M
Min sambo och hennes dåvarande man köpte ett hus -97 och vid renoveringen då så satte de in en braskasett i en befintlig öppen spis.
De separerade och hon behöll huset och jag kom in i bilden.
För några år sedan sålde vi huset och nu så har vi fått frågor om provtryckning och anmälan om det hela.
Många papper på huset finns kvar men inte ett enda om braskasetten och byggnadsnämd och sotate har heller inga papper på den.

Min fråga nu är vad gällde angående anmälan och så vid instalation i slutet av 90-talet?
 
Har den inte blivit sotad på några år brukar det betraktas som eldningsförbud.Troligen blev inte installationen besiktad -97 i detta dokument nedan beskrevs att mindre ändringar, tex braskassetter, inte skulle kräva nybesiktning. Det verkar som sajten blivit borttagen. Sotar-maffian är stark. Dock måste självklart den öppna spisen vara besiktad och ingå i sotningsintervallerna.
Anmälan eller inte? - Msb

https://www.msb.se/...och.../Anmälan%20eller%20inte%20Niklas%20Löthner.pdf



Om brandskyddet inte påverkas och omgivningen i övrigt likaså, finns följaktligen inget stöd för anmälan enligt PBL. Inte heller kravet på en s.k. ”sotarbesiktning”
Däremot ingår den öppna spisen i brandskyddskontrollen och borde finnas med i dokumenten från tidigare.
 
Många kommuner kräver en bygganmälan vid installation av insats i öppen spis, andra inte, vet dock inte om detta krävdes 97. Många kommuner brukar även kräva att en installationsbesiktning görs vilket brukar innefatta en provtryckning. Om ni inte har fått aviseringar om sotning av eldstaden under de åren den funnits så har det antagligen inte gjorts någon besiktning eller så har pappren på en sådan inte kommit in till firman som har sotningen i kommunen. Det bör inte vara svårare än att nuvarande ägare hör av sig till sotningsfirman i kommunen och låta dem utföra en överlåtelsebesiktning eller s.k. utökad brandskyddskontroll så kommer den med i snurrorna och allt är som det ska. Om det saknas en bygganmälan lär inte ha någon betydelse alls.
 
Dessutom kan det vara bra att veta för er att det ingår i undersökningsplikten för köparna att kolla att alla papper är i ordning, om de skulle komma dragande med krav på ersättning från er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.