanen och inte vice versa.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men jag hade valt att spräcka den istället för att bli av med den en gång för alla:
Fast TS vill nog ha kvar stenen. Så tolkade iaf jag det.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Kanske var lite otydlig, men stenen skall flyttas MOT altanen. Så att använda block och talja blir svårt såvida jag inte använder hus/altan för att fästa det i och det vågar jag absolut inte göra. Nog större risk att jag flyttar altanen eller drar sönder något isf.

Och ja, stenen skall behållas... den är som en soffa och blev sådan vid sprängning av tomten. Så den skall behållas och byggas in som en del i den kommande muren och plattsättningen som sedan skall göras.
 
  • Gilla
Martin Sigge och 3 till
  • Laddar…
Känn på den med ett järnspett eller två, kan du rubba den så går det säkert att "kasa" den på plats.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Mm, får göra det.... har tillgång till stålstänger som är runt 3meter långa och 30x50mm tjocka. Tänker att jag ska försöka gräva under två sådana och kanske lyfta med hjälp av domkraft? Risken e väl dock stor att jag behöver lyfta ganska högt för att få den att ”kasa” längs stången.... :thinking:
 
  • Gilla
mr_skykeeper och 1 till
  • Laddar…
Någon som är duktig på att räkna? :D

Om jag skall använda hävstång för att lyfta stenen som väger (vi säger 2000kg).
Om hävstången är 3meter, vilken kraft krävs för att lyfta stenen då? :thinking:

Eller vi kanske ska säga såhär istället, om stenen väger 2000kg, och jag väger 93kg. Hur lång hävarm behöver jag då? :crysmile::crysmile:
 
  • Wow
matsgran
  • Laddar…
Det beror på var brytpunkten är ;). Om du har 3 meter till brytpunkten("gångjärnet") och 15 cm under stenen har du ett föhållande på 300:15. Om du ska kasa den på plats så behöver du heller inte lyfta hela. Troligen närmare 1/3 vikt eller högst halva. Så i detta exemplet får du ta i med c:a 50 kg.

2000 kg/2 -> 1000 kg (max)

1000/(300/15) = 50 kg
 
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Enkelt uttryckt "det omvända". Så från brytpunkten så ska din del vara 20 gånger längre än stenens.
 
  • Gilla
matsgran och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.