13th Marine 13th Marine skrev:
Det är så man får svartbyggen :cry::mad:
Om jag inte minns fel var det Staffanstorps kommun som gav sig själva böter för ett plank utan bygglov.
 
  • Haha
  • Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
Oavsett formel. Vansinnigt dyrt för småsaker. Den här godtyckligheten i prissättning som skiljer så stort mellan kommuner är direkt skadlig.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Hej, jag har sökt bygglov för ett plank om 10 m x 1,8m i tomtgräns. Fick idag ett positivt besked efter knappa två veckor men bygglovsavgiften är 5 500 SEK (!). Jag hade fått intrycket att det skulle kosta ca 2 000 SEK, vilket jag tyckte var dyrt nog. Erfarenheter?
2500 kr kostade det i Linköpings kommun förra året.
 
Jag fick betala 7200 för bygglovet av min stödmur. Sen tillkommer 10 000 för att kommunen ska komma och göra utstakning (Mäta ut var den ska stå). Sen det vanliga med primärkarta 1450 kr. Arkitekt som fick göra ritningen 2 gånger för att kartenheten på byggnadsnämnden skickat fel primätkarta. Som jag inte fick ersättning för.
Byggnadsnämnden har en säker kundkrets utan att behöva behandla sina kunder väl!
Härligt med byråkrati.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S sepani skrev:
Hej, jag har sökt bygglov för ett plank om 10 m x 1,8m i tomtgräns. Fick idag ett positivt besked efter knappa två veckor men bygglovsavgiften är 5 500 SEK (!). Jag hade fått intrycket att det skulle kosta ca 2 000 SEK, vilket jag tyckte var dyrt nog. Erfarenheter?
Låter dyrt, vi har sökt bygglov för hus garage o komplementhus (allt inom plan) gick på över 100000kr enl kommunens fastställda taxa...det tyckte vi var dyrt också
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
.[bild] Här kommer bild på formeln. Jag får inte ihop det.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja om jag minns min matte rätt så går multiplikation före addition. Dvs (40 x 10) + (13 x 46,5 x 1,2) = 765,4
Enligt den formel som de själva skrivit där så ska bygglovet totalt kosta 1074,40 kr. 4x10=40+ 13x46,50x1,2= 725,40 total = 40+725,40= 765,40 kr
 
Är väl bara ringa och fråga. Förstår inte varför TS inte kollar direkt med kommunen. :surprised:
 
O
S Saintus skrev:
Oavsett formel. Vansinnigt dyrt för småsaker. Den här godtyckligheten i prissättning som skiljer så stort mellan kommuner är direkt skadlig.
Kostnaden för samhället när en medborgare vill bygga ett plank på sin egendom är exakt 0:-. Precis som för många andra enkla åtgärder som är bygglovspliktiga. Så varför skall kommunen ha pengar? Jo, därför att det är enkla pengar. Det märkliga är att vi accepterar det. Allra märkligast är avgiften för bygganmälan på bygglovsbefriade åtgärder.

Edit: Ett exempel där det blir tydligt att intäkterna är den primära driftkraften är bensinskatten och målet om ett fossilfritt Sverige. Den officiella förklaringen är: Vi beskattar fossila bränslen så att det blir dyrt för att folk skall välja andra drivmedel. Vi gör det för miljöns skull! Sedan inser något ljushuvud på finansdepartementet att när folk väl gått över till el- och biogasbilar så slutar det trilla in en massa sköna stålars i stadskassan och vips börjar politikerna prata om "kilometerskatt på elfordon". Sanningen om bygglovsreglerna är tyvärr till stor del likadan. Det handlar i första hand om att utan motprestation pressa medborgarna på pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Hade tänkt bygga mig en liten stödmur på ca en halvmeters höjd mot gatan. Oavsett höjd och längd på stödmuren så kräver den ett bygglov på ca 8.000 kr i min kommun. Det är nästan hälften av vad allt kommer kosta mig om jag lägger den själv. Låter helt vansinnigt. Att fastigheten ligger på en återvändsgata och utanför detaljplanen spelade ingen roll. Inte heller att muren max skulle bli 50 cm hög. Lättförtjänta intäkter.....
 
Jag betalade ca 2600 sek för mitt bygglov gällande plank förra året i Sundsvalls kommun .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.