Vi köper vårt hus i Januari, och har idag signat för 3 månaders ränta på 2,38%

Tror som tidigare talare att Riksbanken "egentligen inte vill" höja räntan, för då stannar den svenska ekonomin upp, utan man gick istället ut och "skrämdes" för att få upp de långa marknadsräntorna och kyla av fastighetsmarknaden.

Om Riksbanken hade varit rädd för att det skulle behövas höja rejält framöver, varför valde man då inte att börja höja redan vid detta riksbanksmötet ?
Det kan man ju fundera på.

Jag/Vi bettar på att Riksbanken bara körde skrämselskott.

Dessutom har vi marginaler att ligga rörligt, så varför binda.
Varje höjning på 0,25% av riksbanken kostar oss 200 kr/månad
Jag tror att vi har råd med rejäla höjningar för vår del, så vi sover gott ändå.

Som sagt, jag håller med Riksbanken om att fastighetsmarknaden är överhettad, men det är nog snarare risken för arbetslöshet som folk borde överväga, och inte risken för räntehöjningar.
 
Känns som om alla "experter" vill skrämma upp folk så
de kutar till banken det värsta dekan för att binda sina lån.
Det är EXAKT det dem vill. "Mission acomplished"
 
vi ska in till banken och prata räntesäkring snart. vi hade ändå tänkt att binda våra lån så vi kan lika gärna göra det nu utifall räntorna går upp. vi får ju lite rabatt på räntorna genom älvsbyhus så det kanske blir bra även om de lägger på lite... vi får ju inte vårat hus förren v 24 -06...
 
Inger.P. skrev:
Det finns en sak till som man måste ta i beaktande vad gäller att binda eller ligga rörligt med lånen.

OM man av en eller annan anledning skall/måste sälja sitt hus, kanske p.g.a. flytt till annan ort, äktenskapsskillnad eller t.o.m. dödsfall utgår det en ränteskillnadsersättning vid förtidslösen av ett bundna lån.
Det där har jag funderat på; när vi köpte vårt hus 1997 var det fortfarande ganska vanligt att man "tog över" säljarens lån - vet inte hur det gick till och om det fortfarande går att göra men minns att många mäklare lockade kunder med möjligheten att "överta förmånliga lån". OM man binder nu och OM räntorna sticker iväg uppåt så att den ränta man har bundit till känns attraktiv borde man väl, om man tvingas sälja, kunna locka köpare med "förmånliga lån att överta" samt kunna slippa ränteskillnadsersättning om köparen övertar lånen?

Räntor är ju ursvårt att sia i. Min slutsats är att det inte går att förutse hur de kommer att röra sig. Vi har istället gjort en bedömning utifrån våran livssituation och hur vi vill leva. Vi har försörjningsansvar för tre barn och ett stort hus med höga lån. Vi vill gärna bo kvar oavsett vad som händer. Idag har vi goda inkomster och bred marginal för räntehöjningar men vem vet vad som händer imorgon; vi kan bli sjuka, arbetslösa etc. Varken jag eller min man är gamblers (han mer än mig men ändå inte mycket) så vi har delat lånet på 2 miljoner i fyra delar; 250 bundet på åtta år, 250 bundet på fem år, 250 bundte på 3 år och resten rörligt. I vår kalkyl ligger ju det faktum att vi betalar en ganska hög premie för säkerheten att kunna bo kvar men det passar oss som personer (vi är ju sådana som är livförsäkrade upp över öronen också - det är också dyrt men priset man betalar för att vara säker när tänk om inträffar).
 
Maria_W skrev:
Vårt hus kostade 1 700 000 kr inkl. alla avgifter och tomt. Huset blev värderat till 2 350 000kr och vi gamblar och kör allt rörligt. Vi har 3800 kr i ränta att betala per månad och det känns helt OK.
På Handelsbanken som vi precis bytt ifrån så betalade vi 7700 kr/ mån.

MVH Maria
Vänta lite nu... berodde er sänkta månadskostnad på att ni hade taskiga bunda räntor hos HB eller?

Får man fråga vad ni bytte till?



therese82 skrev:
vi ska in till banken och prata räntesäkring snart. vi hade ändå tänkt att binda våra lån så vi kan lika gärna göra det nu utifall räntorna går upp. vi får ju lite rabatt på räntorna genom älvsbyhus så det kanske blir bra även om de lägger på lite...  vi får ju inte vårat hus förren v 24 -06...
Hur fungerar det där egentligen?

Om ni får ert hus V24-06 så finns det väl inget för banken att säkra räntesäkringen mot?

Vilken bank tillåter det?  :-?
 
Inger.P. skrev:
Blir ni nyfikna?

[länk]

Artikeln heter:

Riksbanken en hårsmån från räntehöjning    Idag 10:14
Hej Inger! Självklart blev jag MYCKET nyfiken.
Tur att jag inte hittade detta i torsdags, då hade helgen blivit svår!
Och det är för väl att man har vant sig vid riksbanksdirektörernas orerande.
Annars hade jag nog legat sömnlös.
Väl skrivet!

Men jag håller med dig i stort. Riksbanksledningen verkar vara 100% köpt
av "bundna lån maffian". Det är klart att småfolket, som envisas med att
inte binda lånen, måste ha något slags straff!

Bästa julhälsningar från KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.