Jag har en häck av Thuja Brabant.

Den planterades för precis två år sedan som 80-100 cm plantor. Den har etablerat sig mycket bra och är grön, jämn och fin. Plantorna är redan 170-180 cm inklusive "spröt".

Så när jag i helgen skulle putsa häcken på bredden för första gången, så får jag se följande:

brun.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker att det kanske är lite torkskador från vintern. Kollar sedan vidare och ser detta:

svart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nej! Så svarta barr kan väl bara betyda en sak? Phytophtora Lateralis?

Läser denna text från 2012: http://www.slu.se/sv/samverkan-och-innovation/kunskapsbank/2012/6/ny-sjukdom-pa-tuja-nu-i-sverige/

"Angreppen kan möjligen förväxlas med fysiogena skador, t.ex. av vägsalt, djururin eller vintertorka."

Jag har nu klippt bort allt svart jag har hittat och bränt det.

Några frågor:

* Finns det någon chans att detta är något annat än ovannämnda svampsjukdom?
* Det finns massa info på nätet från 2012 när sjukdomen upptäcktes i Sverige. Då beskrevs det som att det bara var att vänta på thujan skulle dö. Vet någon om det kommit något "motgift"?
* Vet någon hur lång inkubationstid det är? Kan thujorna ha haft sjukdomen sedan jag köpte plantorna för två år sedan?

Jag har pratat med butiken som ska kontakta sin leverantör. De har fått en kvist med svart på för att kunna avgöra om det är som jag befarar.

Häcken har verkligen etablerat sig bra och man kunde riktigt se hur den stod i startgroparna för säsongen :(

Tacksam för hjälp...
 
Oväntat tyst i tråden med tanke på hur mycket åsikter det brukar finnas om thuja :)

En trädgårdsmästare har tittat på en av kvistarna med mörka/svarta inslag, och säger att det är torkskador/frostskador. Alternativt salt/urinskador.

Jag hoppas att han har rätt...

Har någon fått kvistar som mörknat/svartnat ordentligt på vårkanten?
 
Hej.
Min tjugo år gamla tujahäck har varje vår lite skador och det ser inte bra ut. Trodde det var vinterskador tills jag läste din länk ...
Oftast är det den del jag klipp sent på året och eller sidan mot väster kanske soltorka på våren? (Brukar klippa en bit när jag har lust och energi) Ny stor häcksax i år och hela häcken nyklippt så jag kan inte kolla om det också är lite sjukdoms liknande symptom. Där hankatterna pissar revir dör grenen "svart döden".

Klipp och avvakta, mina persikoträd besprutar jag med svavel på våren mot svamp ...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hej

Hur gick det för din häck. Min har också blivit drabbad. Planterade den för två år sedan. Ser nu att planta för planta börjar bli mer och mer svart.

Häckväxt med symtom på sjukdom, gröna blad och grenar som blir svarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häckväxt med tecken på sjukdom, svarta punkter på grenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar.

/ Jonas
 
Förra sommaren var extremt torr och i vissa delar av landet är även denna vår torr. TS har inte återkommit så vi vet inte om häcken hämtade sig. Föreslår att Jonas nu klipper häcken och vattnar ordentligt. Lägg på ett par säckar planteringsjord (som är snällare än direkt extragödning) och vattna var tionde dag om värmen håller i sig. Och återkom med resultat om ett par månader!

Jag har/har haft olika sorters thuja i många år utan problem men detta kan vara en ny sjukdom … det ska ändå mycket till för att häcken ska dö.
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Förra sommaren var extremt torr och i vissa delar av landet är även denna vår torr. TS har inte återkommit så vi vet inte om häcken hämtade sig. Föreslår att Jonas nu klipper häcken och vattnar ordentligt. Lägg på ett par säckar planteringsjord (som är snällare än direkt extragödning) och vattna var tionde dag om värmen håller i sig. Och återkom med resultat om ett par månader!

Jag har/har haft olika sorters thuja i många år utan problem men detta kan vara en ny sjukdom … det ska ändå mycket till för att häcken ska dö.

Tack för svar!

Absolut det ska jag göra. Bara hålla tummarna för att de klarar sig.
 
yonna yonna skrev:
Förra sommaren var extremt torr och i vissa delar av landet är även denna vår torr. TS har inte återkommit så vi vet inte om häcken hämtade sig. Föreslår att Jonas nu klipper häcken och vattnar ordentligt. Lägg på ett par säckar planteringsjord (som är snällare än direkt extragödning) och vattna var tionde dag om värmen håller i sig. Och återkom med resultat om ett par månader!

Jag har/har haft olika sorters thuja i många år utan problem men detta kan vara en ny sjukdom … det ska ändå mycket till för att häcken ska dö.
Ja, hela min häck blev nästan brun men återfick till slut färgen efter lite regn. En planta dog dock. Fick köpa en 2m lång plnta för att ersätta.

Ska kolla min imorgon om jag har något svrt i min.
 
H HenrikP skrev:
Jag har en häck av Thuja Brabant.
Jag har nu klippt bort allt svart jag har hittat och bränt det.
Hej @HenrikP ! Nu får du faktiskt ta ditt ansvar här och berätta hur det gick för dig :) Vi har också planterat en Thuja-häck alldeles nyligen och råkat ut för precis samma problem. Är det kört? :worried:
 
Min nyplanterade planta hade också en del svarta prickar precis som TS beskrivit och visat.
Min har utan behandling fortsatt växa och börjar bli fin.
 
Hulleman Hulleman skrev:
Min nyplanterade planta hade också en del svarta prickar precis som TS beskrivit och visat.
Min har utan behandling fortsatt växa och börjar bli fin.
TS beskriver och visar inga prickar. Snarare stora svarta fläckar.
 
lens lens skrev:
TS beskriver och visar inga prickar. Snarare stora svarta fläckar.
Sorry, JonasDrs andra bild är så som min såg ut.
 
Hej!

Fick ingen notis om aktiviteten i tråden förrän nån taggade mig.

Häcken lever och frodas!

Det slutade komma svarta grenar. Har en teori om att det trots allt kan ha varit katter som urinmarkerat på häcken.

Ska ta en noggrannare titt på häcken i veckan och återkomma.

De där prickarna på en av dina bilder känner jag inte igen...
 
H HenrikP skrev:
Häcken lever och frodas!
Tack! Hoppet finns m.a.o. :D(y)
 
Har nyligen planterat thujor där en av dom i den övre delen (ca 30-40cm) har svarta små prickar på avsluten likt bilden tidigare i denna post. Den är överlag lite mer åt det bruna hållet på sidan som ligger mot solen medans "baksidan" är frodigt grön. Det har ju varit väldigt varmt en period nu och de står i sol hela dagarna så den kanske fått en liten solbränna? Bara låta vara eller klippa bort? Jorden aldrig torkat ut (vattnar ca 3ggr i veckan med droppslang i 2-3h vid varmt väder)

 
Det där ser ganska normalt ut. Jag skulle inte vara orolig.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.